Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vilken är den äldsta utrustning ni fortfarande använder?

• Vänligen logga in för att kunna svara
27 svar till detta ämne

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 429 inlägg

Ett par röda elpex vasa från senare delan av 90-talet. Bytt bindning dock.

Är de så gamla? Jag har också ett par röda som jag köpte begagnade i nyskick för 10 år sedan.
Mina Madshusskidor borde också vara 10 år. De används bara till lopp så de är fortfarande fina. Stockholmsskidorna Madshus Birkenbeiner har jag ingen aning om hur gamla de är men de är de som milen samlas med. Äldsta prylarna är nog mitt HellyHansen-underställ från tidigt 80-tal som är oslagbart i kvalitet jämfört med allt jag köpt på senare år. (Resåren i långkallingarna har visserligen gett upp).

Hobbymotionären

Hobbymotionären

Medlem

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg
Ligger i lä jämfört med många andra, men äldsta plaggen är nog dels 10 år gamla cykelkläder från More Mile och dels ett träningslinne köpt på Ullared från samma tidsperiod.

Säger inte att kvaliteten generellt är bättre hos budgetmärken än vad den är hos de mer etablerade, men krasst sett har så varit fallet i byrålådan hemma.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 899 inlägg

Ligger i lä jämfört med många andra, men äldsta plaggen är nog dels 10 år gamla cykelkläder från More Mile och dels ett träningslinne köpt på Ullared från samma tidsperiod.

Säger inte att kvaliteten generellt är bättre hos budgetmärken än vad den är hos de mer etablerade, men krasst sett har så varit fallet i byrålådan hemma.

Har samma erfarenhet som du. Gamla "no-name på rea" underställ har hållit längre än Craft o andra dyrare märken

mqi

mqi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 298 inlägg

Tennisracket från typ -95, men det används inte så mycket längre.

Skidmässigt är det ett par Atomic Beta 8 från 2003 som numer går som grusskidor. Har aldrig riktigt gillat dom tills jag lämnade fick dom skimateriasicklade och en riktig spannmätning. Så jag brukar åka relativt ofta på dessa numer!

/// Micke

Varför kan man inte köpa riktiga skidor längre? Kneissl, kom tillbaka!

Fritzon(igen)

Fritzon(igen)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 74 inlägg
Har ett par Landsem Honey Light Carbon (!) från slutet av 80-talet (tror jag). Har dem som stockholmsskidor att staka på. Tror att det är skateskidor från början men de är så gamla att det är oklart. Skate på slutet av 80-talet var inte direkt vad det är idag…:-)

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 605 inlägg
Nu är det bara en månad kvar tills jag (eventuellt) kan börja använda mina gamla loppis-träskidor igen, brukar börja och avsluta säsongen med dem. Ålder okänt, troligen från 60-talet.
Bambustavarna var lite korta så jag köpte ett par bambupinnar på Hornbachs trädgårdsavdelning och flyttade över truga mm.
Det räcker med 4-5 cm på grusvägarna för att kunna ta en skidtur.
-Snart är den långa väntan över!

Gixxer

Gixxer

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Har ett par”Gundeskidor” Kneissl 215 långa med plastbelag, det som kom efter det som innan såg ut som glasfiber

”high molecular base” dom är ifrån 1975.

kördes för nåt år sedan i -10 isiga spår i Lindvallen av mågen som skrek rakt ut i skogen ”jäävlar vilka skidor” dom gick lika fort som mina nya skidor, hade väl tur med vallan. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 050 inlägg

Tennisracket från typ -95, men det används inte så mycket längre.

Skidmässigt är det ett par Atomic Beta 8 från 2003 som numer går som grusskidor. Har aldrig riktigt gillat dom tills jag lämnade fick dom skimateriasicklade och en riktig spannmätning. Så jag brukar åka relativt ofta på dessa numer!

När det gäller tennisracket har jag ett träracket från 60-talet av märket Gemla. Nyligen pensionerade jag mina gråa Elanskidor från 80-talet, men använder fortfarande ett par orange-vita-blå Elan både skejt och klassiskt med transparent belag, som inte är så känsligt för grusunderlag.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar