Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Då vann vi då!

• Vänligen logga in för att kunna svara
72 svar till detta ämne

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 359 inlägg

Det där med vilken distans som har högst status är intressant. Men det sitter ju mest i våra huvuden. Vad har högst status? 100 meter eller maraton? Usain Bolt eller Grete Waitz? Det är ju en smaksak, vad man själv blir imponerad av och vilken inställning man har till olika idrotter och idrottare.
Jag ser ingen skillnad i status mellan kvinnors tremil och herrars femmil. Båda är den längsta distans som idrottaren kan åka i världscupen. Det ena är inte bättre eller sämre än det andra. 

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 690 inlägg

Jag föreslår att dom damer som inte vill åka en 5-mil låter bli att åka en 5-mil. Något tvång lär det ju inte bli.

Förutom då att distansen troligen räknas in i totalcupen...

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 690 inlägg

Det där med vilken distans som har högst status är intressant. Men det sitter ju mest i våra huvuden. Vad har högst status? 100 meter eller maraton? Usain Bolt eller Grete Waitz? Det är ju en smaksak, vad man själv blir imponerad av och vilken inställning man har till olika idrotter och idrottare.
Jag ser ingen skillnad i status mellan kvinnors tremil och herrars femmil. Båda är den längsta distans som idrottaren kan åka i världscupen. Det ena är inte bättre eller sämre än det andra. 

I dom två första fallen du nämner så är ju uppenbarligen distansen så viktig att damer och herrar tävlar på samma.

Bra att du inte ser någon skillnad mellan kvinnors tremil och herrars femmil. Problemet är bara att nu är det förbjudet för kvinnor att åka en femmil i mästerskap.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 690 inlägg

Jo du har en poäng. Mindre muskelmassa i förhållande till tävlingsredskap. Eller till kroppsvikt i uppförsbackarna. Så återigen - låt damerna välja. Tydligen vill FIS att de ska ha tuffare utmaningar än herrarna. Helt ok, men räta inte in er efter patriarkatet.

Så då antar jag att det bli könsneutrala distanser i Sverige då eftersom dom svenska damerna vill det?

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 690 inlägg

Det är den argumentationen som männen gömmer sig bakom för att bestämma vad kvinnorna skall göra.

Jag antar att du menar att FIS och SSF ska delas upp i en kvinnlig och manlig del där kvinnor endast bestämmer över kvinnors idrottande och män över mäns idrottande? 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 897 inlägg

Jag antar att du menar att FIS och SSF ska delas upp i en kvinnlig och manlig del där kvinnor endast bestämmer över kvinnors idrottande och män över mäns idrottande? 

Jag menar inget mer än 80 % mot 20 % talar sitt tydliga språk att kvinnorna inte fått bestämma i den här frågan.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Så då antar jag att det bli könsneutrala distanser i Sverige då eftersom dom svenska damerna vill det?

Vi får verkligen hoppas att världen inte blir könsneutral då mina bästa minnen kommer av det motsatta könet. Och godis också men då var jag yngre.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 690 inlägg

Vi får verkligen hoppas att världen inte blir könsneutral då mina bästa minnen kommer av det motsatta könet. Och godis också men då var jag yngre.

Nu var det ju regelverket som skulle bli könsneutralt men det tror jag HEN förstår. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 897 inlägg

Nu var det ju regelverket som skulle bli könsneutralt men det tror jag HEN förstår. 

Då blir det att införa en HEN-KLASS för det tredje könet.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 063 inlägg

Då blir det att införa en HEN-KLASS för det tredje könet.

Högaktuellt ämne.. 

Simsporten har Lia Thomas och det kan såklart dyka upp paralleller till detta inom skidsporten.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Absolut. Så då vann vi då? Vem vann över vad? Jag förstår faktiskt inte trådens titel. Bias kan ju vara ett problem inom forskningen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 897 inlägg

Absolut. Så då vann vi då? Vem vann över vad? Jag förstår faktiskt inte trådens titel. Bias kan ju vara ett problem inom forskningen.

Trådtiteln skall visa att männen åter vann över kvinnorna.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 690 inlägg

Vi som har drivit frågan att det ska vara könsneutrala distanser i traditionell skidåkning (som i långloppen). Det här är naturligtvis en (idrotts)politisk fråga vi drivit, politik i den meningen att vi vill att något i samhället ska vara på ett visst sätt. Forskning är också bra för att veta saker.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 690 inlägg

Trådtiteln skall visa att männen åter vann över kvinnorna.

https://svenska.yle.fi/a/7-1525742

Frida Karlsson, Charlotte Kalla och Linn Svahn verkar ha vunnit också...

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Vi som har drivit frågan att det ska vara könsneutrala distanser i traditionell skidåkning (som i långloppen). Det här är naturligtvis en (idrotts)politisk fråga vi drivit, politik i den meningen att vi vill att något i samhället ska vara på ett visst sätt. Forskning är också bra för att veta saker.

Då vann saftglasrättvisan över oss som vill ha en jämlik idrott. Grattis!

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 690 inlägg

Då vann saftglasrättvisan över oss som vill ha en jämlik idrott. Grattis!

Du får nog definiera vad du menar med både "saftglasrättvisa" samt "jämlik idrott" för att jag ska förstå vad du menar. 

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 063 inlägg

Saftglasrättvisa verkar faktiskt vara ett etablerat begrepp/metafor. Tänk en syskonskara som ställer varsitt glas precis invid varandra så att man ska kunna se att de fylls upp till precis samma nivå med saft. Tack Oxberg för att du berikar språket här på forumet. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 897 inlägg

Saftglasrättvisa verkar faktiskt vara ett etablerat begrepp/metafor. Tänk en syskonskara som ställer varsitt glas precis invid varandra så att man ska kunna se att de fylls upp till precis samma nivå med saft. Tack Oxberg för att du berikar språket här på forumet. 

Även ett nytt ord för att fixa till sin ostsmörgås bör införas; ostsickling ger tunnare skivor än vid osthyvling.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 063 inlägg

Även ett nytt ord för att fixa till sin ostsmörgås bör införas; ostsickling ger tunnare skivor än vid osthyvling.

Brukar gå att bocka lite på osthyveln så att den hyvlar tunnare eller tjockare skivor, utifrån smak.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 859 inlägg

När jag var barn var det syskonet som hällde som fick välja sist.

Hade ju varit toppen om man kunde låta ett vallateam fixa alla tävlingens skidor, och så måste egna teamets åkare välja sist. Lär ju inte funka eftersom man väger olika, men tanken är lite kul :-)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar