Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Blå PU-hjul från Skimateria

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 168 inlägg

Är det någon som hunnit testa de blå PU-hjulen?
Rullskidor – SKIMATERIA

Sedan så säljer de även en distanklack att lägga mellan bakre del av bindning och häl på pjäxa, skall ge mer bett i stakningen. Intressant, någon som testat?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 970 inlägg
Inte testat de blå, men klacken är väl samma som det gamla tricket med hälinlägg i skorna? Själv kör jag med mjuka hälinlägg för att också slippa vibrationerna.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 879 inlägg

Rullskidor – SKIMATERIA

Sedan så säljer de även en distanklack att lägga mellan bakre del av bindning och häl på pjäxa, skall ge mer bett i stakningen. Intressant, någon som testat?

Jag vill varna för att använda distansklack för hälen. Under många år hade jag en korkklack fastlimmad på rullskidorna i stället för hälplatta och den lutade framåt. Tanken var att få bort trycket ini pjäxan i hälens övergång i hålfoten på min högra fot med något nedsjunket fotvalv. Det funkade bra på högerfoten, men på vänsterfoten fick jag besvär med hälkudden, då en stålgelänk ini pjäxan trycktes upp i iläggssulan och gav tryck på hälkudden. Besvären med hälkudden har jag kvar, vilket gör det svårt att hitta pjäxor som inte ger smärta i hälkudden.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 168 inlägg

Jag vill varna för att använda distansklack för hälen. Under många år hade jag en korkklack fastlimmad på rullskidorna i stället för hälplatta och den lutade framåt. Tanken var att få bort trycket ini pjäxan i hälens övergång i hålfoten på min högra fot med något nedsjunket fotvalv. Det funkade bra på högerfoten, men på vänsterfoten fick jag besvär med hälkudden, då en stålgelänk ini pjäxan trycktes upp i iläggssulan och gav tryck på hälkudden. Besvären med hälkudden har jag kvar, vilket gör det svårt att hitta pjäxor som inte ger smärta i hälkudden.

Det låter mer som ett specialfall med just de här pjäxorna du hade. Borde inte vara ett generellt problem med en klack under hälen på pjäxan. Sen så är inte klacken till för att korrigera nedsjunkna fotvalv heller och har man problem med fötterna så får man ju hitta det som funkar.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 673 inlägg

Rullskidor – SKIMATERIA

Jag åkte kort på dom i höstas. Dom var väl som Elpex, tror dom rullade rätt lika också.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 168 inlägg

Jag åkte kort på dom i höstas. Dom var väl som Elpex, tror dom rullade rätt lika också.

Ok. Jag funderade lite på hur de står sig mot de rosa från Elpex. Skimateria skriver om de blå att "de går lika bra i kallt som varmt väder". Om det stämmer, och inte bara är en säljfloskel, så har de ju en produkt som är annorlunda än de rosa. De sistnämnda går aptungt när det är kyligt och rullar väldigt bra när det blir varmare/när hjulen värmts upp. Märkte nyligen även att det går fort att ploga sönder ett par rosa hjul......de blev snabbt avskalade på insida bakjul efter en längre plogning. Tyder på att de inte gillar övervärme. Av normal körning så har jag annars inte sett de rosa slitas ett dugg, trots många mil.

Min spaning just nu är att de blå kanske är mer temperaturstabila(?), men kanske inte heller rullar fullt lika bra i sommartemperaturer just på grund av temperaturstabilitet?

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 673 inlägg

Ok. Jag funderade lite på hur de står sig mot de rosa från Elpex. Skimateria skriver om de blå att "de går lika bra i kallt som varmt väder". Om det stämmer, och inte bara är en säljfloskel, så har de ju en produkt som är annorlunda än de rosa. De sistnämnda går aptungt när det är kyligt och rullar väldigt bra när det blir varmare/när hjulen värmts upp. Märkte nyligen även att det går fort att ploga sönder ett par rosa hjul......de blev snabbt avskalade på insida bakjul efter en längre plogning. Tyder på att de inte gillar övervärme. Av normal körning så har jag annars inte sett de rosa slitas ett dugg, trots många mil.

Min spaning just nu är att de blå kanske är mer temperaturstabila(?), men kanske inte heller rullar fullt lika bra i sommartemperaturer just på grund av temperaturstabilitet?

Dom rosa från Elpex har ju varit lite olika kvalitet, tänker på slitstyrka. Däremot har dom ju rullat rätt lika.

Dom blå testade jag mot Elpex rosa förra hösten vi en rullskidtävling (nån förserie) dom gick väldigt lika i varmt höstväder (typ 17 grader), men det är det ända jag kan säga. Ska väl testa mer.

Personligen har jag tävlat med rosa Elpex i några plusgrader bara på hösten och dom har rullat fint. Om hjulen däremot inte är uppvärmda är det ju en annan sak.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar