Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Blå PU-hjul från Skimateria

• Vänligen logga in för att kunna svara
26 svar till detta ämne

Skitester

Skitester

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

Såg att många åkte på de Blåa i Klarälvsloppet.

Är det någon som har erfarenhet av både Rosa och Blå som kan dela med sig. Är tung så gummi går bort. Tänkte mest på rull när det blir kallare och om dom Blåa är lika ömtåliga. Man kan ju plogbromsa sönder dom Rosa på nolltid om man inte tänker sig för och behöver bromsa.

Bra gummihjul er jo intet problem hvis man er tung. Elpex vingler, men f.eks IDT er superstabile uavhengig av vekt

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 245 inlägg

Har nu testat de blåa. Temperaturen var ca +10 grader och jag väger ca 110 kg.

Dom kändes mycket riktningsstabila och sköna att åka på, tror även att dom är snabbare än de rosa vid + 10 grader det var i alla fall känslan. Ska jämföra de rosa och blåa senare när temperaturen kryper ner mot nollan.

Bara dom inte slits så snabbt blir det nog att jag bara kommer åka på blåa vid val av 2or.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Har nu testat de blåa. Temperaturen var ca +10 grader och jag väger ca 110 kg.

Dom kändes mycket riktningsstabila och sköna att åka på, tror även att dom är snabbare än de rosa vid + 10 grader det var i alla fall känslan. Ska jämföra de rosa och blåa senare när temperaturen kryper ner mot nollan.

Bara dom inte slits så snabbt blir det nog att jag bara kommer åka på blåa vid val av 2or.

Spännande, ser fram emot en testrapport vid låga temperaturer!

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Nu har jag tävlat på blå Skimateria, 10 grader och blött + regn. Visst rullar dom som lätta 2:or och ingen svårighet i den här temperaturen. Bra grepp och stabila. Många på samma typ av hjul och vi rullade väl lika alla. Bra! Hållbarheten återstår väl att se men jag kommer ju inte att träna slut på dom direkt, ska testa i kallare väder i höst dock.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Ser fram emot jämförande tester i låga temperaturer - blått vs rosa!

Det finns annars ett alternativt test som jag tror ger rätt besked. Nedkylning av hjul i kylskåp under minst 4 timmar och sedan testa återstudsen på ett slätt betonggolv. Släpp/kasta hjulet lätt mot golvet från några dm höjd och notera hur bra hjulet återstudsar när du fångar det i handen. Bäst återstuds = bäst rull i denna temperatur.

Metoden är inte superexakt eftersom man får gå på "känsla" när man graderar återstuds. Men jag testade detta förra året och med 3 olika gummi 2 och Elpex rosa 2. Efter kylskåpstestet så hade jag en rangordning. Kan säga att de rosa var "precis döa" i återstuds och klart sämst.

Sedan följde jag upp med test en kylig morgon +8gr med lite regnvåt vägbana och körde en testslinga på ca 5km med vardera hjultyp. Försökte hålla samma ansträngning och pulsdata visade att jag lyckades bra. Blev exakt samma rangordning som efter kylskåpstestet. Förbluffande stora skillnader mellan snabbaste gummi 2 och det långsammaste gummi 2. Har för mig att det diffade uppåt 25 sek/km. Rosa 2 klart långsammast och ännu större diff. Elpex 2 snabbaste gummi.

Om någon undrar, så flyttade jag med lager vid hjulbytena. Gick snabbt och lätt eftersom jag putsat upp hålen något så att montering med tummar är möjlig. Hatar "banka och slå"....

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 245 inlägg

Har ju inte blivit så kallt än men jag testade att köra på lite på ett pass och då slog jag rekord på några Stravasegment som jag har kört under många år. Nu var temperaturen strax under 10 grader och asfalten var blöt efter regnfall. För mig som är tung så verkar dom blåa vara snabbare än rosa och då har jag även kört dom rosa under högsommarvärme och torr asfalt. Tycker även att dom blåa är skönare speciellt vid grov asfalt.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Låter lovande!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar