Jag tycker du ska börja med att läsa den här artikeln.
Allvarliga ryggproblem oroar landslagsläkare: ”Något måste göras” | SVT Sport
Om jag har förstått det rätt så jobbar du med "onda kroppar" så du har säkerligen en uppfattning om hur pass mycket ont i ryggen vanligt folk har. Men inte har väl ~10 till 20% av befolkningen så allvarliga problem med ryggarna som de som nämns i artikeln? Visst, om de slutar att träna som elitaktiva så kanske de mår som vanligt folk också. Men här var ju frågeställningen(åtminstone min) om det är något fel i träningsupplägget i landslaget? Uppenbarligen var förre landslagsläkaren inne på samma funderingar.
Det stämmer att jag är sjukgymnast. artikeln i sig är lite oroväckande och det framgår väl att man tidigare inte riktigt haft koll på detta, men att man nu har bättre koll.
Vad gäller exempelvis diskbråck och hur vanligt det är så finns det hos lite drygt 25% MR-verifierade diskbråck hos så kallade ryggfriska 20 åringar. Det vill säga att hos personer utan ryggbesvär så har drygt 25% ett MR-verifierat diskbråck, sen har vi utöver dessa de som har besvär med ryggen....
Att det då tyvärr drabbar 4-5 st i landslaget är ju tråkigt och beklagligt, men det kan ju också bero på att de personerna var predisponerade för ryggbesvär?
Det jag vill säga är att det kanske bara är så att det inte hade spelat någon roll hur dessa hade tränat, de kanske ändå fått besvär och hade de levt ett lite lugnare liv så kanske de klarat sig bättre?
Sen är det ju viktigt att se över så att träningen matchar den belastning som idrotten kräver. Detta arbete behöver nog börjas betydligt tidigare än när de aktiva kommer till landslaget...