Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Maja och Frida utanför landslaget

• Vänligen logga in för att kunna svara
47 svar till detta ämne

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg

Ganska ointressant när det är tre män som gör undersökningen. Vad vet vi om att vara kvinna i en uthållighetsidrott, vi kan varken föda barn eller ha mens bara för att ta ett exempel. Jag vill se undersökningar ur kvinnoperspektiv för att det skall vara trovärdigt.

Kanske är lite fel forum, men jag kan inte hålla mig här. Det finns ett otyg som har smugit sig in som handlar om att bara ”hästar kan forska om hästar” om uttrycket ursäktas. Det där är ju bara rena tokerier, såklart kan kvinnor forska om manliga ting och vise versa.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Ganska ointressant när det är tre män som gör undersökningen. Vad vet vi om att vara kvinna i en uthållighetsidrott, vi kan varken föda barn eller ha mens bara för att ta ett exempel. Jag vill se undersökningar ur kvinnoperspektiv för att det skall vara trovärdigt.

Oj, vad dammigt det plötsligt blev....

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 700 inlägg

Kanske är lite fel forum, men jag kan inte hålla mig här. Det finns ett otyg som har smugit sig in som handlar om att bara ”hästar kan forska om hästar” om uttrycket ursäktas. Det där är ju bara rena tokerier, såklart kan kvinnor forska om manliga ting och vise versa.

Håller med! Det är väl forskning/undersökning och inte egna erfarenheter man är ute efter...

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 900 inlägg

Här är en länk till den: http://sociologifors...d-pa-damer.html

Jag samarbetade lite med nämnda Sverker Sörlin och Daniel Svensson https://idrottsforum...mo-universitet/ kring det här. Nu är ju genusperspektiv bara en analysvinkel av många med det vet ju du Lars-Erik. För övrigt är idrott underforskat inom samhällskunskapen.

+1 på texten i ditt blog-inlägg!

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Den läste jag ibland, synd att den är vilande nu, är det twitter som gäller...?! Jag gillar det gamla klassiska bloggupplägget!

Jag har jobbat som so-lärare på högstadiet samt nu med integration för nyanlända dom senaste åren så prioriteringar tyvärr. Bloggar är bäst så klart.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Eftersom jag arbetade med Maria Rydqvist på hennes bok Kvinnor, Idrott & Manliga ledare så får jag väl rekommendera att du läser den. Om du identifierar henne som kvinna.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Ja. Viss historieförfalskning ägnar jag mig åt såklart men det finns förebilder och föregångare som våra nutida åkare lutar sig mot. Säger inte att Kalla, Olsson, Fredriksson m fl gjorde rätt eller fel men de lade grunden för en kultur. Northug gick samma väg. Finns det fler norrmän som följer hans exempel?

Det är ju tyvärr vansinnigt svårt att veta vad som är rätt. Viktigt att komma ihåg är att en toppåkare (oavsett dam/herr) är ju oftast väldigt fokuserad på sin grej (det betyder inte att det är något fel på det). Det är ju en utmaning i det som landslagets organisation måste hantera på ett respektfullt sätt oavsett var man tycker om det. Åkarna själva kommer aldrig att vara så bra på det.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 342 inlägg

Här är en länk till den: http://sociologifors...d-pa-damer.html

Jag samarbetade lite med nämnda Sverker Sörlin och Daniel Svensson https://idrottsforum...mo-universitet/ kring det här. Nu är ju genusperspektiv bara en analysvinkel av många med det vet ju du Lars-Erik. För övrigt är idrott underforskat inom samhällskunskapen.

Tusen tack Lejonet. Det var verkligen intressant läsning och vi har absolut något gemensamt även om jag visat det i annat sammanhang än i Vasaloppet

Tjyvsläpp i slakmota

Tjyvsläpp i slakmota

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg
Skidlandslagets upplägg är föråldrat och resultaten för herrarna visar det tydligt. Jämför med friidrotten där de personliga tränarna ser till att de aktiva optimerar sina prestationer.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Spännande text @lejonet. Det där kan ju va grunden till en spännande forskningsartikel, eller har du släppt akademin? Kanske ska ta och sno ide’n, jag har ju tidigare vågat mig på att skriva om feminisering av apotekaryrket:)

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 700 inlägg

Skidlandslagets upplägg är föråldrat och resultaten för herrarna visar det tydligt. Jämför med friidrotten där de personliga tränarna ser till att de aktiva optimerar sina prestationer.

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Och damernas resultat visar på vad... Eller är det ett annat landslag?

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Och damernas resultat visar på vad... Eller är det ett annat landslag?

Damerna har varit mycket framgångsrika. Framförallt på sprint. Sedan finns det väl orostecken. Frida Karlsson´s misslyckade OS borde rimligen ha fått henne att fundera på ett och annat inför kommande säsong. Inte är det första gången heller hon kört tvärstopp formmässigt. Ebba Andersson har inte riktigt nått upp till sin tidigare nivå de senaste två säsongerna(hon övervägde också att stå utanför landslaget, men valde att stanna kvar). Charlotte Kalla har aldrig/sällan varit en stor världscupåkare, men de senaste åren har varit mediokra minst sagt sett till resultat. Sen alla dessa förstörda ryggar på både dam och herr.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 700 inlägg

Sen alla dessa förstörda ryggar på både dam och herr.

Vilka alla förstörda ryggar menar du? Hur många är det? Är det vanligare än hos befolkningen i övrigt? 

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Vilka alla förstörda ryggar menar du? Hur många är det? Är det vanligare än hos befolkningen i övrigt? 

Jag tycker du ska börja med att läsa den här artikeln.
Allvarliga ryggproblem oroar landslagsläkare: ”Något måste göras” | SVT Sport

Om jag har förstått det rätt så jobbar du med "onda kroppar" så du har säkerligen en uppfattning om hur pass mycket ont i ryggen vanligt folk har. Men inte har väl ~10 till 20% av befolkningen så allvarliga problem med ryggarna som de som nämns i artikeln? Visst, om de slutar att träna som elitaktiva så kanske de mår som vanligt folk också. Men här var ju frågeställningen(åtminstone min) om det är något fel i träningsupplägget i landslaget? Uppenbarligen var förre landslagsläkaren inne på samma funderingar.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Spännande text @lejonet. Det där kan ju va grunden till en spännande forskningsartikel, eller har du släppt akademin? Kanske ska ta och sno ide’n, jag har ju tidigare vågat mig på att skriva om feminisering av apotekaryrket:)

Man ska absolut sno bra idéer, träning eller annat. Nja jag har ett hälsosamt avstånd till akademin.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 700 inlägg

Jag tycker du ska börja med att läsa den här artikeln.
Allvarliga ryggproblem oroar landslagsläkare: ”Något måste göras” | SVT Sport

Om jag har förstått det rätt så jobbar du med "onda kroppar" så du har säkerligen en uppfattning om hur pass mycket ont i ryggen vanligt folk har. Men inte har väl ~10 till 20% av befolkningen så allvarliga problem med ryggarna som de som nämns i artikeln? Visst, om de slutar att träna som elitaktiva så kanske de mår som vanligt folk också. Men här var ju frågeställningen(åtminstone min) om det är något fel i träningsupplägget i landslaget? Uppenbarligen var förre landslagsläkaren inne på samma funderingar.

Det stämmer att jag är sjukgymnast. artikeln i sig är lite oroväckande och det framgår väl att man tidigare inte riktigt haft koll på detta, men att man nu har bättre koll.

Vad gäller exempelvis diskbråck och hur vanligt det är så finns det hos lite drygt 25% MR-verifierade diskbråck hos så kallade ryggfriska 20 åringar. Det vill säga att hos personer utan ryggbesvär så har drygt 25% ett MR-verifierat diskbråck, sen har vi utöver dessa de som har besvär med ryggen....

Att det då tyvärr drabbar 4-5 st i landslaget är ju tråkigt och beklagligt, men det kan ju också bero på att de personerna var predisponerade för ryggbesvär?

Det jag vill säga är att det kanske bara är så att det inte hade spelat någon roll hur dessa hade tränat, de kanske ändå fått besvär och hade de levt ett lite lugnare liv så kanske de klarat sig bättre? 

Sen är det ju viktigt att se över så att träningen matchar den belastning som idrotten kräver. Detta arbete behöver nog börjas betydligt tidigare än när de aktiva kommer till landslaget...

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Jag kan nog tycka att problemet är större än så. Jag har barn som har tränat olika sporter (cykel, simning, skidåkning) och om det är något som har missats/underskattats i alla tre sporterna är risken för överbelastning och skador i unga åldrar. Även jag förundrades över de svenska skidåkarnas ryggproblem, orsaken har jag ingen kunskap om, men att det inte skulle vara träningsrelaterat låter lite konstigt. Friidrottarna hade väl med systrarna Kallur och några till gemensamma problem samtidigt, kommer inte ihåg om man hittade orsaken till det.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Jag kan nog tycka att problemet är större än så. Jag har barn som har tränat olika sporter (cykel, simning, skidåkning) och om det är något som har missats/underskattats i alla tre sporterna är risken för överbelastning och skador i unga åldrar. Även jag förundrades över de svenska skidåkarnas ryggproblem, orsaken har jag ingen kunskap om, men att det inte skulle vara träningsrelaterat låter lite konstigt. Friidrottarna hade väl med systrarna Kallur och några till gemensamma problem samtidigt, kommer inte ihåg om man hittade orsaken till det.

Skiergen uppfanns 2009. Själv har jag 3 ryggskott direkt orsakade av maskinen pga linfästen som gått av. Dragit av 10 St ca. Kolla på filmen när Burman hetsar i skiergen. Efter det förstår man varför han har ryggproblem. Maskinen ger extrem belastning på korsryggen.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Skiergen uppfanns 2009. Själv har jag 3 ryggskott direkt orsakade av maskinen pga linfästen som gått av. Dragit av 10 St ca.

??!!
Hur bär du dig åt?

Själv så började jag träna mer ambitiöst för bara några år sedan. Har tidigare alltid haft intrycket att jag är svag i bålmuskulatur och inte har så bra stabilitet. Körde en hel del roddmaskin innan jag skaffade SkiErg. Har hittills inte haft några som helst bekymmer med rygg. Fast lite rätt vill jag ge dig i din spaning med en frenetiskt stakande Burman. Jag tror mer på att det finns någon tuff gymövning som havererar elitryggarna snarare än den alltmer dominerande stakningen i sig. Sen går det ju att göra fel i allt förstås och för mycket pannben tål ingen kropp.

Hobbymotionären

Hobbymotionären

Medlem

• Members
  • Pip
  • 51 inlägg
Ja, nu skojar väl ändå oxberg till det mer än vanligt?!

10 st avdragna linfästen. Ger förvisso respekt!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar