Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Atomic Redster S9 Gen S


Hobbymotionären

Recommended Posts

Var småsugen på dessa hela säsongen som passerade och nu reas de ut till bra pris.

 

Någon som har kört med dem och har några åsikter kring känsla och prestation? I marknadsföringen låter det hela självklart som en smärre revolution, men verkligheten kan ju förstås vara annorlunda.

 

Köper jag ett par blir de i sådana fall mina finskidor och ersätter då mina Peltonen Acadia Skate, mitt hittills enda och därmed första par skateskidor, rakt av. Peltonen blir då förpassade till smutsiga spår och obanat medans Atomic får ta hand om resten.

 

Jag är egentligen inte direkt missnöjd med mina nuvarande skidor men upplever de som något klumpiga och tunga nu när jag ändå lyckats skrapa ihop en säsong skate till bagaget. Och eventuella fartvinster är ju dessutom alltid välkommet.

Link to comment
Share on other sites

Frugan har ett par och de finns ju bara i en längd, och den är typ samma som hennes vanliga skidpark. Tror att skillnaden upplevs som större om du har 192 cm som ordinarie skidlängd.

 

Det blir ett längre skär i hårda spår, i mjuka spår kan de gräva ner sig och de bär även lite sämre då midjan är smalare.

 

Annars upplever hon en markant skillnad i teknisk utförsåkning (brant och knixigt) där de tar kurvorna mkt bättre (pga midjan). 

Jag upplever dem som ngt tyngre än motsvarande längd i Salomon S/Lab. Det är ju en kraftigare konstruktion som behövs för att behålla vridstyvheten.

 

Som vanligt är det viktigt att skidan plockas efter just din vikt och färdighet.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

 

Mina Peltonen är just 192 cm. Blir oftast relativt hårda konstsnöspår alternativt välpreppad natursnö. Är dessutom inte helt bekväm när det börjar gå undan nedför (här inser jag dock att det i huvudsak är en fråga om övning och tid i spåren som lär hjälpa mest).

 

Skidorna låter fortsatt lockande m a o. Störst risk kanske är att jag fortsätter utvecklas relativt fort och nästa säsong börjar snegla på toppskidor hos annat märke om jag börjar känna det finns mer fart att hämta där. Å andra sidan har jag inga planer på att tävla inom grenen men ändå värt att tänka på det hela ett varv till före beslut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...