Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sned metallbygel på pjäxan


Hagge987

Recommended Posts

Hej Skidforum!

Har fått ett problem med mina pjäxor. Ramlade på rullskidorna och på något sätt blev metallbygeln på pjäxorna sne. Har försökt banka den rätt men inget händer. Skomakaren pratade om att ta loss bygeln och sätta in den med atomlim. Någon som har ett tips på hur jag ska göra.

 

Tack på förhand!

Joakim

post-21510-0-20140800-1656421420_thumb.jpeg

post-21510-0-55234300-1656421435_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Pinnen verkar rak, det ser ut som gummit har följt med pinnen.

Jag skulle testa med polygrip - ev. rörtång som täcker pinnens bredd och bryta den till rätt nivå. Tror att gummit pallar för detta.

Att sätta skon i bindningen och bända kan nog sluta på fel sätt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Skidforum!

Har fått ett problem med mina pjäxor. Ramlade på rullskidorna och på något sätt blev metallbygeln på pjäxorna sne. Har försökt banka den rätt men inget händer. Skomakaren pratade om att ta loss bygeln och sätta in den med atomlim. Någon som har ett tips på hur jag ska göra.

 

Tack på förhand!

Joakim

 

En tanke!

 

Tror du det är pinnen som flyttat sig?

 

Jämför man avståndet från pinnen och framåt så är det lika på båda sidorna.

 

Däremot så är det stor skillnad i bredd på det första "spåret" i sulan. Den sidan som är längst ner i bild är smalare och den övre bredare vilket förskjuter pinnen. 

 

Det kanske är så att det är sulan som vridit sig? Är den hel? Finns det sprickor i den?

 

Skicka bilderna till Alpina´s återförsäljare och fråga hur det kunde bli så här. Att döma på färgsättningen på skon är den inte jättegammal.

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det mycket "Snillen spekulerar" från min sida, men gissar att det inte bara är en synlig pinne som är sned. Förmodligen sitter pinnen ihop med en stålplatta som är ingjuten i sulan. Det är nog en duktig vridning i hela kalasat som skett och knappast möjligt att fixa.

Lova att du lägger upp en bild när du snittat upp pjäxan!  ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu blir det mycket "Snillen spekulerar" från min sida, men gissar att det inte bara är en synlig pinne som är sned. Förmodligen sitter pinnen ihop med en stålplatta som är ingjuten i sulan. Det är nog en duktig vridning i hela kalasat som skett och knappast möjligt att fixa.

 

Lova att du lägger upp en bild när du snittat upp pjäxan!  ;)

jo precis jag har sett (på egna, andras och på forum/diskussionsgrupper) massa olika sätt som pjäxor kan gå sönder men aldrig att pinnen lossat så jag antar också att det beror på att det är en betydligt större ingjuten bit metall. Finns det någon röntgenläkare här på forumet som kan ta med sina pjuck till jobbet och lägga upp en bild?? vore intressant. 

Link to comment
Share on other sites

Efter avklarad eksem-läkning i ca 20 dagar så vill inte jag heller rekommendera att försöka flytta infästningen. Möjligtvis försöka bända och om det fungerar så är ju allt lugnt igen men om inte (går sönder) så blir det nyinvestering.

 

Mycket killgissningar såklart men frågan och svaren är fria på forum .

 

Känns det fel nu? Går det att träna med den som den är? Mina träningspjäxor (rullskidsträning) är inte vackra men har gått ca 800 mil så får vara ok? Inga problem med dragkedja men väl snörning (öglor trasiga) och infästning mellan ovandelen och sulan. Man vill gärna ha långt mellan näsa och pjäxa också…

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Ledsen för sen uppdatering. (En Greklandssemester kom mellan). Provade mycket av era tips. Tack för det. Slutade med att jag värmde gummit. Tog loss stången helt, den såg ut som ett S inuti gummit, och vred det rätt. Hela bygeln hade vridit sig. Värmde tillbaka gummit och kombinerad med atomlim. Körde 12 km idag och det funkade fint. Lite svårt att få pjäxan men helt ok. Får se om jag kraschar i framtiden.

Stort tack för all hjälp!

Joakim

post-21510-0-12949700-1657796791_thumb.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...