Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

VL 2023?

• Vänligen logga in för att kunna svara
98 svar till detta ämne

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 272 inlägg

Undrar vad Vasaloppet ska hitta på för att fylla loppen framöver?

De borde fokusera på.......Vasaloppet!!

De har blivit alldeles för många event under året. Kryp, skutta, hjula mellan Sälen och Mora........det har gått inflation i det och är inte så spännande längre. 2022 var jag åter till start i Vasaloppet efter ca 20 års uppehåll. Såg fram emot allt folk längs spåret som hejade och var glada. Men det kändes även som om stora delar av publiken var borta. Kände inte igen mig från förr.

Ponlarsson

Ponlarsson

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Jag har tänkt en tanke, lite närbesläktad med Volevodins om staktrenden.
Men kanske mer att det krävs rätt dedikerad träning och troligtvis stakträning för att nå samma placering som för 10-20 år sedan.
Kanske ingen stor faktor men eliten drar ifrån och även elitmotionär och ger kanske en känsla av otillräcklighet, jag känner lite så själv.

Priserna har ökat drastiskt under mina. VL år (inte 30 än), både på prylar, boende och startavgift. En stor kostnad och en känsla av att det är på en mer avancerad nivå än ”bara genomföra” eller för att det är kul.

Men jag står på startlinjen igen och med fäste och mycket mer stakträning än tidigare. Hoppas vi ses i fulltecknat VL!

Jag har tänkt samma tanke. De som satsar rejält gör det nu i sån utsträckning att det är mycket svårare att få en framskjuten placering. Bekräftas väl kanske av att många seedinglopp lockar nästan lika många som innan pandemin, medan Vasaloppet inte är fullt. Seedingloppen fylls av folk som satsar och lägger x antal hundra timmar om året medan de som spelat fotboll i division tusen och är tjurskalliga tävlingsmänniskor väljer nått annat för att de inte kan hävda sig lika bra längre.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 402 inlägg

Jag har tänkt samma tanke. De som satsar rejält gör det nu i sån utsträckning att det är mycket svårare att få en framskjuten placering. Bekräftas väl kanske av att många seedinglopp lockar nästan lika många som innan pandemin, medan Vasaloppet inte är fullt. Seedingloppen fylls av folk som satsar och lägger x antal hundra timmar om året medan de som spelat fotboll i division tusen och är tjurskalliga tävlingsmänniskor väljer nått annat för att de inte kan hävda sig lika bra längre.

Är det verkligen svårare att nå en bra placering? Topp 150 är säkert svårare men är det svårare att bli topp 1000 nu jämfört med för 10 eller 20 år sedan?

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 610 inlägg

Är det verkligen svårare att nå en bra placering? Topp 150 är säkert svårare men är det svårare att bli topp 1000 nu jämfört med för 10 eller 20 år sedan?

I VL är det nog inte så enkelt att få svar på. Däremot finns väl en tydlig tendens på Stockholm Marathon att tiderna som krävs för att bli topp 100 osv har sjunkit med åren.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 340 inlägg

I VL är det nog inte så enkelt att få svar på. Däremot finns väl en tydlig tendens på Stockholm Marathon att tiderna som krävs för att bli topp 100 osv har sjunkit med åren.

Beträffande Vasaloppet vet jag inte så väl. Under min tidiga karriär hade jag 1975-1991 totalt 14 placeringar bland de 1000 bästa men hur det står sig idag är FÖR MIG omöjligt att gissa. Säkrare är jag då på mina sju genomförda Stockholm Maraton med bästa tid 2.49, en tid som DÅ gav placering runt 300 men idag svarar mot placering stax över 100. 

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 402 inlägg

Jag tror att det säger något om nivån även på Vasaloppet. Dessutom har stakningen gjort det enklare att bli bra på Vasaloppet. Jag tränar ganska lite typ 4 h i veckan och jag var 715 förra året, tror det finns ganska många som mig.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 610 inlägg

Jag tror att det säger något om nivån även på Vasaloppet. Dessutom har stakningen gjort det enklare att bli bra på Vasaloppet. Jag tränar ganska lite typ 4 h i veckan och jag var 715 förra året, tror det finns ganska många som mig.

Inser nu att det jag skrev kan misstolkas. Det jag avsåg är precis det Lars-Erik lyfter fram. Dvs att en tid på Sthlm marathon som "bara" räckte till 300:e plats under 80-talet skulle gett en plats topp 100 nu. Dvs att toppbredden blivit sämre. Om det är samma på VL är svårare att sia om.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 897 inlägg

Inser nu att det jag skrev kan misstolkas. Det jag avsåg är precis det Lars-Erik lyfter fram. Dvs att en tid på Sthlm marathon som "bara" räckte till 300:e plats under 80-talet skulle gett en plats topp 100 nu. Dvs att toppbredden blivit sämre. Om det är samma på VL är svårare att sia om.

Man kanske kan jämföra hur många som tagit prestationsmedalj förr resp nu? Fast numera åker väl många av de långsamma ÖS istf VL ...

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 610 inlägg

Man kanske kan jämföra hur många som tagit prestationsmedalj förr resp nu? Fast numera åker väl många av de långsamma ÖS istf VL ...

Ja det kan kanske vara någon slags indikator. Men samtidigt spelar det väldigt stor roll vilket före det är och hur väl spåren håller ihop för hur många som tar prestationsmedalj.

Om man har mycket tid över skulle man kunna gå igenom "år från år" (som det heter i VL-sammanhang) hur långt efter segraren i procent som krävts för en eller några specifika placeringar och sen se om det går att få fram någon trendkurva ur det. Men även här spelar de yttre förhållandena roll.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg
Eliten är mycket bättre så prestationsmedaljen är missvisande. För bara dryga tio år sedan var det svenska halvproffs som åkte för sig själva, nu har vi 30+ heltidsproffs med full uppbackningsapparat som teamkör. Det har ju blivit flera tusen färre som klarar det på bara några år.

Däremot kan det säkert vara en anledning bland många att färre kör. Om man på sitt första lopp går helt okej tror jag många tänkte, bara x från medaljen det kan gå, mitt nu när x är dubbelt så långt är nog många nöjda med att ha genomfört en gång.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Medalj är inte lätt… för mig i alla fall.
Jag vill inte garantera min uträkning men jag försökte kika på placering och tid för medalj i lopp sedan 2007, här anger jag min beräkning av placering.
Jag ser ingen riktig trend, om nu inte de allra sista åren är trenden?
Stakning är enda möjligheten att ha en chans på medalj numera, dvs att bli bättre på stakning. Jag tror inte att diagonal hindrar dig men högre hastighet kräver högre växel så mer tid i stakväxel helt enkelt.
2007: 3997
2008: 2458
2009: 3220
2010: 2896
2011: 2165
2012: 2561
2013: 1952
2014: 2997
2015: 1564
2016: 3310
2017: 2565
2018: 3152
2019: 1923
2020: 1712
2021: ingen medalj
2022: 1497

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 880 inlägg

Jag tror flera orsaker bidrar till minskat intresse för Vasaloppet och även för ett antal motionslopp/seedningslopp.

Pandemin har fått många att söka sig nya intressen. Frågan är om nya strömmar till??

Anmälningsavgiften till Vasaloppet börjar bli svettigt hög. Tror det bidrar också.

Finns även motionslopp/seedningslopp som lagt sig väl högt i anmälningsavgift.

Elpriser som är ett nödvändigt ont för att spruta konstsnö inverkar i anmälningsavgiften, samt även kostnaden för diesel när sedan snön ska prepareras. Jag har inga problem med denna anmälningsavgift då det vädret kan ställa till det en hel del kostnader innan och under Vasaloppsveckan. Det finns ju en hög beredskap längs Vasaspåret vid händelse utav mildväder, och den kostar ju en del. Men samtidigt förstår jag att folk droppar av, i synnerhet om inte den rätta motivationen finns. Hoppas dock att vi ses Magnus 1969 i Vasavimlet :-)

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg

Elpriser som är ett nödvändigt ont för att spruta konstsnö inverkar i anmälningsavgiften, samt även kostnaden för diesel när sedan snön ska prepareras. Jag har inga problem med denna anmälningsavgift då det vädret kan ställa till det en hel del kostnader innan och under Vasaloppsveckan. Det finns ju en hög beredskap längs Vasaspåret vid händelse utav mildväder, och den kostar ju en del. Men samtidigt förstår jag att folk droppar av, i synnerhet om inte den rätta motivationen finns. Hoppas dock att vi ses Magnus 1969 i Vasavimlet :-)

Vasaloppet höjde dock priserna rejält långt innan elpriserna stack iväg.

Det hjälper det inte heller att vanliga seedningslopp tycker runt 800 är rimligt, att utrustningen i princip dubblats i pris på tio år och att ställen som Orsa tar flera hundra för ett dagskort.

Allt detta kan både vara helt rimligt pga ökade kostnader, och en stor anledning till färre intresserade då man prisat ut en stor andel av de som för tio år sedan hade råd.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

En annan fundering är om staktrenden påverkat den vanliga "motionären" att inte ställa upp ? Kanske man känner sig ute, om man inte orkar staka hela loppet. För min egen del är den alltmer utbredda stakningen en av orsakerna till att jag inte fortsatt att åka Vasaloppet, vill inte känna mig som "relikt från forntiden" bland "blankåkarna" i femte led.

Jag tänker snarare tvärt om i sådana fall. Hur bra kan man placera sig med fästvalla och visa att det finns fler växlar inom klassisk teknik  :D

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Jag tänker snarare tvärt om i sådana fall. Hur bra kan man placera sig med fästvalla och visa att det finns fler växlar inom klassisk teknik  :D

Eller kan man strunta i hur andra åker och köra "sin egen stil",fast blir man bromskloss är det inte så roligt med tramp på bakändarna skidorna.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

Eller kan man strunta i hur andra åker och köra "sin egen stil",fast blir man bromskloss är det inte så roligt med tramp på bakändarna skidorna.

Har man problem med att folk åker upp på bakändorna på ens skidor så lägger man klister där och kanske är snäll och skriver en infolapp på sin egen rygg. Då får du nog ha skidorna i fred  ;)

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 402 inlägg

Medalj är inte lätt… för mig i alla fall.
Jag vill inte garantera min uträkning men jag försökte kika på placering och tid för medalj i lopp sedan 2007, här anger jag min beräkning av placering.
Jag ser ingen riktig trend, om nu inte de allra sista åren är trenden?
Stakning är enda möjligheten att ha en chans på medalj numera, dvs att bli bättre på stakning. Jag tror inte att diagonal hindrar dig men högre hastighet kräver högre växel så mer tid i stakväxel helt enkelt.
2007: 3997
2008: 2458
2009: 3220
2010: 2896
2011: 2165
2012: 2561
2013: 1952
2014: 2997
2015: 1564
2016: 3310
2017: 2565
2018: 3152
2019: 1923
2020: 1712
2021: ingen medalj
2022: 1497

Självklart går det att ta medaljen med fäste. Jag har tagit medaljen alla år sedan 2016 och bara en gång på blanka skidor. För att ha en bra chans på medaljen bör en nog vara stabil led 3 åkare. Placerar en sig i "mitten" på led 3 så skaxder mycket till för att inte klara medaljen.

Fokuserad och riktad träning har varit receptet för mig. Jag har skalat bort allt som inte gör mig till bättre skidåkare (tränar skierg, rullskidor och skidor när det går) Tränar mellan 4 och 6 timmar i veckan. Aldrig lungt, alltid hårt eller gubbtempo.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 340 inlägg

Jag har klarat medaljen vid 22 tillfällen, ALLA gångerna med fäste. Jag har åkt alla mina 48 Vasalopp med fäste. Jag stod alltid i led 2 och några gånger i led 3 när jag klarade medalj.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 340 inlägg

Självklart går det att ta medaljen med fäste. Jag har tagit medaljen alla år sedan 2016 och bara en gång på blanka skidor. För att ha en bra chans på medaljen bör en nog vara stabil led 3 åkare. Placerar en sig i "mitten" på led 3 så skaxder mycket till för att inte klara medaljen.

Fokuserad och riktad träning har varit receptet för mig. Jag har skalat bort allt som inte gör mig till bättre skidåkare (tränar skierg, rullskidor och skidor när det går) Tränar mellan 4 och 6 timmar i veckan. Aldrig lungt, alltid hårt eller gubbtempo.

Håller med Per Gu Jag har klarat medaljen vid 22 tillfällen, ALLA gångerna med fäste. Jag har åkt alla mina 48 Vasalopp med fäste. Jag stod nästan alltid i led 2 och några gånger i led 3 när jag klarade medaljen.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 880 inlägg

Vasaloppet höjde dock priserna rejält långt innan elpriserna stack iväg.

Det hjälper det inte heller att vanliga seedningslopp tycker runt 800 är rimligt, att utrustningen i princip dubblats i pris på tio år och att ställen som Orsa tar flera hundra för ett dagskort.

Allt detta kan både vara helt rimligt pga ökade kostnader, och en stor anledning till färre intresserade då man prisat ut en stor andel av de som för tio år sedan hade råd.

Just på seedningsloppen kan det vara både högt och lågt... Självseedning till vissa lopp, minimal service vid energistationerna och allmän lättja gör att det är svårt att försvara 800 kr. Håller med! Jag syftade i synnerhet på Vasaloppet och då tycker jag att en höjning på 200 kr per år inte är någon större summa ur ett större sammanhang.  

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar