Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

VL 2023?

• Vänligen logga in för att kunna svara
98 svar till detta ämne

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg

Självklart går det att ta medaljen med fäste. Jag har tagit medaljen alla år sedan 2016 och bara en gång på blanka skidor. För att ha en bra chans på medaljen bör en nog vara stabil led 3 åkare. Placerar en sig i "mitten" på led 3 så skaxder mycket till för att inte klara medaljen.

Fokuserad och riktad träning har varit receptet för mig. Jag har skalat bort allt som inte gör mig till bättre skidåkare (tränar skierg, rullskidor och skidor när det går) Tränar mellan 4 och 6 timmar i veckan. Aldrig lungt, alltid hårt eller gubbtempo.

Ja, startled 3 har jag också räknat ut .
För att nå dit så är det bara mer träning som gäller, mest stakträning.
Fäste hindrar mig inte, det motiverar mig…

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 897 inlägg

Ja, startled 3 har jag också räknat ut .
För att nå dit så är det bara mer träning som gäller, mest stakträning.
Fäste hindrar mig inte, det motiverar mig…

Skillnaden mot förr är väl att det då var vanligt att ha orientering och/eller 100+ mil motionslöpning som basträning. Då går det ofta hyfsat bra att diagonala ett VL på under 6 timmar med fäste. Gissar att det idag är ovanligt bland deltagarna att ha löpning som huvudsaklig träningsform.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 402 inlägg

Skillnaden mot förr är väl att det då var vanligt att ha orientering och/eller 100+ mil motionslöpning som basträning. Då går det ofta hyfsat bra att diagonala ett VL på under 6 timmar med fäste. Gissar att det idag är ovanligt bland deltagarna att ha löpning som huvudsaklig träningsform.

Så är det säkert. Jag gick från att vara löpare till att nu i princip bara staka, gör jag något annat blir det oftast skejt. Springer typ en gång i veckan nu men inget från december och fram till Vasaloppet. En blor bra på det en tränar.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Apropå att det inte är fullt. Är det inte så enkelt att många av oss har blivit brända av allt som blev inställt under pandemin? Det är dyrt och tråkigt när sånt man har bokat blir inställt. Ett lopp i Vasaloppsveckan med tåg, logi, och startavgift är ju ganska många tusen kronor.
Vi vet ju alla att det inte är nån panik att anmäla sig. Man kan alltid få tag på en startplats.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg

Apropå att det inte är fullt. Är det inte så enkelt att många av oss har blivit brända av allt som blev inställt under pandemin? Det är dyrt och tråkigt när sånt man har bokat blir inställt. Ett lopp i Vasaloppsveckan med tåg, logi, och startavgift är ju ganska många tusen kronor.
Vi vet ju alla att det inte är nån panik att anmäla sig. Man kan alltid få tag på en startplats.

Självklart hjälper det inte att det du säger hänt, men relativt var intresset på väg ner redan innan pandemin. Relativt som i slutsålt i oktober och inte på minuter men i alla fall.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Intresset är säkert också beroende på snövintrar eller ej, när jag började åka så släpptes startplatserna klockan 8:00 på VL söndagen. Inte fullt när man kom hem… några år senare kunde man räkna sekunder innan det var slut.

Men priset och allt mer prylar gör att det inte är samma sak.
Mitt eget intresse har minskat i samma takt som jag satsat mer.
Fler par skidor, stakmaskin, rullskidor och dubblat antal träningstimmar.
Resan allt dyrare och jag räknar nog startplatsen till ca 6500:- totalt (minsta bekymret).

Fast jag vet inte varför mitt intresse minskar…
Kanske att man tränar allt hårdare och får allt färre snötimmar?

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 880 inlägg

Intresset är säkert också beroende på snövintrar eller ej, när jag började åka så släpptes startplatserna klockan 8:00 på VL söndagen. Inte fullt när man kom hem… några år senare kunde man räkna sekunder innan det var slut.

Men priset och allt mer prylar gör att det inte är samma sak.
Mitt eget intresse har minskat i samma takt som jag satsat mer.
Fler par skidor, stakmaskin, rullskidor och dubblat antal träningstimmar.
Resan allt dyrare och jag räknar nog startplatsen till ca 6500:- totalt (minsta bekymret).

Fast jag vet inte varför mitt intresse minskar…
Kanske att man tränar allt hårdare och får allt färre snötimmar?

Förstår dig, din situation hur du känner... Jag har bott i Karlskrona och körde mitt första Vasalopp 2008. Södra Sverige hade fina vintrar 2009 och 2010. Därefter har snön kommit mest sporadiskt och kylan (konstsnön) med den. Hade allt svårare att motivera mig att åka rullskidor januari, februari. Utbildade mig till skidcoach och examinerades december 2015. Ett chans uppstod i Torsby i början på 2016 och jag tog den. Därefter känner jag harmoni även under vintern när det gäller "fritids - och träningsdelen". Motivationen till att träna är manifest, fördelen med att bo i Torsby är att man har nära till allt. Utgifterna blir reducerade och mer tid för återhämtning då man minska tiden i bil. Nackdelen är utbudet utav fina restauranger, men istället blir man allt mer hemtam i köket :-)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Fulltecknat!

Återstår bara att hitta sin egen motivation igen…

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg
Säkrade en plats för 600+220 igår. Förvånade att folk tycker det är värt dubbla priset för lite mindre krångel vid anmälan.

Mr X

Mr X

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Säkrade en plats för 600+220 igår. Förvånade att folk tycker det är värt dubbla priset för lite mindre krångel vid anmälan.

Min kostade ca 525:- när jag utnyttjar "friskvårdsbidraget"

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Vasaloppet gick precis ut med att man får 20 procents rabatt för tidig anmälan inför Vasaloppsveckan 2024. De har visst läst den här tråden :)

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Vasaloppet gick precis ut med att man får 20 procents rabatt för tidig anmälan inför Vasaloppsveckan 2024. De har visst läst den här tråden :)

Hoppsan, jag läste slarvigt. Gäller alla vinterlopp utom själva Vasaloppet.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 271 inlägg

De borde fokusera på.......Vasaloppet!!

De har blivit alldeles för många event under året. Kryp, skutta, hjula mellan Sälen och Mora........det har gått inflation i det och är inte så spännande längre. 2022 var jag åter till start i Vasaloppet efter ca 20 års uppehåll. Såg fram emot allt folk längs spåret som hejade och var glada. Men det kändes även som om stora delar av publiken var borta. Kände inte igen mig från förr.

Javisst ja, glömde ju bort att man kan åka baklänges också.

Se Bryntessons väg mot att fixa Vasaloppet baklänges - Langd.se

Bra för att höja intresset för Vasaloppet?

Knappast. Dekadens och pajasgrejer!

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg

Hoppsan, jag läste slarvigt. Gäller alla vinterlopp utom själva Vasaloppet.

Läste samma som du och tänkte att de har fattat något. Tyvärr har inte polletten trillat ner än och vi får hoppas det inte blir en krasch blir den här det...

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 880 inlägg

Om det är någon som fixar en sådan här galenpanna lär det ju vara Robin :-)  Ändamålet dit pengarna ska är ju självklart för en god sak och det blir svårare och svårare att avvika från den stora massan. Personligen så hoppas jag slippa "draghjälp" ifrån honom

Javisst ja, glömde ju bort att man kan åka baklänges också.

Se Bryntessons väg mot att fixa Vasaloppet baklänges - Langd.se

Bra för att höja intresset för Vasaloppet?

Knappast. Dekadens och pajasgrejer!

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 271 inlägg

Om det är någon som fixar en sådan här galenpanna lär det ju vara Robin :-)  Ändamålet dit pengarna ska är ju självklart för en god sak och det blir svårare och svårare att avvika från den stora massan. Personligen så hoppas jag slippa "draghjälp" ifrån honom

Visst, ändamålet sägs vara för en god sak. Och det kan ju vara fint. Men Bryntesson är ju kapabel att käka upp en säck med potatis om han bara får showa framför en kamera medan han gör det, alldeles oavsett god sak eller inte.

Behöver verkligen Vasaloppet sånt här?

Jag är skeptisk.

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 897 inlägg

Visst, ändamålet sägs vara för en god sak. Och det kan ju vara fint. Men Bryntesson är ju kapabel att käka upp en säck med potatis om han bara får showa framför en kamera medan han gör det, alldeles oavsett god sak eller inte.

Jag är skeptisk.

Vasaloppet kanske inte behöver det. Men längdskidor behöver allt som breddar och syns. Och som avdramatiserar, gör det enkelt, roligt och relevant för glada ungdomar med energi. Überseriösa nördar är vi redan tillräckligt många av inom sporten.

Micke31

Micke31

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 880 inlägg

Så länge han inte äventyrar säkerheten för skidåkarna runt omkring är det hel "fine" för mig. 

Jag är skeptisk.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Det jag önskar mest är Nils van der Pohl åker ÖSM eller Nattvasan UTAN stavar. Jag tror att det skulle bli ett svårslaget rekord, om han gick in seriöst för det. Frågan är vilken längd som är den optimala för att åka utan stavar och om det finns begränsningar för hur korta skidor får vara.

NLundmark

NLundmark

Medlem

• Members
  • Pip
  • 313 inlägg

Det jag önskar mest är Nils van der Pohl åker ÖSM eller Nattvasan UTAN stavar. Jag tror att det skulle bli ett svårslaget rekord, om han gick in seriöst för det. Frågan är vilken längd som är den optimala för att åka utan stavar och om det finns begränsningar för hur korta skidor får vara.

Ska han åka på riktiga skateskidor så behöver han år av träning om det ska bli nåt rekord som inte vilken elitåkare som helst skulle slå utan problem
Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar