Stod längst fram i led 3, cirka fem spår mellan mig och klädinsamlingen som är belägen vid mitten. Kom iväg precis som jag ville och kunde kontrollera en rygg från led 2. Det flöt på fint fram tills vägövergången. På något lustigt vänster hade jag tappat alla "mina" 2000-åkare för att istället se led 4 forsa fram på höger sida. Fick hålla huvudet kallt och köra med i strömmen fram till 3km-skylten, 1800 hade hunnit före mig upp dit. När både skidor och kropp hade dagen blev det till att jag jaga ryggar och köra om på ett ändå kontrollerat sätt. Kom i mål runt 1400-plats med damer inräknade. Mina gula Fischer skidor/dp gav mig mycket gratis. Jag hade en universalslip, 2 mm rill med hårdare tryck baktill, kompletterat med julgran från drygt mitten utav skidan och bakåt. Vauthis zero-fox funkar fint även detta år, ett pulver som är ständigt återkommande inför Vasaloppet. På det stora hela var jag nöjd med loppet och tiden, surt bara att jag inte fick testa att kunna nå upp i höga pulszoner med hjälp utav åkare framför mig. Nästa år ska jag med lätthet söka mig ut mot kanterna!
Såg på tvn i efterhand att det var ganska många som gick utanför spåret på högersidan utav startgärdet. Har svårt och tänka mig att det är tillåtet. Såg ut som om det fanns funktionärer som filmade.
Fler reflexioner. Jag slapp se tjuvskejtande detta år, allt fler går över till stakning. Som utav en händelse stod jag en stund och tittade på åkarna som gick i mål efter runt 11 timmar. Tycker också rent övergripande att det är fler och fler som stakar på en bra grund. "Stol-positionen" blir allt mindre synlig