Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Hur hålla en låg puls?

• Vänligen logga in för att kunna svara
23 svar till detta ämne

Fritzon(igen)

Fritzon(igen)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Maxpulsen kan variera rätt mkt mellan olika idrotter (inte för att jag fattar varför). Vilopulsen ger ingen indikation på var de olika pulsnivåerna ligger. Själv kan jag ligga på 80-85% vid typ 2h tävling. Kan du ligga på en puls 160-170 under ett par timmar under träning så gissar jag att din maxpuls ligger på 210, +\-. Så 140 för A1 låter inte helt otroligt.

Svårt det där såklart med att uppskatta maxpulsen, skulle ju brr ett bäva testa den. Men 210 är den inte. När jag kört skidgång i slalombacke och maxat så att det nästan känns som om hjärtat ska hoppa ur bröstet och man ska sluta livet som en våt fläck i gräset…ja då har klockan loggat 176 som högst. Närmar mig också 50 och vad jag förstår så sjunker ju maxpulsen med åldern. Så någonstans kring 180 tror jag ändå är en rimlig gissning. Och då känns ju onekligen 140 högt. Men som sagt, skulle kss av mdkr höra ett maxpulstest.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 593 inlägg
Maxpulstest är både roligt och extremt jobbigt.
Men 140 behöver inte vara så mycket, kanske inte officiell A1 men fortfarande behagligt om man är van vid tröskelträning.

Jag körde många år alla mina distanspass på ca 165-175 (50-90 minuter) med maxpuls på ca 190 (189 är den högsta puls jag någonsin uppmätt på tävling, träning och i maxpulstest kanske 3-4 gånger).
Halvmaraton alltid snitt en bit över 170.
Då är 140 promenad…

Numera är nog maxpuls lägre och jag kör betydligt färre tröskelpass.
Så 140 är något tuffare men fortfarande snacktempo.

Men snacktempo, maxpuls och tröskel är mycket personligt så bra att mäta eller så krävs mycket experiment ( träna och tävla på så hög puls man vågar och lära sig hur länge man orkar).

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg
Har någon koll på om även saker som tröskelpuls sjunker med åldern? Man brukar ju slentrianmässigt kasta in 90% . Men anta är man har 200 max som 25-åring, och då tröskel 180. När man är 45 och har max 180. Är tröskelpuls 162 då eller är den fortfarande 180 och man kan helt enkelt inte längre kolla upp i pulsen där laktat ackumuleras?

Siffrorna är bara exempel, men jag tror ni förstår teorin.

Nån som sett forskning på detta? Det hade ju förklarat att man kan ligga längre nära maxpuls, men jag bara spekulerar så kan ha helt fel

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 700 inlägg

När man är 45 och har max 180. Är tröskelpuls 162 då eller är den fortfarande 180 och man kan helt enkelt inte längre kolla upp i pulsen där laktat ackumuleras?

Nu är jag inte riktigt med? Du lär ju inte ha tröskel på 100% av max bara för att du blivit äldre? Vore ju fantastiskt om man inte kunde mäta upp när laktat ackumuleras, jag kan då klart känna när jag stumnar i benen ;-) 

Sen är det ju så att det är stora individuella variationer. Bla anger man ju oftast 4 mmol som en gräns men det är, vad jag vet, en gräns på gruppnivå och den kan skilja en del mellan individer.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar