Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hund i alperna


Ingrid

Recommended Posts

Verkar som att själva inlägget försvann så här kommer det igen

 

Hallå,

Årebo som är van att kunna ha med mig hunden på alla längdskids- och toppturer. Jobbar på distans och vill spendera 1-2 månader i alperna/pyreneerna i vinter. Verkar inte alls lika hundvänligr i spåren i alperna som här hemma men vill iaf kunna åka några pass med hunden och då inte bara varva en 2km-slinga. :) 

 

Så, tips på byar med bra längdskidåkning och iaf delar hundtillåtet, gärna även lättillgänglig offpist eller skimo-leder.

 

Har kollat på Engedin-dalen, Seefeld, Davos, Morzine mfl men googlar bort mig. ⛷

Link to comment
Share on other sites

Just det, tack för påminnelsen, har hittat dit tidigare :) Verkar vara Davos och Engadin som gäller i Schweiz - tar nog någon vecka i Engadin men vore kul att se fler ställen.

 

Har någon fler tips i Italien, Frankrike eller Österrike så vore jag sjukt tacksam!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I österrike har du förstås Seefeld som du säger (det är väldigt bra), men jag gillar även även Hochfilzen/Fieberbrunn och ett litet, men förvånansvärt bra, ställe ovanför Imst som heter Holzleiten. Även nedanför Holzleiten, i själva Imstdalen upp mot Fernpass, är det väldigt fina spår. Där nere är det dock lite osäkert med snön. I den regionen finns också König Ludwig-spåren och det området när snön är på din sida.

Men det finns ju enorma mängder bra ställen som jag aldrig testat. Dachstein och Ramsau tex uppenbart på provlistan. 

Kolla https://se.bergfex.com/oesterreich/langlaufen/och sortera efter spårlängd så klickar du nog snart igenom lite blandade bra grejer... 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Dolomiterna i Italien har riktigt bra längdskidåkning och bra offpist.

Langlaufen in den Dolomiten in Südtirol, Osttirol und Belluno (dolomitinordicski.com)

Jag har dock ingen koll på hur det är med hundar i längdspåret.

På offpist-turer har jag sett folk med hund.

 

Om man vill åka mest längd kan jag rekommendera Toblach/Dobbiaco.

Längdsystemet är riktigt stort och hänger ihop med angränsande dalar.

En annan fördel är att buss- och tågkommunikationer är riktigt bra.

Bor man nära busstorget i Toblach kommer man snabbt till dalarna en bit bort och sedan kan man skida tillbaka till Toblach, eller tvärt om.

Exempelvis till Cortina, ta med skor i ryggan och gå sista 2-3 km, sedan buss hem efter en pizza, grappa och espresso.

Just i Toblach är det ingen alpin skidåkning, vare sig i eller utanför pist men kommunikationerna är bra och man kan ta buss tåg till bra on/offpist-åkning, 20-40 minuter.

 

Vill man ha offpist utanför stugknuten och bra längdskidåkning(samma system som Toblach) kan man bo i Sexten/Sesto.

Där finns ett stort liftsystem också.

Startseite - Alpinschule Dreizinnen (alpinschule-dreizinnen.com) dom här är bra och dom håller till i Sexten, fantastisk offpist.

 

Alternativt kan man bo i St. Magdalena i Gsisertal/Val Casies, det hänger också ihop med Toblach-systemet.

Soligaste dalen i området men även snösäkert, fina längdspår med underbara vyer.

Det finns lättillgänglig offpist(med stighudar) längst in i dalen som kan åkas utan guide om man är van.

 

Jag här även varit i Engadin som är extremt bra, både vad gäller längd och alpint, fantastiskt landskap och riktigt högt.

Det kan vara ganska kallt i Januari, dock.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...