Dolomiterna i Italien har riktigt bra längdskidåkning och bra offpist.
Langlaufen in den Dolomiten in Südtirol, Osttirol und Belluno (dolomitinordicski.com)
Jag har dock ingen koll på hur det är med hundar i längdspåret.
På offpist-turer har jag sett folk med hund.
Om man vill åka mest längd kan jag rekommendera Toblach/Dobbiaco.
Längdsystemet är riktigt stort och hänger ihop med angränsande dalar.
En annan fördel är att buss- och tågkommunikationer är riktigt bra.
Bor man nära busstorget i Toblach kommer man snabbt till dalarna en bit bort och sedan kan man skida tillbaka till Toblach, eller tvärt om.
Exempelvis till Cortina, ta med skor i ryggan och gå sista 2-3 km, sedan buss hem efter en pizza, grappa och espresso.
Just i Toblach är det ingen alpin skidåkning, vare sig i eller utanför pist men kommunikationerna är bra och man kan ta buss tåg till bra on/offpist-åkning, 20-40 minuter.
Vill man ha offpist utanför stugknuten och bra längdskidåkning(samma system som Toblach) kan man bo i Sexten/Sesto.
Där finns ett stort liftsystem också.
Startseite - Alpinschule Dreizinnen (alpinschule-dreizinnen.com) dom här är bra och dom håller till i Sexten, fantastisk offpist.
Alternativt kan man bo i St. Magdalena i Gsisertal/Val Casies, det hänger också ihop med Toblach-systemet.
Soligaste dalen i området men även snösäkert, fina längdspår med underbara vyer.
Det finns lättillgänglig offpist(med stighudar) längst in i dalen som kan åkas utan guide om man är van.
Jag här även varit i Engadin som är extremt bra, både vad gäller längd och alpint, fantastiskt landskap och riktigt högt.
Det kan vara ganska kallt i Januari, dock.