Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Enkät från vasaloppet


Volevodin

Recommended Posts

Har fyllt i enkäten från vasaloppet, där man bla får svara på sina planer inför nästa års vasaloppsvecka. Svarade att jag inte bestämt mig än utan måste göra en hälsoundersökning först för att få reda på om jag klarar ett så långt lopp som 90 km.

Vidare föreslog jag att ett veteranlopp över 30 km skall inrättas med samma upplägg som ÖS måndag dvs fristil tillåten. Motiveringen är att trenden att staka på slätmark och skejta uppför som förekom i ÖS måndag passar äldre åkare, som inte orkar staka uppför.

Skulle detta lopp inrättas kan jag nog fortsätta några år till, då 30 km är lagom långt för en 70+

Link to comment
Share on other sites

Kan inte ett alternativ till att skejta uppför vara att gå med fäste?

 

Vasaloppet 30 är för övrigt ett mycket trevligt lopp som jag varmt kan rekommendera. Väldigt lungt och avslappnat om en jämför med Vasalopp 90.

Jag tror att fler kommer att välja stakning + skejt för att slippa ifrån fästproblematiken,  (givetvis lite fäste som backup i midjeväskan).

Vasaloppet 30 är inget alternativ för mig om det inte läggs in veterantävling där, men enklast är ju att vasaloppet lägger in 30 km i ÖS måndag för dem som vill skejta helt eller delvis.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att fler kommer att välja stakning + skejt för att slippa ifrån fästproblematiken,  (givetvis lite fäste som backup i midjeväskan).

Vasaloppet 30 är inget alternativ för mig om det inte läggs in veterantävling där, men enklast är ju att vasaloppet lägger in 30 km i ÖS måndag för dem som vill skejta helt eller delvis.

Vasa 30 med en veteranstart kunde väl vara en bra sak! Lägg den en stund före den första starten, veteraner gillar väl att gå upp tidigt.

Link to comment
Share on other sites

Hur definierar du/ni i så fall "Veteran" ? (t.ex. medlem i Vasaloppets Veteranklubb ? uppnått viss ålder ?, eller ?)

Det vet jag faktiskt inte. Tänkte att typ 65+ kunde få starta riktigt tidigt för att få fritt spår mesta av vägen, blir väl säkert ifattkörda av några på slutet. Mest för som en bonus för Dom äldre som kanske har åkte en massa lopp under livet men inte åker lika fort längre men ändå låta dom åka i riktigt fina spår!

Link to comment
Share on other sites

Vasa 30 med en veteranstart kunde väl vara en bra sak! Lägg den en stund före den första starten, veteraner gillar väl att gå upp tidigt.

H/D 65+ är ju ett bra riktmärke, men jag tror att det är en förutfattad mening att veteraner skulle vara morgonpigga, tror att det finns båda sorterna, själv tillhör jag de morgontrötta.

Men realistiskt tror jag inte vasaloppet startar en speciell veterantävling på 30 km, men att lägga in 30 km i ÖS måndag skulle kunna ske utan större merarbete, då banan är preparerad för två tekniker.

Link to comment
Share on other sites

Hur definierar du/ni i så fall "Veteran" ? (t.ex. medlem i Vasaloppets Veteranklubb ? uppnått viss ålder ?, eller ?)

Enligt den gamla klassindelningen (dvs fram till 70-80-tal) i skidor så räknades man väl som veteran vid 50 år om jag inte minns fel?

 

Nu blir det off-topic...

Nog var det lite coolare klassbenämningar som tex yngre oldboys (H35), äldre oldboys (H43) och veteraner (H50) och motsvarande på damsidan (yngre och äldre oldgirls) på den tiden...;)

 

Ännu mer off-topic

Översätter man "oldboy" rakt av till norrländska så blir det "gammpojk" vilket är benämningen för en ogift man/ungkarl. Vet inte om det har något samband dock...

Link to comment
Share on other sites

Hela grejen med Vasaloppet 30 tycker jag är att det inte är en tävling, för mig är det ett breddevenemang där alla kan vara med utefter sina förutsättningar. Vasaloppet 30 är verkligen kul och oavsett om det införs någon veteranklass så är det ett väldigt trevligt lopp, helt utan hets och stress. Det är skidglädje rakt igenom.
Link to comment
Share on other sites

Enligt den gamla klassindelningen (dvs fram till 70-80-tal) i skidor så räknades man väl som veteran vid 50 år om jag inte minns fel?

 

Nu blir det off-topic...

Nog var det lite coolare klassbenämningar som tex yngre oldboys (H35), äldre oldboys (H43) och veteraner (H50) och motsvarande på damsidan (yngre och äldre oldgirls) på den tiden... ;)

 

Ännu mer off-topic

Översätter man "oldboy" rakt av till norrländska så blir det "gammpojk" vilket är benämningen för en ogift man/ungkarl. Vet inte om det har något samband dock...

Artur, Kul off-topic information som nog de flesta det yngre gardet inte känner till. Jag är ju 78 år och har under lång tid tävlat som senior (H21), yngre oldboys (H35), äldre oldboys (H43) och veteran (H50). MEN Vasaloppets ledning har en egen helt annan  definition på att numera kallas "Veteran" =. Du skall ha åkt Vasalopp eller öppet spår minst 30 år. Jag tror inte att DE kommer att ändra definitionen av "Veteran" i första taget eftersom de ger så stora fördelar till just denna kategeri bl.a,

a) du får starta i strartled 5 (även om du normalt bara platsar i startled 6-10) och får starta först i öppet spår

b) du åker gratis öppet spår måndag, och betalar halva startavgiften för Vasaloppet och öppet spår söndag

c) du får rabatt i Vasaloppstältet i procent = antal sådana år du åkt (dvs minimum 30 och som i mitt fall 49, förhoppningsvis 50 i år)

 

Det ovanstående innebär inte att förslaget ovan inte går att genomföra, Om de vill ge fördelar till någon annan speciell kategori, t.ex.  äldre, i något av loppen kan de givetvis göra det men om de ger dem ett namn så kallar de dem nog något annat än just Veteran t.ex: "+60"", "+65" , "+75", "erfaren åkare", "Vasan för Margit", ....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...