Enligt den gamla klassindelningen (dvs fram till 70-80-tal) i skidor så räknades man väl som veteran vid 50 år om jag inte minns fel?
Nu blir det off-topic...
Nog var det lite coolare klassbenämningar som tex yngre oldboys (H35), äldre oldboys (H43) och veteraner (H50) och motsvarande på damsidan (yngre och äldre oldgirls) på den tiden... 
Ännu mer off-topic
Översätter man "oldboy" rakt av till norrländska så blir det "gammpojk" vilket är benämningen för en ogift man/ungkarl. Vet inte om det har något samband dock...
Artur, Kul off-topic information som nog de flesta det yngre gardet inte känner till. Jag är ju 78 år och har under lång tid tävlat som senior (H21), yngre oldboys (H35), äldre oldboys (H43) och veteran (H50). MEN Vasaloppets ledning har en egen helt annan definition på att numera kallas "Veteran" =. Du skall ha åkt Vasalopp eller öppet spår minst 30 år. Jag tror inte att DE kommer att ändra definitionen av "Veteran" i första taget eftersom de ger så stora fördelar till just denna kategeri bl.a,
a) du får starta i strartled 5 (även om du normalt bara platsar i startled 6-10) och får starta först i öppet spår
du åker gratis öppet spår måndag, och betalar halva startavgiften för Vasaloppet och öppet spår söndag
c) du får rabatt i Vasaloppstältet i procent = antal sådana år du åkt (dvs minimum 30 och som i mitt fall 49, förhoppningsvis 50 i år)
Det ovanstående innebär inte att förslaget ovan inte går att genomföra, Om de vill ge fördelar till någon annan speciell kategori, t.ex. äldre, i något av loppen kan de givetvis göra det men om de ger dem ett namn så kallar de dem nog något annat än just Veteran t.ex: "+60"", "+65" , "+75", "erfaren åkare", "Vasan för Margit", ....