Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix Quantum korken på handtaget smulas sönder


Turbo123

Recommended Posts

Jag köpte ett par Swix Quantum 3 under förra säsongen och har kanske kört 20 mil med dem.

 

Nu börjar korken på ena handtaget att nötas sönder, bl.a. längst upp.

 

Har två andra par stavar, varav de ena har gått +150 mil och handtagen är fortfarande fina.

 

Är det bara att köpa nya handtag varje säsong, eller finns det något sätt att få dem att hålla bättre? Alt. finns det något mer hållbart handtag som passar?

https://www.swixsport.com/se/skidstavar/stavhandtag/handle-tcs-whitenature-cork-16-mm/

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är att förstärka korken när den börjar bli nött, innan den går sönder helt. Man kan använda epoxylim eller något liknande som ger en slittålig yta. Förr använde jag Liquisole, och de handtagen verkar närmast outslitliga. Nu finns inte Liquisole längre, men den bästa ersättaren heter Gear Aid Aquasure + SR (Shoe Repair). Man bör inte lägga på för tunt, då kan det flagna av. Det bör nog vara en millimeter tjockt eller så, men man kan bygga upp det med flera lager ovanpå varandra.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är att förstärka korken när den börjar bli nött, innan den går sönder helt. Man kan använda epoxylim eller något liknande som ger en slittålig yta. Förr använde jag Liquisole, och de handtagen verkar närmast outslitliga. Nu finns inte Liquisole längre, men den bästa ersättaren heter Gear Aid Aquasure + SR (Shoe Repair). Man bör inte lägga på för tunt, då kan det flagna av. Det bör nog vara en millimeter tjockt eller så, men man kan bygga upp det med flera lager ovanpå varandra.

 

Om man tar Epoxylim, blir inte handtagen hala att hålla i då?

Link to comment
Share on other sites

Om man tar Epoxylim, blir inte handtagen hala att hålla i då?

Det beror nog på var korken slits, och var man sätter sitt lim. Mina handtag slits i stort sett bara på baksidan, där stavremmen nöter mot handtaget för varje stavtag. Sätter man lim där så påverkar det inte greppet.

 

Å andra sidan så håller jag i stort sett inte alls i mina handtag.

Link to comment
Share on other sites

Det beror nog på var korken slits, och var man sätter sitt lim. Mina handtag slits i stort sett bara på baksidan, där stavremmen nöter mot handtaget för varje stavtag. Sätter man lim där så påverkar det inte greppet.

 

Å andra sidan så håller jag i stort sett inte alls i mina handtag.

Naturkork håller ju inte, framförallt om man värmt på och av handtaget någon gång. Att linda grepplinda blir bra och mjukt grepp, finns många varianter, badminton kanske tunnast, vill du ha tjockt, ta innebandy.

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är att förstärka korken när den börjar bli nött, innan den går sönder helt. Man kan använda epoxylim eller något liknande som ger en slittålig yta. Förr använde jag Liquisole, och de handtagen verkar närmast outslitliga. Nu finns inte Liquisole längre, men den bästa ersättaren heter Gear Aid Aquasure + SR (Shoe Repair). Man bör inte lägga på för tunt, då kan det flagna av. Det bör nog vara en millimeter tjockt eller så, men man kan bygga upp det med flera lager ovanpå varandra.

 

Liquisole finns nog fortfarande, men det har bytt namn till RubberFix:

https://www.casco.eu/se/casco-produkter/?p=5150&pc=162

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett par Swix Quantum 3 under förra säsongen och har kanske kört 20 mil med dem.

 

Nu börjar korken på ena handtaget att nötas sönder, bl.a. längst upp.

 

Har två andra par stavar, varav de ena har gått +150 mil och handtagen är fortfarande fina.

 

Är det bara att köpa nya handtag varje säsong, eller finns det något sätt att få dem att hålla bättre? Alt. finns det något mer hållbart handtag som passar?

 

https://www.swixsport.com/se/skidstavar/stavhandtag/handle-tcs-whitenature-cork-16-mm/

Så där har Swix handtag varit en 10 år mer eller mindre. Främst om man stakar mycket så slits dom tycker jag, så jag lindar nån tejp runt korken också. Ofta sån som man tejpar händerna med pga slitskador av stakningen.

Link to comment
Share on other sites

Nej, Rubberfix är inte samma sak. Jag har testat det, och det har helt andra egenskaper. Mycket sämre. Aquasure +SR är däremot mycket likt Liquisole.

Det vet jag inget om, men det marknadsförs som ersättare för Liquisole. De har tydligen tagit bort lösningsmedlet så det är säkert därför det är sämre.

 

https://www.casco.eu/se/rubberfix-ar-den-idealiska-forsta-hjalpen-for-alla-hem/

 

Själv föredrar jag iaf Bison Liquid Rubber vilket jag tycker har funkat bättre än gamla Liquisole.

 

https://www.bison.net/en/product.6308250

Link to comment
Share on other sites

Naturkork håller ju inte, framförallt om man värmt på och av handtaget någon gång. Att linda grepplinda blir bra och mjukt grepp, finns många varianter, badminton kanske tunnast, vill du ha tjockt, ta innebandy.

 

Ni som kör grepplinda till typ innebandyklubba eller badmintonrack.

 

Avlägsnar man den slitna korken först? Eller tejpar ni utanpå korken?

Link to comment
Share on other sites

De här Swix-handtagen har kort livslängd. Tittar man på insidan av handtaget så finns det knappast någon plast innanför korken. Bara smala ribbor och korken får dåligt stöd, glapp mot stavröret uppstår. Därför skavs/deformeras korken. Hade det varit en hel plasthylsa innanför korken så tror jag att det hållit bättre. Men det är förstås viktbesparing som Swix jagat och här har det inte blivit en lyckad design.

 

På rullskidor sliter jag mest. Högt uppe på handtagen. Hur nu börjat tejpa nya handtag med ett par lager eltejp och har efter det inte sett problemet. Men trist att det skall behövas.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde liquisole flitigt på 80/90-tal för att fixa sportgrejer.

Tror att följande hände för några år sedan:

De försökte ändra till en formulering skulle vara mer miljövänlig, men behålla samma varumärke.

Men folk klagade på att lagningarna inte höll lika bra som med gamla produkten (jag har sett sådana kommentarer också här)

Då insåg tillverkaren antagligen att det var lurendrejeri att behålla samma varumärke. 


Vad de borde gjort:
1. lägga upp ett stort lager av gamla formuleringen.
2. Skicka ut pressmeddelande att formuleringen skulle ändras.
3. Folk skulle då rusa till butikerna för att bunkra gamla produkten - ka-tjing !!

Precis som med "new coke".. om ni känner till den historien.
 

Link to comment
Share on other sites

Problemet är inte korken i sig själv utan att handtaget inte ger stöd åt korken. Det finns luft mellan kork och stavrör. Nötningen börjar med att korken trycks ihop där det saknas stöd bakom. Med tiden går det sönder också.

 

Ett par varv eltejp runt korkhandtaget(nytt handtag) funkar eftersom det fördelar ut trycket runt de svaga partierna i korkhandtaget.

Link to comment
Share on other sites

Borde ju hjälpa med korkförsegling då om det gör korken styvare så att den inte trycks ihop så lätt. Skulle nog helst undvika eltejp eftersom plast är både kallt och halt vilket motverkar syftet med korkhandtag.

Tycker inte att tejpen utgör problem på något sätt mer än att det är lite Åsa-Nisse över lösningen med svart eltejp på handtagen....

 

Greppet skall ju annars sitta i remmen och att de skulle upplevas kallare har inte jag märkt av.

 

Testa gärna korkförsegling. Funkar det så är det ju bra.

Link to comment
Share on other sites

Ni som kör grepplinda till typ innebandyklubba eller badmintonrack.

 

Avlägsnar man den slitna korken först? Eller tejpar ni utanpå korken?

Jag är inte så nogräknad, men har satt på det efter att det har börjat smulats sönder. Men en tunn grepplinda på fin ny kork är nog skönast, finns grepplindor med små ventilationshål:)

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte att tejpen utgör problem på något sätt mer än att det är lite Åsa-Nisse över lösningen med svart eltejp på handtagen....

 

Greppet skall ju annars sitta i remmen och att de skulle upplevas kallare har inte jag märkt av.

 

Testa gärna korkförsegling. Funkar det så är det ju bra.

 

Det ska jag göra bara jag får tag på det. Här har det funnits, men är slutsålt: https://www.hilevel.se/marken/u40/u-40-cork-seal.html

 

Får köra på tejp tillsvidare, men det blir nog grepptejp för hockeyklubbor eller motsvarande istället för eltejp.

Link to comment
Share on other sites

Det ska jag göra bara jag får tag på det. Här har det funnits, men är slutsålt: https://www.hilevel.se/marken/u40/u-40-cork-seal.html

 

Får köra på tejp tillsvidare, men det blir nog grepptejp för hockeyklubbor eller motsvarande istället för eltejp.

 

Jag testade det och fick kladdiga handskar efter ett tag. Kanske använde dålig tejp, men det känns som att den inte pallar så hårt slitage som det blir. 

Link to comment
Share on other sites

Blev nu inspirerad att reparera korken på gamla stavar. Jag tog en flaskkork och en rasp och gjorde spån av kork. Sedan blanda jag ihop spånen med vattenfast trälim till en massa som jag tryckte fast på stavhandtaget där det var hål i korken. Det blev riktigt bra. Återstår att se hur länge det håller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...