Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rillning och skate


Hobbymotionären

Recommended Posts

Hej,

 

Har sökt i forumet men inte riktigt hittat vad jag är ute efter.

 

Verkar finnas relativt mycket information och teorier kring rillning av klassiska skidor men inte särskilt mycket beskrivet kring rillning av skateskidor. Jag som fortfarande är ny i längdvärlden behöver enkla och grundläggande råd inom ämnet.

 

Rilla hela skidan eller endast bakom häl? Rakt eller skruvat? Finare eller grövre mönster jämfört med klassiskt? Alla typer av grova generaliseringar och skamlösa förenklingar välkomnas. (Även direkta köpråd).

Link to comment
Share on other sites

Rilla hela skidan. 

 

Vad gäller skillnader mellan klassiskt och skejt så är principen den samma. Rillningen ska skapa så bra glid som möjligt, belagen beter sig på samma sätt. 

Vid skate rillas oftast bara bakre delen. Rillning speciellt med annat än rak-rill ger mycket ofta problem om du rillar främre delen. Om du kör bara på platt mark kan du rilla hela skidan. Problemet med rill fram märker du uppför. 

Link to comment
Share on other sites

Dock bör man väll rilla lite finare på skejt. Det blir ju inte samma omvandling av snön på skejtbädden som i det klassiska spåret

 

 

Vid skate rillas oftast bara bakre delen. Rillning speciellt med annat än rak-rill ger mycket ofta problem om du rillar främre delen. Om du kör bara på platt mark kan du rilla hela skidan. Problemet med rill fram märker du uppför. 

 

Ni har säkert rätt bägge två. Jag brukar rilla hela skidan och köra enligt principen ju blötare desto mer rill. Kanske får revidera det nu. Jag har aldrig märkt någon negativ effekt av rillen uppför, men jag ska testa att låta bli främre delen. Tack för tipsen :) 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren.

 

Kontentan får bli att jag utgår från det jag har. Rak, tryckande rill upp till 1 mm. Då strukturen kommer försvinna snabbt så är det ju egentligen inte mycket annat att göra än att börja testa. Hela skidan så väl som endast bakom häl.

 

Möjligt att en RC julgran kommer införskaffas lite senare. Många(?) verkar föreslå just den typen av struktur till skate.

Link to comment
Share on other sites

I klassiskt belastar man båda sidor av mittskåran ungefär lika. Så är det knappast i skejt. Skulle man kunna tänka sej att det kan finnas anledning till olika struktur på "proximal" och "distal" sida ??

 

I själva glidfasen bör du ju ha en plan skida, så det borde väl vara relevant att rilla på samma sätt över hela mittskåran? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...