Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavar till motionär för 6-700:-?


30minus

Recommended Posts

Hej!

 

Kan ni rekommendera ett par prisvärda stavar för en motionär? Budget är upp till 6-700:-

 

Är dessa stavar bra:

https://www.outnorth.se/one-way/storm-4#Grey

Motionär kan betyda många saker :)

 

Jag tycker pölders leki stav är bra i den prisklassen. Även deras Swix stav är ganska bra. Generellt så skulle jag dock undvika stavar under 1000 kr. Det blir mycket roligare att åka med bra grejer.

 

 

https://polder.se/leki-xc-550-polder-special-black-100574#aw_source=ps-8be0e22b-833b-49b7-927d-31aba4c3b403%7C632ca051652c0128859ceedd%7Cle%7Cpos:0%7Cper:true%7C#aw_source=ps-8be0e22b-833b-49b7-927d-31aba4c3b403%7C632ca051652c0128859ceedd%7Cle%7Cpos:0%7Cper:true%7C

Link to comment
Share on other sites

Motionär kan betyda många saker :)

 

Jag tycker pölders leki stav är bra i den prisklassen. Även deras Swix stav är ganska bra. Generellt så skulle jag dock undvika stavar under 1000 kr. Det blir mycket roligare att åka med bra grejer.

 

 

https://polder.se/leki-xc-550-polder-special-black-100574#aw_source=ps-8be0e22b-833b-49b7-927d-31aba4c3b403|632ca051652c0128859ceedd|le|pos:0|per:true|#aw_source=ps-8be0e22b-833b-49b7-927d-31aba4c3b403|632ca051652c0128859ceedd|le|pos:0|per:true|

Så sant, jag kan utveckla :) Är ingen elitåkare och tävlar inte utan åker ett par ggr i veckan. Men är ingen nybörjare heller och uppskattar bra prisvärd utrustning som höjer upplevelsen utan att kosta allt för mkt.

 

Är det nödvändigt att satsa på en ren kolfiberstav. Gör det stor skillnad mot en med komposit?

 

Tack för tipsen, jag ska kika närmare på dem!

Undrar också över längden, jag är 183cm. Är 155cm stavar lagom?

Link to comment
Share on other sites

Så sant, jag kan utveckla :) Är ingen elitåkare och tävlar inte utan åker ett par ggr i veckan. Men är ingen nybörjare heller och uppskattar bra prisvärd utrustning som höjer upplevelsen utan att kosta allt för mkt.

 

Är det nödvändigt att satsa på en ren kolfiberstav. Gör det stor skillnad mot en med komposit?

 

Tack för tipsen, jag ska kika närmare på dem!

Undrar också över längden, jag är 183cm. Är 155cm stavar lagom?

Kolfiber är inte nödvändigt men det gör stor skillnad, jag skulle inte köpa något som inte är 100 kolfiber. Qa

Link to comment
Share on other sites

Ok, finns det några prisvärda modeller med hel kolfiber som iaf inte kostar mer än 1k?

https://www.skistart.com/p-59903-skistart-gold-langdstavar.aspx jaghar denna när jag skejtar. Den sviktar lite om jag dammar på allt jag kan men i övrigt en prisvärd stav.

 

https://polder.se/salomon-s-max-carbon-click-100251?childSku=100251-000 en bekant till mig har den och är mycket nöjd.

 

Sen är pölders leki stav som jag tipsade om innan bra även om det inte är 100 procent kolfiber, men skulle nog satsa på en helt i kolfiber.

Link to comment
Share on other sites

Undrar också över längden, jag är 183cm. Är 155cm stavar lagom?

 

Jag är också 183cm, men köpte 152.5cm per Swix rekommendation. Jag har dock inte testat dem ännu, men det kan hända att 155cm skulle vara bättre för stakning. Däremot har jag testat 155cm tidigare av annat märke, men då tyckte jag att diagonalen blev lidande, så jag tror att 152.5cm är litet av en kompromiss. Men som sagt köp 155cm om du endast stakar. De går ju alltid att kapa om du tycker att de är för långa.

Link to comment
Share on other sites

Av vad jag känner till anges stavlängden i de flesta fall för hela längden. Rätt mig om jag har fel.

 

Dock har ju nyare stavar bl.a. de från Swix ca 1,5cm ner till infästning. Äldre stavar och vissa modeller har ca 4cm ner till infästningen.

 

Så köper man 150cm långa stavar är de egentligen oftast 148,5cm från spets till infästning.

 

Men läs på vad som gäller för de du köper.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips!

 

Hur är det med längden, är det vid remmens infästning man mäter? Ser att det kan vara några cm kortare än vad stavlängden uppmätts.

Turbo123 svar är rätt. Kan väl komplettera med att om du vill ha maxlängd(för vad som är tillåtet på tävling utifrån din egen kroppslängd med pjäxor på fötterna) så är det mått från spets till ovankant på remmens infästning som gäller. Själv tycker jag inte maxlängd är för långt och föreslår att du börjar där och kapar om du känner att du måste. Aktuella FIS-regler säger max 0,83 x kroppslängd i pjäxor och gäller för klassiskt på snö. För rullskidor klassiskt så får man ha ytterligare 2cm.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också 183cm, men köpte 152.5cm per Swix rekommendation. Jag har dock inte testat dem ännu, men det kan hända att 155cm skulle vara bättre för stakning. Däremot har jag testat 155cm tidigare av annat märke, men då tyckte jag att diagonalen blev lidande, så jag tror att 152.5cm är litet av en kompromiss. Men som sagt köp 155cm om du endast stakar. De går ju alltid att kapa om du tycker att de är för långa.

 

Har nu testat stavarna. De kändes nog tyvärr för korta för stakning.

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Det blev inte så mycket testat, men det var väl nog lagom. Men nu är jag tydligen inte 183cm längre. Det är väl så att man krymper när man blir äldre, mätte nu 181,5cm.  :o

  

 

Jag var tvungen att mäta men ser ut som jag ligger kvar på 183 än så länge :)

 

 

Ja den tror jag är fin! Bra med skruvtrugor också.

Tror jag ska testa dem. Går det bra att kapa om de skulle vara för långa eller är det bara vissa modeller?

Link to comment
Share on other sites

Det ska nog inte vara något problem att kapa då handtagen är utbytbara på alla stavar. Det är nog alltid bättre att köpa för långa än för korta.

Kanon tack. Jag beställde ett par 155cm. Ska bli kul att testa skillnaden mot mina Swix aluminiunstsvar som jag hitintills kört på :)

Link to comment
Share on other sites

Kör mestadels på OW, men köpte ett par KV+ Tempesta på rea härom våren. Tycker det är en kanonstav för de flesta situationer, och den går att hitta för runt tusenlappen.

 

Edit: såg nu att du redan gjort affär. Hoppas du får många fina mil med nypålarna  :)

Link to comment
Share on other sites

Kanon tack. Jag beställde ett par 155cm. Ska bli kul att testa skillnaden mot mina Swix aluminiunstsvar som jag hitintills kört på :)

 

Jag har nu testat mina nya stavar lite till, men med rullholkar som är 1cm längre för att det är så dåligt stavfäste där jag skidar, det far genom snön ner till det hårda gruset, så jag vill inte förstöra snötrugorna. Det jag kom fram till är att jag vill inte ha längre stavar för diagonalåkning, det skulle bli för tungt. Däremot skulle de få vara längre vid stakning, för jag kommer inte upp på tå nu när jag stakar. Det är alltså litet av ett dilemma. Man borde väl ha flera olika längder för olika förhållanden som eliten. Men lycka till med de nya stavarna!  :)

Link to comment
Share on other sites

Kör mestadels på OW, men köpte ett par KV+ Tempesta på rea härom våren. Tycker det är en kanonstav för de flesta situationer, och den går att hitta för runt tusenlappen.

 

Edit: såg nu att du redan gjort affär. Hoppas du får många fina mil med nypålarna  :)

Tackar, på fredag får jag testa :)

 

Jag har nu testat mina nya stavar lite till, men med rullholkar som är 1cm längre för att det är så dåligt stavfäste där jag skidar, det far genom snön ner till det hårda gruset, så jag vill inte förstöra snötrugorna. Det jag kom fram till är att jag vill inte ha längre stavar för diagonalåkning, det skulle bli för tungt. Däremot skulle de få vara längre vid stakning, för jag kommer inte upp på tå nu när jag stakar. Det är alltså litet av ett dilemma. Man borde väl ha flera olika längder för olika förhållanden som eliten. Men lycka till med de nya stavarna!  :)

Visst hade du 152.5cm? 

Tack så mkt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...