Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavar till motionär för 6-700:-?


30minus

Recommended Posts

Tackar, på fredag får jag testa :)

 

Visst hade du 152.5cm? 

Tack så mkt :)

Ja, 152.5 står det på stavarna, men de är i själva verket under 150cm. Känner mig delvis lite lurad för jag trodde att de följer det nya systemet med längden mätt från infästningen av remmen. Men det gäller tydligen bara Swix Quantum Q2. Mina är Quantum 2. Trodde att de var samma.

Link to comment
Share on other sites

Ja, 152.5 står det på stavarna, men de är i själva verket under 150cm. Känner mig delvis lite lurad för jag trodde att de följer det nya systemet med längden mätt från infästningen av remmen. Men det gäller tydligen bara Swix Quantum Q2. Mina är Quantum 2. Trodde att de var samma.

 

Du kan testa att förlänga stavarna ganska enkelt. Jag har förlängt ett par stavar ~3cm. Kan verkligen inte känna någon skillnad på de förlängda kontra icke. Kapa till en bit av ett gammalt stavrör och använd det som distans i handtaget. Sedan tillbaka med staven i handtaget. 

Vill man vara säker på att kunna få ut distansen igen kanske man först måste limma fast distansen på stavrören, med hjälp av en rörbit med mindre dimension innanför. Men den överkursen har jag skippat.

Link to comment
Share on other sites

Du kan testa att förlänga stavarna ganska enkelt. Jag har förlängt ett par stavar ~3cm. Kan verkligen inte känna någon skillnad på de förlängda kontra icke. Kapa till en bit av ett gammalt stavrör och använd det som distans i handtaget. Sedan tillbaka med staven i handtaget. 

Vill man vara säker på att kunna få ut distansen igen kanske man först måste limma fast distansen på stavrören, med hjälp av en rörbit med mindre dimension innanför. Men den överkursen har jag skippat.

 

Ja tack, det funkar säkert, men någon antydde att om man bara behöver förlänga ett par centimeter, så räcker det med att bara flytta upp handtagen, man behöver inte ens ta av dem. Men vet dock inte om det funkar med Swix hantag och om det har några negativa effekter som att korken börjar smula sönder eller något. Någon som vet?

Link to comment
Share on other sites

https://www.skistart.com/p-63147-skistart-gold-langdstavar.aspx

Lite över budget men dessa kanske kan vara något? Jag har ett par av Skistarts "Diamond" stavar som kostade 500 kr mer (1495:-) men som nu mer inte finns på hemsidan. De var i alla fall väldigt lätta och fina. Dessa "Gold" är också i 100% kolfiber men troligen lite tyngre. Rem och skruvtruga ingår. Finns rullskidspets att montera också om man vill köpa till det. Smidigt med snabbfäste (samma system som 4KAAD stavarna använder).

Link to comment
Share on other sites

Ja tack, det funkar säkert, men någon antydde att om man bara behöver förlänga ett par centimeter, så räcker det med att bara flytta upp handtagen, man behöver inte ens ta av dem. Men vet dock inte om det funkar med Swix hantag och om det har några negativa effekter som att korken börjar smula sönder eller något. Någon som vet?

Det tror jag inte på. Swix handtag är klena i sig själva, de behöver stöd från ett stavrör hela vägen upp. Stor risk för att de böjs eller bryts av om de är tomma längst upp.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag inte på. Swix handtag är klena i sig själva, de behöver stöd från ett stavrör hela vägen upp. Stor risk för att de böjs eller bryts av om de är tomma längst upp.

Tack, det är ungefär som jag befarade då.

 

Jag testa annars stavarna igår samt ett äldre par Exel stavar som jag kapat till 5cm längre än Swix stavarna. Till en början kändes det bättre att staka med de längre stavarna, men efter en stund börja det kännas i axlarna, så då var det skönt att byta till de kortare stavarna. Väldigt svårt också att säga om stakningen alls var effektivare med de längre stavarna. Diagonalt uppför funkar iaf bättre med de kortare. En sak jag inte gillar är snötrugorna på Swix, det var mycket bättre stavfäste med de gamla Exel stavarna.

Link to comment
Share on other sites

En sak jag inte gillar är snötrugorna på Swix, det var mycket bättre stavfäste med de gamla Exel stavarna.

Jag kör i princip alltid med de största Swix-trugorna (97-modellen). De smä är bara löjliga, funkar kanske i världscupspår. Tyvärr finns det inga riktigt stora trugor i TBS-sortimentet, även de största är för små ibland.

Link to comment
Share on other sites

Lite sen leverans men fick stavarna idag. Ser och känns fina i handen, men inte hunnit testa dem i spåret.

 

Vägde dem och landar på ca 350g/par, trodde nog att de skulle vara ännu lättare. Mina Alu-lite väger ca 460g/par. Men det är förmodligen stor skillnad när man skidrat ett tag?

Link to comment
Share on other sites

Lite sen leverans men fick stavarna idag. Ser och känns fina i handen, men inte hunnit testa dem i spåret.

 

Vägde dem och landar på ca 350g/par, trodde nog att de skulle vara ännu lättare. Mina Alu-lite väger ca 460g/par. Men det är förmodligen stor skillnad när man skidrat ett tag?

 

Det låter ju märkligt då den angivna vikten är 165 gram per par vid 155 cm (källa XXL).

 

Edit: vägde mina och de landa på ca 330 gram. Jag antar att den angivna vikten är för bara en stav fast där står par.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...