Hej igen!
Jag tror nog att du kan klara backarna, om du tränar på just backar i vinter. Som jag skrev ovan, backarna är egentligen inte svåra för de är relativt raka och man ser vart de leder.
Problemet är att man inte är ensam i spåret... Det är svårt när man själv trillar i backen. Stavarna och skidorna går ut över spåren bredvid, och det kan vara jättesvårt att ta sig upp när det är fullt av skidåkare runtomkring. Som ett stressigt plockepinn. Det är ju fyra spår i bredd och ibland kommer det folk väldigt tätt i alla spåren. Träna på att trilla med vilje, dra in alla stavar och skidor parallellt med spåret och ta dig upp snabbt! I de bakre leden i Tjejvasan (där jag en gång åkt med min dotter) är det många som tycker att det är svårt med backarna, åker oförutsägbart och trillar. Det är lätt att flera personer dras med i vurpor.
Som jag ser det finns det flera alternativ. Allt är baserat på mina många starter i Tjejvasan (långt fram och långt bak) och Vasaloppet 30 (också långt fram och långt bak).
1) Starta i Tjejvasan men se till att du är i en av de sista startgrupperna. (Så blir det ju automatiskt om du anmäler dig nu.) Är du långsam så blir det snart glesare i spåret = bra för dig. Alla runtomkring dig kommer att förstå om du stannar och tar av skidorna i utförsbackarna, eller om du ser osäker ut. För en del kan det vara mentalt jobbigt att "oj, alla har åkt ifrån mig, är jag så dålig, tänk om jag kommer sist?", så det kan man få jobba med.
2) Starta i Tjejvasan men satsa på att åka ett skidlopp (seedningslopp) i förväg. På så sätt får du starta i rätt startgrupp för dig. Problemet är att man behöver vara relativt snabb för att hamna i de startgrupperna. Det här kan jag rekommendera om du åker... säg en mil på 60-70 minuter. Du kan ju testa på ett träningspass? I de seedade startgrupperna flyter loppet väldigt bra, men det kan vara rätt tufft i utförsbackarna. Många duktiga åkare som håller hög fart utför och inte är rädda när det är trångt, samt riktigt snabba åkare som klämmer sig fram bakifrån.
3) Åk Vasaloppet 30, f d Kortvasan, i stället. Det är exakt samma som Tjejvasan, förutom att män och yngre ungdomar får vara med. Det är inte heller en formell tävling. (Tjejvasan är ju en tävling med gott om vinnarskallar i alla startgrupper.) I Vasaloppet 30 finns ingen seedning utan man hamnar i startled i den ordning som man har anmält sig. Det finns massor av starka män som snabbt åker ifrån en, samt 11-åringar i klubbdräkt, men det gör inget för när de har dragit förbi blir det glest och skönt i spåret. Målet är öppet in på kvällen och det brukar vara marschaller sista biten! Om du menar allvar med att du inte har nån tidspress är det här ett bra alternativ.
4) Åk Vasaloppet 10! Det är sista milen på Tjejvasan. Kanske perfekt som inkörsport till tyngre grejer? Du kan ju unna dig att genomföra ett första skidlopp som "bara" är en mil. Dessutom är det den allra lättaste delen av hela Vasaloppsbanan. https://www.vasalopp.../vasaloppet10/
Utan att veta mer om dig än vad du har skrivit ovan så rekommenderar jag 3 eller 4. Om du tar privatlektioner och är riktigt flitig med slalombanorna och att snabbt kunna resa dig i utförsbackar kan du ju överväga Tjejvasan.
Förresten, du skrev att du är "sugen på att bevisa för dig själv att du reder ut att åka skidor." Att åka en mil på skidor är inte fy skam det heller! Om du är rädd, och dessutom har slagit dig illa förut, så kan du ju vara lite snäll mot dig själv. Det kommer ju fler vintrar och nya möjligheter.
I vilket fall, lycka till med träningen och loppet! Fortsätta gärna att skriva, ska bli kul att följa dig.