Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Förkylt


Volevodin

Recommended Posts

Den här säsongen startade mycket positivt i december med 14 dagars snöskidåkning i ett sträck och det började kännas ganska bra. Sen gick snön av på några dagar med barmark, men som backup fanns konstsnöspåret i Alvesta. Var där och kollade måndagen efter jul och det var mycket fina förhållanden, så min plan var att fortsätta skidåkningen dagen efter. Vaknade på tisdagen och kände mig snuvig, men räknade med en vecka för att sen vara igång igen. Det blev inget med det, då jag fick ont i halsen och sen gick infektionen ner i luftrören med elak hosta och lunginflammation. Hostan fortsatte och jag var på min nya VC den 5 jan och fick peniccillin, febern gick ner men det satt kvar i bröstet. Och slemhostan har hållt i sig med störd nattsömn. Idag promenerade jag en runda i skogen, bra i början, men hostan kom på slutet. Det känns lite uppgivet just nu och vet inte när jag kan börja träna igen. Skall till VC och testa hjärta och lungor när detta är bra för att få veta om det blir några skidlopp i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Långdragna förkylningar tycks vara vinterns koncept. Jag fick lite ont i halsen med lätta symptom i övrigt vid jul. Inte särskilt sjuk men ingen träning på tre veckor. Har nu börjat träna igen och hunnit med några tuffare pass, även i kyla. Verkar gå bra även om ett visst obehag i halsen finns kvar.

Link to comment
Share on other sites

I måndags var det 5 veckor till ÖS måndag och för varje dag som går utan träning, så minskar chanserna att åka den 33:e 9-milafärden. Idag har jag hostat till och från hela dagen även under min 7 km-promenad, så det känns lite hopplöst. Vasaloppet har inte bestämt än om de kommer att erbjuda att åka på hemmaplan, då kunde man ju alltid kliva av om det blev för jobbigt. Sen är det ett par lopp i närområdet som jag planerat att delta i, men det står skrivet i stjärnorna om det  blir deltagande i Rydaholm eller Vetlanda.

Link to comment
Share on other sites

Smög igång med första passet igår, 7 km klassiskt med munskydd, kändes väl rätt OK även om jag fortfarande har lite kvar i bröstet. Passade på att testa nya pjäxorna, 43 och 44, genom att ta på dem ute på spåret för att inte göra någon åverkan på dem , ifall jag skall lämna tillbaka ett par av dem.

Idag söndag har jag inte blivit sämre, så det blir nog tur i morgon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blev försiktig träning varannan dag till att börja med och även om jag hade en hel del slem i början på passen funkade det bra med köldmask. Den 1 mars 2023 åkte jag Hemmavasan 45 med mask i kallare partier och det funkade bra och 3 mars åkte jag en träning i klassiskt på konstsnöspåret utan mask och jag kände mig fullt återställd

4-5 hade vi besök av barnbarnen varav ett var lite förkyld och dumt nog körde jag 5 km löpning i skogen i ganska hårt tempo.

Dagen efter var jag förkyld med rinnande näsa, men den varade bara i två dagar, sen hade näsan torkat upp. Körde en lättare skidträning på torsdagen trots lite hosta och även igår, båda träningarna med mask. Sålänge jag hade den på slapp jag hostan.

Igår lite lätt feber och idag har den stigit till över 38 grader, men värst är hostan, då det sitter längre ner i lungorna denna gång och är väldigt envis.

Funderar på om förkylningen aktiverat den gamla infektionen i lungorna eller om den gått ner på samma sätt som förra gången.

Iaf skall jag kontakta VC i morgon så de får undersöka mig.

Skidsäsongen verkar vara slut för min del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...