Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix quantum stavar har blivit sämre..


Frederiksen

Recommended Posts

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

När det ändå diskuteras trugor och stavspetsar.

 

Snappade i podden Lagom kondition upp att just Swix största truga, 97an, tydligen är ökänd för att tappa spetsen. Erfarenheter kring detta? Är själva spetsarna alltså av annan modell än på övriga Swixtrugor?

 

Samma spetsdesign som på rullholkar. Har läst att en del brutit av den vid hårda förhållanden men aldrig råkat ut för det själv. Spetsarna på rullholkarna brukar sjunka in lite i plasten när de är helt nya. Har inte sett den tendensen på 97:an.

Link to comment
Share on other sites

Samma spetsdesign som på rullholkar. Har läst att en del brutit av den vid hårda förhållanden men aldrig råkat ut för det själv. Spetsarna på rullholkarna brukar sjunka in lite i plasten när de är helt nya. Har inte sett den tendensen på 97:an.

Ett svaghetstecken!

De har dessutom sparat in på spetsarna = ej i hårdmetall. Fungerar då inte i krissituation för rullskidor.

Andra trugor har ofta samma spetsmaterial som rullholkar.

Link to comment
Share on other sites

När det ändå diskuteras trugor och stavspetsar.

 

Snappade i podden Lagom kondition upp att just Swix största truga, 97an, tydligen är ökänd för att tappa spetsen. Erfarenheter kring detta? Är själva spetsarna alltså av annan modell än på övriga Swixtrugor?

Hörde att Erik W ratade skruvtrugor på tävling. På tävling skall det vara limmade trugor enligt honom. Han hade uppfattningen att skruvtrugor kunde lossna och det är ju jobbigt om det sker på en tävling. Just det problemet kan jag verkligen inte se med TBS? Omöjligt att de lossnar om de monterats korrekt!

 

Swix rullholkar till TBS kunde varit bättre. Spetsarna sjunker in. Har dock inte upplevt hållbarhetsproblem med snötrugorna eller att spetsarna är speciellt dåliga. Har ändå "spettat" ett antal mil på sjö-is vid några tillfällen. Men troligt att det går att köra sönder dem. Men lossnar gör de inte vid rätt montering.

Link to comment
Share on other sites

När det ändå diskuteras trugor och stavspetsar.

 

Snappade i podden Lagom kondition upp att just Swix största truga, 97an, tydligen är ökänd för att tappa spetsen. Erfarenheter kring detta? Är själva spetsarna alltså av annan modell än på övriga Swixtrugor?

Ja spetsen går av om det är isigt, vet inte hur många gånger det hänt. Är en utmaning med Swix trugor då den vanliga är för liten, 97L klarar inte is och Paw klarar inte när det är dåligt stavfäste/man går igenom snöbädden. Obegripligt att Swix inte löser problemet. Numer har jag alltid reservtrugor med mig på lopp

Link to comment
Share on other sites

Ingen direkt marknadsföring av Swixstavar här, tyngre och klenare plus trugor är av tvivelaktig kvalitet…

 

Så vad rekommenderas om de nu tappat på släppa ny variant (hoppas den är billig att producera så att någon tjänar på produktutvecklingen)?

 

Vad tror ni?

Finns bättre alternativ nu när Swix är sämre…

Link to comment
Share on other sites

Ja det här var ju ingen munter läsning direkt. Noterar att Swix inte heller verkar vara sådär jättepoppis bland VM-deltagarna. (Fast det har såklart till absolut största delen att göra med pengar/sponsoravtal).

 

En väldigt bra fråga är just vad man bör köra med i stället. Upplever ett visst vakum hos andra märken i prisklassen 1-2000:-, alltså den prisklass där de mest prisvärda Swixstavarna hamnade flera gånger per år under någon av otaliga reor på nämnda märke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bestilt Quantum 1 21/22 hos Bull ski og kajakk i Norge. 1699NOK + 300NOK i frakt. På telefon bekreftet de at den gamle er bedre. Han sa det er samme rør som Triac 2.5, men rundt. Kanskje tåler litt mer og den har jo også de nye håndtakene sammenlignet med eldre Triac. Håper de kommer raskt så jeg rekker å kappe de før Vasan. Har fine KV+ staver også, men en er knekt.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade tillfälle att jämföra fyra olika Swix-modeller i längd 165 cm tidigare i vinter:

 

Quantum 1 (från 2022)

Quantum Q1 (från 2023)

Quantum 2 (från 2022)

CT1 (från ca 2015)

 

Vikt stavrör + handtag:

Qu 1: 118 g

Qu Q1:136 g

Qu 2: 131 g

CT1: 126 g

Quantum 1 är alltså klart lättast, näst lättast är gamla CT1. Quantum Q1 är tyngst!

 

När det gäller styvheten så är det ju mer subjektivt, men man kan få en uppfattning genom att känna på stavarna hur lätt de böjs. Quantum 1 var klart styvast, enligt siffror från Swix ska den ha en styvhet på 24 mm. Quantum 2 och CT1 kändes helt lika i styvhet, de gamla uppgifter som fanns om CT1 var 30 mm i styvhet. I så fall ligger Quantum 2 också där. Quantum Q1 var mitt emellan i styvhet. Styvare än CT1, men inte så styv som Quantum 1. Har det inte figurerat något värde på 27 mm för Q1? Det stämmer i så fall väl med hur den känns.

Link to comment
Share on other sites

Har haft samma bekymmer som du beskriver i ett senare inlägg. Fast sedan jag bytte till handtag med Triac-remmarna så har det gått bra. De tidigare problemen var väl främst vid rullskidåkning.

 

Jag köpte Dählie handskar på XXL rean, de är väldigt tunna, så det kan dels bero på det också. Jag tror att de handskarna lämpar sig bättre till just rullskidåkning (dock inte med Swix Pro Fit TCS remmar).

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Dählie handskar på XXL rean, de är väldigt tunna, så det kan dels bero på det också. Jag tror att de handskarna lämpar sig bättre till just rullskidåkning (dock inte med Swix Pro Fit TCS remmar).

Problemet beror också på handskar. Det samverkar med design på remmen och vilken storlek man väljer. Triac-remmarna har fungerat bra för mig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hade tillfälle att jämföra fyra olika Swix-modeller i längd 165 cm tidigare i vinter:

 

Quantum 1 (från 2022)

Quantum Q1 (från 2023)

Quantum 2 (från 2022)

CT1 (från ca 2015)

 

Vikt stavrör + handtag:

Qu 1: 118 g

Qu Q1:136 g

Qu 2: 131 g

CT1: 126 g

Quantum 1 är alltså klart lättast, näst lättast är gamla CT1. Quantum Q1 är tyngst!

 

När det gäller styvheten så är det ju mer subjektivt, men man kan få en uppfattning genom att känna på stavarna hur lätt de böjs. Quantum 1 var klart styvast, enligt siffror från Swix ska den ha en styvhet på 24 mm. Quantum 2 och CT1 kändes helt lika i styvhet, de gamla uppgifter som fanns om CT1 var 30 mm i styvhet. I så fall ligger Quantum 2 också där. Quantum Q1 var mitt emellan i styvhet. Styvare än CT1, men inte så styv som Quantum 1. Har det inte figurerat något värde på 27 mm för Q1? Det stämmer i så fall väl med hur den känns.

 

Enligt den lilla "fodlern" som medföljer Quantum Q1 stavarna står det att stiffeness är 26mm och vikten 66 g/m. Däremot på Swix hemsida har man FORTFARANDE INTE skrivit ut dessa egenskaper för Q1 staven. Försöker man mörka det till det yttersta för att inte visa vilken skitstav man nedgraderat sig till från den gamla Quantum 1 staven för att hoppas på att folk ska köpa den? 2300 är deras specificerade pris på den. Jag fick tag i den för 1250:-~ på XXL och skulle aldrig betala en krona mer för en stav med de egenskaperna. Blev att köpa en uppsättning av den gamla Quantum 1 staven på Rullskidcenter för 1800~ kr när jag insåg mitt misstag. XXL har dessutom specificerat felaktiga uppgifter på den (24mm stiffeness). Inte utan att man känner sig lite lurad.

Link to comment
Share on other sites

Så då kan man inte fortsätta med Quantum. Trist har varit nöjd.

Har både Quantum 1 och 2 och det är stor skillnad främst i styvhet.

Och tydligen finns det nu inte någon Quantum långre som motsvarar den gamla 1:an.

 

Får nog börja leta efter annat märke.

Tycket det borde finnas lösa stavrör som säljs sryckvis utan handrag och trugor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...