Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Swix quantum stavar har blivit sämre..


Frederiksen

Recommended Posts

Varför har swix gjort deras quantom stavar sämre? Åkte tidigare på quantum 2 och när jag pajade ena staven så köpte jag ett par quantum q2 som är den nya modellen. 

Dessa stavar var känbart tyngre och med lite sämre pendel. desutom var dom 4,1cm längre än mina gamla stavar trots att det står 160 cm på båda. Skillnaden borde väl egentligen bara vara ca 2,5cm nu när dom ändrat mätsystem..

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det verkar som att Quantum-modellerna har förskjutits ett snäpp mot det sämre till i år. Nya Quantum Q2 har samma specifikationer som gamla Quantum 3, nya Q1 motsvarar gamla 2. Triac Giro heter motsvarigheten till gamla Q1. Ganska bedrägligt gjort av Swix tycker jag.
Link to comment
Share on other sites

Det verkar som att Quantum-modellerna har förskjutits ett snäpp mot det sämre till i år. Nya Quantum Q2 har samma specifikationer som gamla Quantum 3, nya Q1 motsvarar gamla 2. Triac Giro heter motsvarigheten till gamla Q1. Ganska bedrägligt gjort av Swix tycker jag.

Dessutom specificerade Swix inte ens vikt/styvhet för Quantum Q1 på sin egen hemsida. XXL hade dessutom uppgett felaktiga uppgifter vad gäller styvheten. De hade skrivit 24mm medan etiketten som medföljde stavarna sa 26mm (sämre). Man kan ju undra om Swix medvetet undanhöll dessa uppgifter på sin hemsida för att de antog att folk skulle köpa massor av dessa när priset var så pass lågt om man trodde att de var exakt som gamla Quantum 1? De satt ju trots allt en etikett på stavarna sedan som talade om vad samtliga nya modeller hade för styvhet och vikt.

 

Jag köpte de nya Q1 stavarna för typ 1200 kr på XXL när de hade REA på dem (Rem ingick ej). I min längd (155 cm till remmen) väger de i alla fall på grammet lika mycket som mina Fischer Speedmax-stavar och är kanske aningen styvare. Helt okej för pengarna ändå.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som att Quantum-modellerna har förskjutits ett snäpp mot det sämre till i år. Nya Quantum Q2 har samma specifikationer som gamla Quantum 3, nya Q1 motsvarar gamla 2. Triac Giro heter motsvarigheten till gamla Q1. Ganska bedrägligt gjort av Swix tycker jag.

 

Anade det, känslan är även att dom inte är lika styva heller.

Butiken sa dock att dom blivit lite sämre men behövde en stav snabbt och priset var bra.

Link to comment
Share on other sites

Dessutom specificerade Swix inte ens vikt/styvhet för Quantum Q1 på sin egen hemsida. XXL hade dessutom uppgett felaktiga uppgifter vad gäller styvheten. De hade skrivit 24mm medan etiketten som medföljde stavarna sa 26mm (sämre). Man kan ju undra om Swix medvetet undanhöll dessa uppgifter på sin hemsida för att de antog att folk skulle köpa massor av dessa när priset var så pass lågt om man trodde att de var exakt som gamla Quantum 1? De satt ju trots allt en etikett på stavarna sedan som talade om vad samtliga nya modeller hade för styvhet och vikt.

 

Jag köpte de nya Q1 stavarna för typ 1200 kr på XXL när de hade REA på dem (Rem ingick ej). I min längd (155 cm till remmen) väger de i alla fall på grammet lika mycket som mina Fischer Speedmax-stavar och är kanske aningen styvare. Helt okej för pengarna ändå.

Swix har gott om tekniska data på sin websida för Quantum 1. 24mm styvhet t.ex.

 

Features: Stiffness: 24 mm Weight: 58 gr/m Strength: 70 kp Weight complete 155 cm pole: 142 grams

https://www.swixsport.com/en/poles/cross-country-ski-poles/quantum-1/

 

Förstår nu vad tråden menar. Quantum Q1 heter tydligen den nya varianten och mycket riktigt är det fattigt med tekniska data på Swix websida

Link to comment
Share on other sites

Nya Quantum Q1 är t.o.m. tyngre än gamla Quantum 2. Jag har ett par av gamla Quantum 2 och tycker att de är trevliga. Behövde ett par stavar till och såg att XXL hade bra pris på Quantum Q1. Förväntade mig att få en ännu bättre stav, men när jag packade upp den blev jag besviken. Den nya Quantum Q1 vägde ~10 g mer än min gamla Q2 i samma längd (spets till rem), och var dessutom mindre styv. Trodde först att det var någon XXL-variant, men lärde mig sedan att Swix gjort om Quantum-serien. Det blev en retur till XXL.

Det går dock fortfarande att hitta gamla Quantum 1, som är en fin stav.

Link to comment
Share on other sites

Nya Quantum Q1 är t.o.m. tyngre än gamla Quantum 2. Jag har ett par av gamla Quantum 2 och tycker att de är trevliga. Behövde ett par stavar till och såg att XXL hade bra pris på Quantum Q1. Förväntade mig att få en ännu bättre stav, men när jag packade upp den blev jag besviken. Den nya Quantum Q1 vägde ~10 g mer än min gamla Q2 i samma längd (spets till rem), och var dessutom mindre styv. Trodde först att det var någon XXL-variant, men lärde mig sedan att Swix gjort om Quantum-serien. Det blev en retur till XXL.

Det går dock fortfarande att hitta gamla Quantum 1, som är en fin stav.

Då går Q1 bort när jag siktar på ett extrapar för enbart tävling, kommer gå över till Kv+ Tornado plus qcd så fort den finns på rea.

Link to comment
Share on other sites

KV+ är säkert jättebra, men den modell som nämns här (Tornado Plus) är ju betydligt dyrare. 4000 kr verkar vara ordinarie pris. Vad kan man få den för på rea?

Kostar inte mycket om man letar;

 

https://shop.asarnaskicenter.se/hem/4067-kv-tornado-plus-qcd-kit-140-150.html

 

Edit; Kostar inte JÄTTEmycket.

Edited by Marcus85
Link to comment
Share on other sites

Kostar inte mycket om man letar;

 

https://shop.asarnaskicenter.se/hem/4067-kv-tornado-plus-qcd-kit-140-150.html

 

Edit; Kostar inte JÄTTEmycket.

Nej, det var ett riktigt bra pris. Tyvärr är det ett vanligt fenomen att "udda" längder på stavar reas ut till bra priser. Stavar för normallånga män brukar vara svårare hitta billigt. Hittar du denna stav i 160-längd till detta pris slår jag till direkt!

Link to comment
Share on other sites

Nej, det var ett riktigt bra pris. Tyvärr är det ett vanligt fenomen att "udda" längder på stavar reas ut till bra priser. Stavar för normallånga män brukar vara svårare hitta billigt. Hittar du denna stav i 160-längd till detta pris slår jag till direkt!

 

Givetvis är det begränsat sortiment, men jag gjorde en work-around genom att köpa KVs egna förlängningsstumpar.

I och för sig "bara" 3cm, men det är närmare 160 iallafall.

 

Edit;

 

Kunde inte hålla mig, hittade t.om. 160cm billigare;

https://www.cykelkraft.se/langdskidstav-kv-tornado-pink-qcd-bla-rod-svart?157=40482&aid=391961&gclid=Cj0KCQiAlKmeBhCkARIsAHy7WVtdPDhce4lhuf5X_X7ZlKEFNqTYv7-DW8A_i_ieDmVkxsDdojU1YwoaArhBEALw_wcB

 

Nu ska jag sluta vara OT

Edited by Marcus85
Link to comment
Share on other sites

Givetvis är det begränsat sortiment, men jag gjorde en work-around genom att köpa KVs egna förlängningsstumpar.

I och för sig "bara" 3cm, men det är närmare 160 iallafall.

 

Edit;

 

Kunde inte hålla mig, hittade t.om. 160cm billigare;

https://www.cykelkraft.se/langdskidstav-kv-tornado-pink-qcd-bla-rod-svart?157=40482&aid=391961&gclid=Cj0KCQiAlKmeBhCkARIsAHy7WVtdPDhce4lhuf5X_X7ZlKEFNqTYv7-DW8A_i_ieDmVkxsDdojU1YwoaArhBEALw_wcB

 

Nu ska jag sluta vara OT

Ja, vi skulle kanske flytta till "Dagens reatips" istället..? Men det handlar ju om stavar i alla fall, så vi är ju i närheten av ämnet.

 

Jag är inte så hemma på de olika modellerna hos KV+. Är Tornado Pink verkligen samma stav som Tornado Plus? Det ordinarie priset hos Cykelkraft tyder ju på något annat. Tornado Plus Qcd finns ju i samma butik för 3000 kr.

 

Något som man lärt sig, bland annat av denna tråd, är ju att man ska kolla sina stavköp ytterst noga. Man får inte alltid det man trodde man köpte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag köpte Swix Quantum 2 (gamla modellen) i höstas och är allt annat än nöjd med stavarna. Jag hatar speciellt trugorna. Jag har testat original trugorna och TBS 97 och båda är skit. 97:orna för ett knarrande oväsen när man slår stavarna i snön, och original trugorna har alltför dåligt stavfäste. Finns det bättre alternativ för TBS systemet eller ska jag limma fast vanliga trugor? Hur är det med Madshus?

 

Är heller inte speciellt förtjust i handtagen, finns det rekommendationer på bättre handtag som passar 16 mm rör?

Link to comment
Share on other sites

Madshus har alternativ både på handtag (nya eller traditionella remfästen) och trugor då de stöder Swix TBS-system.

Har du testat Swix truga mellan minsta och 97? Leaf tror jag de kallar den och jag har tyckt att den är bra mellanalternativ.

Leaf är väl den lilla modellen som man brukar få med stavarna. Nästa storlek tror jag heter Paw.

 

Hur är det med Madshus trugor, finns det någon modell i storlek med Swix 97:a?

Link to comment
Share on other sites

Tror inte att det gör någon skillnad att testa fler Swix då de alla har samma fjuttiga spets förutom 97an. Alternativen just nu ser ut att vara antingen limtrugor eller att sälja stavarna.

Japp, trugorna till Swix TBS är fjuttiga. 97 Large är i mitt tycke lagom som minsta modell. De andra är ju rena skämtet. Är det lösare förhållanden så behöver man titta på andra trugor än vad Swix TBS kan erbjuda. Jag köpte Rex största truga som passade fint att limma fast på extraparet stavar. Bygger något mer på höjden så om man skall vara extremt noga med maxmått på stav så bör staven vara 1 till 1½ cm kortare med de trugorna.

Link to comment
Share on other sites

Japp, trugorna till Swix TBS är fjuttiga. 97 Large är i mitt tycke lagom som minsta modell. De andra är ju rena skämtet. Är det lösare förhållanden så behöver man titta på andra trugor än vad Swix TBS kan erbjuda. Jag köpte Rex största truga som passade fint att limma fast på extraparet stavar. Bygger något mer på höjden så om man skall vara extremt noga med maxmått på stav så bör staven vara 1 till 1½ cm kortare med de trugorna.

Fint. Ser att Rex finns att fås som 8.5 och 10 mm. Vilken passar bäst?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...