Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Marcialonga 2023


Anders Amatör

Recommended Posts

Nästa torsdag bär det av mot Cavalese. Åker med Per Spiks resefirma, har aldrig kört Marcia förut och är såklart peppad till tusen även om en covid omgång över jul-nyår har gjort att det lär bli mest njutåkning för min del, inte så mycket tävling.

 

Någon som åkt förut och har bra tips?

Någon mer som åker med Spiken?

Någon som vill noja lite över väder och valla?

 

Har hittills tänkt att det får åka med ett par kallföres- och ett par klisterskidor, båda med Universalstruktur. Tänker åka med fäste, så ett urval klistertuber och vallaburkar får följa med. Kommer nog inte bry mig så mycket om att försöka få fästet att hålla 7 mil, fixar att staka 18-67 km och få på lite klister för sista biten. Lutar nog också åt att jag tar vätskerygga. Även om det ser ganska tätt ut mellan stationerna så känns det tryggt.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte åka i år, men jag har åkt flera gånger förut.

 

Fästet behövs mest under första milen, där finns en del uppförsbackar. Sista biten upp mot Canazei kan man staka, och sedan kan man ju i princip staka hela vägen fram till sista klättringen. I den branta Soraga-backen som finns på vägen ner saxar ändå alla, så där är det bara att ta en plats i kön och trampa på uppåt.

 

Spara lite krut i överkroppen till slakmotorna efter vändningen i Molina fram till Cascata. Där brukar det vara segt. Få nytt klister vid foten av backen, och klättra som en fluga upp mot mål.

Link to comment
Share on other sites

Jag ska också åka med PWT och har åkt Marcan några gånger tidigare. Precis som Pask skriver så är det första milen man ska valla fästet för. Där går spåren på nordsidan av dalen så de blir inte lika påverkade av dagsmejan. Ser ut att bli kalla nätter i veckan så jag skulle tippa på att ett tunt grundklister täckt med blå eller möjligen lila burk borde funka tillräckligt. Efter vändning i Canazei är det i huvudsak skön lätt nedförsbacke fram till sista vändningen med ca 6km till mål.

 

Annars är främsta tipset att njuta av resan. Ljuset, omgivningarna, mat, dryck, atmosfären i de små byarna som passeras under loppet o i Cavalese efter målgång. För att inte tala om Seiser Alm på fredagen, magiskt vackert.

Link to comment
Share on other sites

När jag såg slutskedet av loppet med den långa  backen sista km kom jag att tänka på en sak. Om någon skidfabrikant kom på en smart lösning på skidan, där det med ett enkelt handgrepp antingen på skidan eller från staven gick att klicka fram en fästdel. Vi förutsätter att denna fästdel infälld inte bromsar i stakningen. Min fundering är om det skulle gå snabbare att diagonala uppför backen och därmed vinna tävlingen ?

ps. laxkung, denna klurige forummedlemmen, hade för ett antal år sedan en idé om hur man skulle kunna växla mellan ovallade och fästvallade skidor, vet dock inte om det var någon skidfabrikant som tände på iden obs. detta var före skinskidornas tid, så i dagens läge kanske det vore större chans att en sådan uppfinning skulle lyckas.

Link to comment
Share on other sites

När jag såg slutskedet av loppet med den långa  backen sista km kom jag att tänka på en sak. Om någon skidfabrikant kom på en smart lösning på skidan, där det med ett enkelt handgrepp antingen på skidan eller från staven gick att klicka fram en fästdel. Vi förutsätter att denna fästdel infälld inte bromsar i stakningen. Min fundering är om det skulle gå snabbare att diagonala uppför backen och därmed vinna tävlingen ?

ps. laxkung, denna klurige forummedlemmen, hade för ett antal år sedan en idé om hur man skulle kunna växla mellan ovallade och fästvallade skidor, vet dock inte om det var någon skidfabrikant som tände på iden obs. detta var före skinskidornas tid, så i dagens läge kanske det vore större chans att en sådan uppfinning skulle lyckas.

Skulle det ens vara tillåtet med dagens regelverk?

Link to comment
Share on other sites

Lite OT men frågan är varför inte skinskidor utvecklas mera? Så att det dåliga glidet,som många upplever,inte förbättras? Träffade en Madshus försäljare i helgen,och han sade att i princip så är alla skidor de säljer (till motionärer) skinskidor,och att flera av de större sportkedjorna inte ens tar in vanliga klassiska skidor längre.
Link to comment
Share on other sites

Tycker ändå att rent generellt så har det hänt en del med skins-skidor. Att orsaken till dåligt glid beror på okunniga säljare i sportaffärer kan vara en del i det hela.. Atomics har bra grejer, Madshus har också kommit en bra bit på vägen Fischer har lyft sin kvalitet avsevärt under de tre-fyra senaste åren. Problemet med skins är ju när man kommer till förhållande med mjuka spår, lös snö mellan spåren. Då hugger ofta "päls-delen" tag i snön..

 

Men en rätt vallad skida knockar ofta skins-dito alla dagar i veckan. Om man nu prickar in rätt valla för passet!

 

Såg först nu att mitt inlägg är off-topic....

 

Vilken skidpropaganda Marcialongadalen bjöd på igår! Klart att man blir sugen på att slänga sig me´ tills nästa år....Dessutom erbjuder Marcan en ny motbacke i Cascata... Häxans mur är ju helt klart värt ett besök 

Link to comment
Share on other sites

Tycker ändå att rent generellt så har det hänt en del med skins-skidor. Att orsaken till dåligt glid beror på okunniga säljare i sportaffärer kan vara en del i det hela.. Atomics har bra grejer, Madshus har också kommit en bra bit på vägen Fischer har lyft sin kvalitet avsevärt under de tre-fyra senaste åren. Problemet med skins är ju när man kommer till förhållande med mjuka spår, lös snö mellan spåren. Då hugger ofta "päls-delen" tag i snön..

 

Men en rätt vallad skida knockar ofta skins-dito alla dagar i veckan. Om man nu prickar in rätt valla för passet!

 

Såg först nu att mitt inlägg är off-topic....

 

Vilken skidpropaganda Marcialongadalen bjöd på igår! Klart att man blir sugen på att slänga sig me´ tills nästa år....Dessutom erbjuder Marcan en ny motbacke i Cascata... Häxans mur är ju helt klart värt ett besök

 

Off-topic: När jag o brorsan pillade med en uppfinning kring millenieskiftet minns jag att det i nån nyhetsgranskning dök upp en lösning som jag tror hette ski shark och var ledade hullingar som hängde ner på sidan av skidorna, alltså järnfäste i spårkanten och sen glida ovanpå framåt lite som en backspärr. Kan ju låsas mekaniskt under all stakning och lossas i bergsbestigningsbackar. Tror inte den godkänns av FIS pga att det förstör spåret för andra åkare.

 

Årets Marcia gjorde också mig sugen på att dra ner igen. Extra kul om de ville erbjuda en skejt-version men det är ju fortfarande väldigt smala spår det mesta av sträckan.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Håller på att sondera terrängen när det gäller hotell inför Marcialonga 2024. Alla tips är välkomna  - så lägg gärna iväg en blänkare i denna tråd

Åkte med GS-Tours i Januari, och bodde på Hotel Garden i Moena vilket var riktigt bra.

Vet även att de har Hotel Ciampian som val, även det i Moena. Såg också trevligt ut.

 

Oavsett om du ska åka själv eller med en researrangör så är mitt tips iaf att bo i Moena där starten utgår från.

Där går sedan gratisbussar från Cavalese efter målgång, supersmidigt.

 

Lycka till!

 

Link to comment
Share on other sites

Åkte med GS-Tours i Januari, och bodde på Hotel Garden i Moena vilket var riktigt bra.

Vet även att de har Hotel Ciampian som val, även det i Moena. Såg också trevligt ut.

 

Oavsett om du ska åka själv eller med en researrangör så är mitt tips iaf att bo i Moena där starten utgår från.

Där går sedan gratisbussar från Cavalese efter målgång, supersmidigt.

 

Lycka till!

 

Vi har bott i Soraga ,strax norr Moena . Det funkar väldigt bra det med .Bussen stannar precis utanför hotellet och kör hela vägen fram till starten. Oerhört smidigt.

Link to comment
Share on other sites

Håller på att sondera terrängen när det gäller hotell inför Marcialonga 2024. Alla tips är välkomna  - så lägg gärna iväg en blänkare i denna tråd

Om du vill åka 2024 rekommenderar jag Globalrunners. Har åkt med dem tre år och bott på Hotel Maria två meter från Marcialonga spåret. Väldigt bra allting. Tycker det är skönt att kunna gå till starten på tio minuter om det skulle bli köer på vägarna, men en del föredrar att bo nära målet, inte minst norrmän. Lycka till vad du än väljer!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Reste med svenska äventyrsresor. Väldigt bra.

Vi bodde i cavalese.

Besökte även Lavase platån och Val di fiemme stadion dagarna innan loppet.

 

Skönt å kunna gå till hotellet å nyttja spat efter loppet. Naturligtvis efter en dryck vid målgången.

Upplevde inget problem med att ta bussen på morgonen till starten.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...