Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tips nya flourfria tävlingsvallorna


Pilotio

Recommended Posts

Tänkte starta en tråd här där vi ger varandra tips om de nya flourfria tävlingsvallorna.

Dessa är ofta flytande eller på spray, Finns kanske någon kloss/pulver som också funkar bra?

Vill höra era åsikter och tips!

Vilka nya vallor tycker ni glider bäst?

Något som funkar extra bra i vissa fören?

Slitstyrka?

Bra kombinationer man kan valla?

mm mm.

Har själv bara testat swix TS än. Tycker den verkar gå hyggligt. Dock inte kunnat jämflöra med gamla cera F pulvren. Har heller inte koll på hur stryktålig den är.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte starta en tråd här där vi ger varandra tips om de nya flourfria tävlingsvallorna.

Dessa är ofta flytande eller på spray, Finns kanske någon kloss/pulver som också funkar bra?

Vill höra era åsikter och tips!

Vilka nya vallor tycker ni glider bäst?

Något som funkar extra bra i vissa fören?

Slitstyrka?

Bra kombinationer man kan valla?

mm mm.

Har själv bara testat swix TS än. Tycker den verkar gå hyggligt. Dock inte kunnat jämflöra med gamla cera F pulvren. Har heller inte koll på hur stryktålig den är.

Red Creek grön (flytande är väl den enda versionen som finns) är riktigt bra i kallt före, extra bra i nysnö/finkornig snö precis som HF-varianten som funnits. Den går ju extra bra i låg fart (flour är ju bättre i hög fart även för kall snö). Så den ärjag rätt nöjd med.

Link to comment
Share on other sites

Vaughti UP LDR, Otroligt bred och bra! Kommer på mina lopp i år ha racewax:s x2 och toppa med UP LDR. Men bara UP LDR har jag fått väldigt bra glid med. Även alla som jag vallat åt har gång efter gång återkommit och sagt att de haft toppenglid. Men sen är det ju som vanligt, SKIDAN med tryckzoner ska vara för just det föret osv osv osv. MEN jag har iaf en dotter som har ett par kallskidor, smetade på Up LDR på den och körde runt nollan, hon sa att hon hade jättebra glid, så bra att hon knappt kunde åka utanför spår pga att skidorna var så hala :D (Kanske inte världens bästa teknik.) Även frugan med kallskidor i varmgrader sa att hon hade kanonglid, Om det är placebo är möjligt, men ja, jag upplever väldigt bra glid med denna.

Link to comment
Share on other sites

Vaughti UP LDR, Otroligt bred och bra! Kommer på mina lopp i år ha racewax:s x2 och toppa med UP LDR. Men bara UP LDR har jag fått väldigt bra glid med. Även alla som jag vallat åt har gång efter gång återkommit och sagt att de haft toppenglid. Men sen är det ju som vanligt, SKIDAN med tryckzoner ska vara för just det föret osv osv osv. MEN jag har iaf en dotter som har ett par kallskidor, smetade på Up LDR på den och körde runt nollan, hon sa att hon hade jättebra glid, så bra att hon knappt kunde åka utanför spår pga att skidorna var så hala :D (Kanske inte världens bästa teknik.) Även frugan med kallskidor i varmgrader sa att hon hade kanonglid, Om det är placebo är möjligt, men ja, jag upplever väldigt bra glid med denna.

Vauhti LDR skulle jag beställa på Pölders rea, men den tog snabbt slut, så tydligen är det efterfrågan på den .

Link to comment
Share on other sites

Vaughti UP LDR, Otroligt bred och bra! Kommer på mina lopp i år ha racewax:s x2 och toppa med UP LDR. Men bara UP LDR har jag fått väldigt bra glid med. Även alla som jag vallat åt har gång efter gång återkommit och sagt att de haft toppenglid. Men sen är det ju som vanligt, SKIDAN med tryckzoner ska vara för just det föret osv osv osv. MEN jag har iaf en dotter som har ett par kallskidor, smetade på Up LDR på den och körde runt nollan, hon sa att hon hade jättebra glid, så bra att hon knappt kunde åka utanför spår pga att skidorna var så hala :D (Kanske inte världens bästa teknik.) Även frugan med kallskidor i varmgrader sa att hon hade kanonglid, Om det är placebo är möjligt, men ja, jag upplever väldigt bra glid med denna.

Är det parafinet eller är det vätskan med samma namn?

Link to comment
Share on other sites

Är det parafinet eller är det vätskan med samma namn?

Spelar nog ingen roll, men det är liquiden jag kört. Lika igår också, visst det var grovkornig snö, men 5+ ute, Gled som en kung. Allvarligt, jag fattar faktiskt inte. :D Denna jag kör

 

https://www.skistar.com/sv/shop/unisex/utrustning/valla-tillbehor/glidvalla/up-ldr-liquid-glide-80ml-orange-483890/?articleId=S-483891&gclid=CjwKCAiA5sieBhBnEiwAR9oh2ripF5u0aa4RgQhSGKBwsOgR-fZlrydqx5xH2FbhdZMckVXG8w1gIRoCqWAQAvD_BwE

Link to comment
Share on other sites

Spelar nog ingen roll, men det är liquiden jag kört. Lika igår också, visst det var grovkornig snö, men 5+ ute, Gled som en kung. Allvarligt, jag fattar faktiskt inte. :D Denna jag kör

 

https://www.skistar.com/sv/shop/unisex/utrustning/valla-tillbehor/glidvalla/up-ldr-liquid-glide-80ml-orange-483890/?articleId=S-483891&gclid=CjwKCAiA5sieBhBnEiwAR9oh2ripF5u0aa4RgQhSGKBwsOgR-fZlrydqx5xH2FbhdZMckVXG8w1gIRoCqWAQAvD_BwE

Spännande! Du har sålt in mig iaf :-)

 

Brukar inte glidvalla överhuvudtaget men tänkte prova att så att säga toppa med något flytande mirakelmedel denna säsong ifall det blir aktuellt med något motionslopp eller två.

 

Undrar om (eller kanske snarare i vilka fören), LDR är att föredra framför de andra två varianterna, kall och varm? Fördelen med att endast köra LDR är väl just att man vet med sig att det är något av en, till synes välfungerande, kompromiss tänker jag. Då slipper man fundera och lägga tankemöda på det hela mer än så.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spelar nog ingen roll, men det är liquiden jag kört. Lika igår också, visst det var grovkornig snö, men 5+ ute, Gled som en kung. Allvarligt, jag fattar faktiskt inte. :D Denna jag kör

 

https://www.skistar.com/sv/shop/unisex/utrustning/valla-tillbehor/glidvalla/up-ldr-liquid-glide-80ml-orange-483890/?articleId=S-483891&gclid=CjwKCAiA5sieBhBnEiwAR9oh2ripF5u0aa4RgQhSGKBwsOgR-fZlrydqx5xH2FbhdZMckVXG8w1gIRoCqWAQAvD_BwE

 

Nu har jag beställt en kloss med LDR. I princip tycker jag bättre om att använda glidevätskor, men Vauhtis vätskor är svindyra och går åt som smör, så jag tänkte att man kan använda en kloss mera sparsamt. Vet någon annars hur man tillverkar egna glidvätskor? Funkar det att smälta ner paraffin i vallaväck?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...