Jag har ett par Fischer RCS plus IFP Skate som jag köpte 2019. Jag har varit väldigt nöjd med dem hittills, de har funkat i de allra flesta fören, men har nu testat dem vid två tillfällen i vinter och de var nu helt hopplösa att åka på. Som jämförelse hade jag ett par gamla Rossignol X-ium som jag alltid tyckt att ha gått dåligt, men de gick nu mycket bättre än Fischer. Båda paren var vallade med samma Rex G41 liquid, så vallningen kan det inte bero på. Min vikt har heller inte ändrats på dessa år. Kan skidorna redan ha förlorat spannet?

Vad har hänt med mina skidor?
#1
Postad 29 januari 2023 - 07:44

#2
Postad 29 januari 2023 - 11:32

Jag har ett par Fischer RCS plus IFP Skate som jag köpte 2019. Jag har varit väldigt nöjd med dem hittills, de har funkat i de allra flesta fören, men har nu testat dem vid två tillfällen i vinter och de var nu helt hopplösa att åka på. Som jämförelse hade jag ett par gamla Rossignol X-ium som jag alltid tyckt att ha gått dåligt, men de gick nu mycket bättre än Fischer. Båda paren var vallade med samma Rex G41 liquid, så vallningen kan det inte bero på. Min vikt har heller inte ändrats på dessa år. Kan skidorna redan ha förlorat spannet?
Vad är hopplöst? Är spannet annorlunda? Glider dom inte? Ostabila?
#3
Postad 29 januari 2023 - 12:54

Vad är hopplöst? Är spannet annorlunda? Glider dom inte? Ostabila?
Både och. Instabila och dåligt glid.
#4
Postad 29 januari 2023 - 14:42

Både och. Instabila och dåligt glid.
Om det inte har att göra med skidföret så låt någon annan testa dom och se om hen upplever samma sak. Fischer RCS brukar ju vara stabila att åka på.
#5
Postad 29 januari 2023 - 19:02

Skickat från min iPad med Tapatalk
#6
Postad 29 januari 2023 - 21:47

Kolla spannet. Jag har knäckt spannet på ett par RCS Carbon Lite.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Sant! Men sällan man knäcker båda skidorna.
#7
Postad 30 januari 2023 - 07:30

Jag testa skidorna igen igår, men denna gång utan att jämföra med Rossignol. Tidigare gjorde jag säkert det felet att jag åkte först på Rossignol. Fischer kräver lite annan teknik och att man trampar hårdare för att de ska glida jämfört med Rossignol som glider direkt. När man väl trampat upp farten var nog glidet bra. Sedan är det medium styvhet på Fischer, så de fungerar inte på isigt underlag, men på nypistad bana är de nog ok.
#8
Postad 30 januari 2023 - 18:58

Gjorde ett nytt test idag, Rossignol vs Fischer. Det hade kommit några cm nysnö, så det kom ett fruktansvärt knarrande ljud från båda paren, men Rossen gick nog betydligt bättre. Så har det inte varit förut, Fischer har alltid varit bättre förut. Borde kanske ha någon att mäta upp spannet.
#9
Postad 31 januari 2023 - 09:43

Hm. En tanke är ju att du måste vara säker på att du jämför äpplen och äpplen här. Innan du drar slutsatser.
Jag har exempelvis ett par Ross med en viss slip som verkligen går som ett skott runt nollan, säg från två minus och fem grader uppåt. Speciellt i vissa snötyper (grovt). De slår typ verkligen allt och alla där. Men samma par är _bedrövliga_ när det börjar bli kärvt, dvs typiskt -5C och kallare, i synnerhet om det är i kombo med lite nyare snö. Ingen valla i världen kan rädda dem då, det blir bara grader av värdelöst.
Dvs: Samma par kan upplevas extremt olika beroende på före, med bara några få graders skillnad i yttertemp.
Generellt håller jag med dig rörande Ross vs Fischer map att Rossens glid är lite mer "direkt". Det är ganska weird, men Rossen känns verkligen som du säger ofta snabba från första metern, medan Fischer har en lite mer död/dov känsla i glidet. Speciellt i lågfart. Man får liksom ofta åka ett tag på Fischer och jämföra med andra etc och sen inse att de faktiskt går ganska lätt, lite i motsats till känslan.
- Hel och ren? -
#10
Postad 01 februari 2023 - 21:10

Nytt test ikväll. Det var hårt underlag och -4C. Ross bättre direktglid, Fischer kanske bättre glid utför, men svårt att säga utan mätningar. Båda paren var nog lite vingliga, Fischer lite mera vinglig. Svårt att få till något ordentligt skär då de inte greppar så bra. Ross lite bättre uppför, de är aningen kortare, 186 cm jämfört med Fischers 191 cm. Kontentan av testet är att det förmodligen blir att beställa ett nytt par för hårda underlag.
#11
Postad 02 februari 2023 - 19:34

Jag testa Fischer ikväll igen. Nu tror jag mig ha kommit fram till orsaken varför skidorna inte kändes lika som tidigare. Bindningarna hade hamnat på nollan av någon orsak. Jag har brukat ha dem ett eller två steg bakåt, kommer inte ihåg vilket. Ikväll åkte jag på ett steg bakåt och det var en märkbar skillnad jämfört med igår. De gick nu att skida på även om de inte kändes helt hundra. Kanske det behövs ett steg till? Det är märkligt att Fischer blir stabilare av att flytta bindningen bakåt, borde det inte vara tvärtom? Var det inte annars så med skruvbindningar att man alltid montera dem 1 - 2 cm bakom balanspunkten på Fischer?
#12
Postad 02 februari 2023 - 23:42

Jag testa Fischer ikväll igen. Nu tror jag mig ha kommit fram till orsaken varför skidorna inte kändes lika som tidigare. Bindningarna hade hamnat på nollan av någon orsak. Jag har brukat ha dem ett eller två steg bakåt, kommer inte ihåg vilket. Ikväll åkte jag på ett steg bakåt och det var en märkbar skillnad jämfört med igår. De gick nu att skida på även om de inte kändes helt hundra. Kanske det behövs ett steg till? Det är märkligt att Fischer blir stabilare av att flytta bindningen bakåt, borde det inte vara tvärtom? Var det inte annars så med skruvbindningar att man alltid montera dem 1 - 2 cm bakom balanspunkten på Fischer?
Tvärtom har jag skruvmonterat Fischer 1,5 cm framför balanspunkten, då deras bp legat långt bak. Har ett par Ross Delta och där har jag ställt in enl Fischer skruvmonterade och har då hamnat på -3, vilket tyder på att de har bp längre fram. För några år sedan köpte jag ett par Ross x-ium och tejpade fast bindningen + 1,5 men de stack iväg hela tiden, troligen för att det blev för kort avstånd bp-brätte.
Slutsats: var bp sitter kan variera mellan skidmärkena, men med dagens flyttbara bindningar får man testa tills man hittar det ställer som passar ens åkstil.
ps. har testat Rossen bara 2 ggr förra vintern och vet inte om -3 är det optimala läget, skall testa -2 och -1
för att se om det är någon skillnad.
#13
Postad 03 februari 2023 - 01:20

OK, det är bra med dagens flyttbara bindningar. Nedan ett par intressanta artiklar:
https://www.skifastw...ding-placement/
https://fasterskier....nding-position/
#14
Postad 04 februari 2023 - 14:15

Nu har jag kollat balanspunkten på skidorna. Där pinnen på pjäxorna fästs är exakt i balanspunkten när bindningarna är ställt på -2. Har alltid trott att 0 betyder balanspunkt, men tydligen inte.
Hur resonerar de på fabriken var balanspunkten ligger eller smätter de bara dit plattan på samma ställe på alla skidor och sen varierar det från skidpar till skipar var nollan hamnar?
Ska bli väldigt intressant att se nu hur de fungerar på -2.
#15
Postad 06 februari 2023 - 21:09

Jag testa att ha bindningarna i -2, men de blev sladdriga i framändan, vilket ledde till att jag vurpa när jag åkte utför en backe. Det är nog således -1 som är det optimala för dessa skidor. Men det stör mig att mina gamla Rossignol går bättre, så antingen har de blivit bättre eller så har mina Fischer blivit sämre. Det senare verkar ju mer sannolikt.
#16
Postad 07 februari 2023 - 07:42

Har du provat att Nolla skidorna? Rengör båda paren, lägg på grafit., lägg sedan på typ Skigo WorldCup på båda paren sickla och borsa ur. Sätt bindningarna i samma position.
Ta sedan hjälp av någon och åk sedan exakt lika långt på båda och gör ett glidtest, byt skidor med varandra och testa igen.
Nu vet du vilket par som glider bäst förhållandet som är just nu.
#17
Postad 07 februari 2023 - 08:57

Platen står på samme plass på hver ski. Reelt balansepunkt kan variere noe.
Det er også forskjell på balansepunktet med og uten binding. Standard på Speedmax skøyteski er å ha bindingen på -1.
#18
Postad 07 februari 2023 - 10:52

Platen står på samme plass på hver ski. Reelt balansepunkt kan variere noe.
Det er også forskjell på balansepunktet med og uten binding. Standard på Speedmax skøyteski er å ha bindingen på -1.
Okej tack, det tyder på att bindningen ska vara på -1 på dessa också.
#19
Postad 07 februari 2023 - 11:01

Har du provat att Nolla skidorna? Rengör båda paren, lägg på grafit., lägg sedan på typ Skigo WorldCup på båda paren sickla och borsa ur. Sätt bindningarna i samma position.
Ta sedan hjälp av någon och åk sedan exakt lika långt på båda och gör ett glidtest, byt skidor med varandra och testa igen.
Nu vet du vilket par som glider bäst förhållandet som är just nu.
De är vallade på likadant sätt med samma produkter. Om jag gör en nollning får det bli med produkter som finns i lager. Grafit har jag aldrig använt. Det var någon som avrådde att använda grafit, men kommer inte ihåg varför.
#20
Postad 07 februari 2023 - 13:56

De är vallade på likadant sätt med samma produkter. Om jag gör en nollning får det bli med produkter som finns i lager. Grafit har jag aldrig använt. Det var någon som avrådde att använda grafit, men kommer inte ihåg varför.
Grafit motiverades väl med nån lite udda teori om att elektriska egenskaper/isolering? Länge sedan jag hörde någon prata om det. Jag har en ganska oanvända kaka grafitvalla om nån är spekulant ... .
När jag läser på nätet ser jag formuleringar som "Grafiten gör att Glidvallan sitter mycket bättre mot skidans belag" (C Majbäck), "Grafitvalla ska mycket riktigt ligga direkt på belaget, den sprider friktionsvärmen från snön över större yta," (anonym tänkare), "Det gör att det vi lägger ovanpå håller längre" (Lager 157 vallare på Youtube).
Många bud om varför grafit alltså. Med måttliga kunskaper i polymerkemi och fysik allmänt, har jag lite svårt att se hur grafittillsats skulle kunna påverka annat än möjligen hårdhet? Annars vill man ju få nån semikristallin blandning av maximalt hydrofoba polyflourerade kolvätekedjor - vad kan vara vitsen med att få in ett så mjukt material som grafit. Som ju i sig är en sämre elektrisk ledare än metaller, och värmeisolerande?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar