Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vad har hänt med mina skidor?

• Vänligen logga in för att kunna svara
25 svar till detta ämne

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg

Nu kommer jag ihåg. Det sades att grafit glaserar glidytan vilket resulterar i att skidan inte fungerar som den ska, särskilt i blöta förhållanden.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 610 inlägg

Grafit motiverades väl med nån lite udda teori om att elektriska egenskaper/isolering? Länge sedan jag hörde någon prata om det. Jag har en ganska oanvända kaka grafitvalla om nån är spekulant ... .

När jag läser på nätet ser jag formuleringar som "Grafiten gör att Glidvallan sitter mycket bättre mot skidans belag" (C Majbäck), "Grafitvalla ska mycket riktigt ligga direkt på belaget, den sprider friktionsvärmen från snön över större yta," (anonym tänkare), "Det gör att det vi lägger ovanpå håller längre" (Lager 157 vallare på Youtube).

Många bud om varför grafit alltså. Med måttliga kunskaper i polymerkemi och fysik allmänt, har jag lite svårt att se hur grafittillsats skulle kunna påverka annat än möjligen hårdhet? Annars vill man ju få nån semikristallin blandning av maximalt hydrofoba polyflourerade kolvätekedjor - vad kan vara vitsen med att få in ett så mjukt material som grafit. Som ju i sig är en sämre elektrisk ledare än metaller, och värmeisolerande?

Det var väl Erik Ludvigsson på Lind-Ex som i skarven 80-90-tal introducerade antistatiska vallor som skulle läggas på med ojordad utrustning. Lind-Ex köptes ju senare av Majbäck och slogs ihop med Skigo. Och Skigo är vallasponsor för Lager157...

Skitester

Skitester

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg

Grafitt er Voodoo. Antistatisk effekt kan ha en liten effekt på tørr knirkesnø, men grafitt vil ikke binde seg bedre til sålen eller glider man legger utenpå. Er helt sikker på at bruk av en annen hard glider vil gi tilsvarende gode resultater. Med grafitt er det dessuten veldig viktig at man glider i mange omganger før skiene brukes. Rester av grafitt mot snøen vil i nesten alle fører ha negativ effekt. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Jag har tänkt slänga min grafitvalla - har inte gett någon positiv effekt. Det är bättre att grunda med en hård valla typ Maraton eller Toko molybden.

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

Det var väl Erik Ludvigsson på Lind-Ex som i skarven 80-90-tal introducerade antistatiska vallor som skulle läggas på med ojordad utrustning. Lind-Ex köptes ju senare av Majbäck och slogs ihop med Skigo. Och Skigo är vallasponsor för Lager157...

Japp, kom ihåg när man skulle hålla på att dra ur strykjärnet och när man sen sicklade skidan så skulle man "snärta till" på slutet. Skulle vara bra av någon anledning...  :D

Denna ev antistatiska funktion lär ju försvinna så fort man lägger skidorna i snön...

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 897 inlägg

Jag har tänkt slänga min grafitvalla - har inte gett någon positiv effekt. Det är bättre att grunda med en hård valla typ Maraton eller Toko molybden.

Molybden ja ... känns ju lika oförklarligt som grafit i en skidvalla. Ser gärna den kemiska förklaringen till varför Molybden skulle ge bättre egenskaper till en valla. Annat än placebo, då.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar