Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kan man se att struktur är lagd med blotta ögat?


IPJT

Recommended Posts

Hej, 

 

Lämnade in mina skidor för stenslipning för att lägga struktur men misstänker att de eventuellt bara planslipat skidorna utan att för den sakens skull sedan lägga struktur. Undrar därför om jag genom att bara kolla på belaget kan se om de faktiskt lagt ngt och i så fall vad?

 

Anledningen till att jag misstänker detta är för att jag aldrig haft så dåligt glid som efter att detta gjordes (samma valla och före som dagen innan, fast ny mättning osv). Dessutom kunde jag tidigare se ett fiskbensliknande mönster i belaget vilket jag inte längre kan göra. Bifogade några bilder som kanske hjälper er att hjälpa mig. 

 

Stort tack på förhand!

post-20537-0-82265700-1675381920_thumb.jpg

post-20537-0-01431700-1675381927_thumb.jpg

post-20537-0-05041800-1675381934_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var det fabriksstrukturen du hade på skidorna före stenslipningen. Jag har två par Rossignol Delta med en annan struktur än den man får vid stenslipning oftast LJ02 dvs linjär. På Rossen är den ett mönster, som gör att det kommer in mer luft mot snön och jag tycker att den strukturen ger bättre glid. Frågan är om man kan begära att få en sådan struktur vid stenslipningen och vad den heter i så fall ?

Link to comment
Share on other sites

Var det fabriksstrukturen du hade på skidorna före stenslipningen. Jag har två par Rossignol Delta med en annan struktur än den man får vid stenslipning oftast LJ02 dvs linjär. På Rossen är den ett mönster, som gör att det kommer in mer luft mot snön och jag tycker att den strukturen ger bättre glid. Frågan är om man kan begära att få en sådan struktur vid stenslipningen och vad den heter i så fall ?

 

Har du bild på det? Nuförtiden går det väl att få hurdant mönster som helst med de mesta avancerade stensliparna. Jag hade också något special mönster på mina Ross som bara gick bra i plus fören. Det sluta med att jag stålsickla bort det, så kan tyvärr inte ta bild av det.

Link to comment
Share on other sites

 

Har du bild på det? Nuförtiden går det väl att få hurdant mönster som helst med de mesta avancerade stensliparna. Jag hade också något special mönster på mina Ross som bara gick bra i plus fören. Det sluta med att jag stålsickla bort det, så kan tyvärr inte ta bild av det.

Slipen har duttat mönster som går som en linje i 45 grader uppifrån och ner över glidytan, vet inte vad den strukturen kallas. (har ingen bild) De jag hört är julgran, traktor och snedslipad ?

Link to comment
Share on other sites

Rossignols 'butikkslip' er ikke kjent for å være spesielt god. Nesten mer trykt enn slipt, og veldig hard og fliser seg litt opp. 

De 'enkleste' slipene er lineære eller med krysstruktur. Så brukes diverse mønster for å bryte strukturene og utseende blir nærmere det man får ved bruk av rillejern. Mer avanserte slip er gjerne sammensatt av flere kjøringer (og ikke bare flere mønster satt steinen før 1 kjøring). 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej, här är flera som verkar ha koll på strukturer. Jag har en fjolårs dp sprint som gick okej med fabriksslipen, men jag slipade om dessa för ett tag sedan. Skidan har nu en slip som heter P5-1N. I vilka förhållanden borde denna slip gå som bäst och är det en passande slip på en stakskida? 

Link to comment
Share on other sites

Hej, här är flera som verkar ha koll på strukturer. Jag har en fjolårs dp sprint som gick okej med fabriksslipen, men jag slipade om dessa för ett tag sedan. Skidan har nu en slip som heter P5-1N. I vilka förhållanden borde denna slip gå som bäst och är det en passande slip på en stakskida? 

 

De som sliper ski navngir de selv. Så i praksis kan P5-1N være hva som helst. P5-1 er dog Fischers navn på deres standardslip, så det vil være naturlig at det er en lignende allroundslip. Om den er god eller dårlig er umulig å si. 2 slipere kan sette samme slip og ende opp med 1 super og 1 elendig slip.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bra svar. Sätter en bild på strukturen om det säger er något mera. Känns som den är rätt så grov för att vara en "universalstruktur" och jag inbillar mig att skidorna nu går sämre uppför.

Liknar faktist Fischers struktur, men kanske lite grövre. Fischers struktur är trög uppför. Blir kanske bättre om man stålsicklar av ”topparna”.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Efter att ha arbetat ner denna slip har den blivit mycket bättre precis så som @Fredrik H  föreslog. Tack för tipset. Dock är jag inte helt nöjd och tror helt enkelt denna slip är för grov för stakskidor. Har blivit erbjuden att få slipa om skidorna på samma verkstad och blev rekommenderad en liknande,men finare struktur, P5-0 istället. Har @Skitester eller någon annan erfarenhet av Fischers slipar på stakskidor? Någon ni i så fall kan rekomendera? Jag funderar också om ni har några tankar om slipen som sitter på Fischers nya stakskidor från fabrik P5-1? Har denna fungerat på stakskidor eller är det bäst att alltid slipa om skidorna? Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Fischers P5-1 har vært veldig bra de siste 3 årene. Før var fabrikkslipen litt for grov, bortsett fra på klisterski. Generelt ser den litt grov ut, men er veldig avrundet og fungerer også bra på kaldt føre. I utgangspunktet beholder jeg P5-1 på ski inntil jeg evt vil spisse skiene mot et spesifikt føre eller at sliten trenger oppfriskning. Har en løper som har hatt skipar med P5-1 som er brukt i 50+ renn og 3 sesonger. Så vi har absolutt tro på den og sliper først når vi må.

Også verdt å merke seg at 'samlebåndsslipen' av P5-1 til Fischer har blitt like bra som P5-1 slipen satt på ski fra Fischer racingservice. Kan ikke lenger se forskjell og de tester like bra. Ikke umulig at den faktisk er satt likt. 

I Norge setter man gjerne en fin slip med RA rundt 2.5 på stakeski. En av årsakene er at de fleste langløp går i tørt fjellterreng. Den andre at tidsforskjellene kommer i de lange, slake motbakkene. En grovere slip kan være litt raskere i utforbakke, men det utgjør lite på sluttiden.

Selv i 'lavlandsrenn' ville jeg satt en fin slip med RA rundt 3.0, og heller rillet ved varmere/våtere føre. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för utförligt svar. Fint att höra att också fabriksslip verkar fungera då man ofta får hör att man genast bör slipa om skidorna från fabrik. Då ska jag åtminstone testa de nya stakskidorna ordentligt med fabriksslipen före jag slipar om dem. Vid första titt på slipen skulle man inte tro att den kan gå bra i kallt före, men som du säger är den säkert rätt rund och inte så aggressiv.

Gällande skidorna jag tidigare satt bild på och som är slipade med "P5-1N" tror jag det stora problemet i början var att den direkt från slip var väldigt skarp och aggressiv och nu då den blivit rundare verkar den bättre. P5-0 som jag skulle kunna byta till är långt desamma som P5-1N, men tydligen inte lika aggressiv. Används på skateskidor i 0/-7? Du har ingen erfarenhet av P5-0?

Link to comment
Share on other sites

P5-0 fra Fischer er en hakket varmere slip. Vet ikke om du referer til sliper satt av Fischer. P5-1 kan f.eks være så mangt. Når vi sliper har vi minst 10 viktige parametre som må settes. Dvs man kan lage en P5-1 slip med RA 2.0 og en P5-1 slip med RA 6.0. De vil se helt forskjellige ut og oppføre seg helt ulikt. 

En P5-1 fra Fischer er lite aggressiv, derfor går den bra også på kaldt føre. Generelt har jeg liten tro på aggressive sliper. Velger helst sliper som ikke er så skarpe på krysstrukturer. Rette strukturer kan gjerne være litt skarpere. Av bildene dine ser det ut som er slags krysstruktur, men som er mer rett enn kryss (hvis det gir mening). Jeg vil i utgangspunktet si at den ser mest lovende ut for skikkelig vått føre. 

Hvor sliper du skiene?

Link to comment
Share on other sites

Jag är från Finland och har ingen "go to" plats där jag alltid slipar mina skidor utan har slipat på lite olika platser, främst i Vuokatti (Vuokatti ski service) men just denna P5-1N slipen är satt av Kapo Rantalainen på Skimac där de sätter olika Fischer slipar. RA värde verkar vara ett klokt sätt att veta hur fin slipen är, men det är tyvärr inget värde jag har hört att används speciellt mycket i Finland. Det bästa vore säkert att ta hela skidparken med och komma till Norge för att slipa skidorna. Tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Vasafinnen said:

Jag är från Finland och har ingen "go to" plats där jag alltid slipar mina skidor utan har slipat på lite olika platser, främst i Vuokatti (Vuokatti ski service) men just denna P5-1N slipen är satt av Kapo Rantalainen på Skimac där de sätter olika Fischer slipar. RA värde verkar vara ett klokt sätt att veta hur fin slipen är, men det är tyvärr inget värde jag har hört att används speciellt mycket i Finland. Det bästa vore säkert att ta hela skidparken med och komma till Norge för att slipa skidorna. Tack för hjälpen!

De burde være flinke nok til å slipe hvis de har en relativt moderne og velholdt maskin. Det er alltids noe forskjell på valg av diamant, slipestein, kjørehastighet, parametre etc, men med en bra maskin og en erfaren sliper blir det gjerne omtrent like bra selv om det er mange variable.

Har du en oversikt over slipene de tilbyr?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...