Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

skinskidor bra eller dåligt?


Mimi

Recommended Posts

Hej.

Finns säkert redan nån tråd om detta men har inte orkat leta.

Jag är en glad motionär som ibland kör lopp- har kommit mål på tjejvasan och halvvasan men bara till Evertsberg när jag testat 9-milsloppen. Har atomic pro classics från 2012.

De har funkat bra men nu är det dags att köpa ett par till längdskidor- och därav frågan :

 

Är skins verkligen så bra som det sägs? Har hört att det ska vara det bästa för oss motionärer men har även hört att det är mycket skräp som fastnar i själva fästzonen på dessa och att glidet är sämre?För mig är ju bra glid viktigt. Så till er expertis vad anser ni när man ska köpa nya längdskidor, vallningsfria, klassiska el skins?

Link to comment
Share on other sites

Fördelar med skin: 

-Du slipper valla och har ändå bra fäste nästan jämt. 

 

Nackdelar med skin: 

-Det är svårare att få ett perfekt glid. (Du glider inte dåligt, men det går att få det bättre utan skin) 

 

För träning är det fantastiskt att ha ett par skin. Bara slänga in i bilen och dra iväg. Jag har aldrig varit med om att skinnen skulle samla på sig en massa skräp. 

 

Om du har ett part skidor som du är nöjd med och som glider bra så skulle jag köra tävlingarna med dem. Är du inte särskilt bekymrad över placeringar utan mest nöjd med att komma i mål så funkar skin bra till tävling också. 

Link to comment
Share on other sites

Som ovan sagts egentligen, men skinskidors paradgren är att de liksom är true grab and go. Funkar i princip alltid ok. 

Och deras problem är att det aldrig blir just bättre än "helt ok", dvs man kan alltid slå dem med ett bra vallat par. 

Men med vallning finns risken att man helt enkelt bommar, att vallan slits bort eller att förhållandena ändras under loppet.

 

Många anser ju då, på mycket goda grunder egentligen, att prestandan på ett bra skin-par helt enkelt är tillräckligt bra. Det funkar helt enkelt. Och är ett safe bet. 

Link to comment
Share on other sites

Det beror också lite på var i landet du bor. Bor man där det är stabila vinterförhållanden med minusgrader är det ofta lättvallat, och behovet av skinnskidor är mindre. Bor man som jag i södra Sverige med hopplösa vintrar, konstsnö och växlande väder runt nollan så är det i princip skinn som gäller om man vill åka med fäste.

Link to comment
Share on other sites

Är skins verkligen så bra som det sägs? Har hört att det ska vara det bästa för oss motionärer men har även hört att det är mycket skräp som fastnar i själva fästzonen på dessa och att glidet är sämre?För mig är ju bra glid viktigt. Så till er expertis vad anser ni när man ska köpa nya längdskidor, vallningsfria, klassiska el skins?

Då har du nog fått fel information. Fördelen med skins jämfört med valla/klister är att INGET skräp fastnar i fästzonen. Det som däremot kan inverka negativt på glidet är om skidorna har för mjukt spann så att skinnet har kontakt med snön hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Då har du nog fått fel information. Fördelen med skins jämfört med valla/klister är att INGET skräp fastnar i fästzonen. Det som däremot kan inverka negativt på glidet är om skidorna har för mjukt spann så att skinnet har kontakt med snön hela tiden.

Mja. Fast inte riktigt ändå. Om det är skitigt, alltså inte "skräp" per se, men smutsig snö (alltså som efter långvarigt mildväder etc) så kan skinnen bli väldigt väldigt smutsiga. Dvs exempelvis om lite misärstuk på ett Vasalopp etc. I stora lopp, typ Vasaloppet då tex, så kan jag tänka mig att man får en ansenlig mängd valla alt klister i hudarna också. 

 

Det är inte direkt så att skinnen ser fina ut efter en smutsig vårrunda. Ganska långt ifrån snarare. 

Link to comment
Share on other sites

Mja. Fast inte riktigt ändå. Om det är skitigt, alltså inte "skräp" per se, men smutsig snö (alltså som efter långvarigt mildväder etc) så kan skinnen bli väldigt väldigt smutsiga. Dvs exempelvis om lite misärstuk på ett Vasalopp etc. I stora lopp, typ Vasaloppet då tex, så kan jag tänka mig att man får en ansenlig mängd valla alt klister i hudarna också. 

 

Det är inte direkt så att skinnen ser fina ut efter en smutsig vårrunda. Ganska långt ifrån snarare. 

Tja smuts är inte samma sak som skräp, men smuts går också att förhindra med skin impregneringsmedel som gör dem hydrofobiska.

Link to comment
Share on other sites

Sen är det en viss skillnad mellan 2012 års skinskidor och dagens, men jag skulle nog satsa på en fysisk butik typ Pölder för att inte få ett par där skinnet bromsar för mycket. Har ett par med låga mjuka spann, som går hopplöst dåligt och ett par Ross Delta med höga spänstiga spann, som glider riktigt bra, dock inte i klass med välvallade traditionella skidor. Det är svårt att avgöra om Du skall åka på skin i något av vasaloppen, det kan man bara säga utifrån aktuellt före den dagen.

 

Förresten hur skall man tvätta bort smuts från skinnet med vallaväck, framifrån och bakåt eller på båda hållen ?

Link to comment
Share on other sites

Sen är det en viss skillnad mellan 2012 års skinskidor och dagens, men jag skulle nog satsa på en fysisk butik typ Pölder för att inte få ett par där skinnet bromsar för mycket. Har ett par med låga mjuka spann, som går hopplöst dåligt och ett par Ross Delta med höga spänstiga spann, som glider riktigt bra, dock inte i klass med välvallade traditionella skidor. Det är svårt att avgöra om Du skall åka på skin i något av vasaloppen, det kan man bara säga utifrån aktuellt före den dagen.

 

Förresten hur skall man tvätta bort smuts från skinnet med vallaväck, framifrån och bakåt eller på båda hållen ?

Man ska absolut inte använda vallaväck för det löser upp limmet som skinnet sitter fast med. Det finns speciella skin cleaners som man ska använda, men de luktar sprit, så på egen risk kan du säkert också använda t-sprit eller spolarvätska.

 

När skidsäsongen är över brukar jag tvätta mina med ett alkaliskt biologiskt avfettningsmedel för bilar utspett med vatten som jag till sist bara spolar av med vatten. Det har funkat utmärkt!

 

Jag putsar nog från båda hållen, man kommer inte in på djupet om man inte kör bakifrån så att håren reser sig.

Edited by Fredrik H
Link to comment
Share on other sites

Idag åkte jag på mina Ross skin, men det var ingen höjdare. Det var -4 och nysnöspår och jag hade dåligt glid trots Vauhti pink HF 0-5 på glidytorna. Det kändes som skinnet bromsade, kanske inte borde lagt på silikon på skinnet utan någon gel i stället (har bara Start röd gel) Hade ingen vallningsbar skida med mig att jämföra med.

 

ps. Använder T vit som vallaväck, om det är någon skillnad, har tvättat av de gamla en gång och skinnet satt kvar.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag bara en glad motionär, men jag tycker mina skinskidor funkar bra. Nu har jag i och för sig både bytt till "speed skin" och kortat dom med Base adapter kit, sedan är skidorna anpassade för 10kg mer än vad jag väger. Men det är svårt att få bra glid om det ligger lite lös snö i spåret.

Jag kanske omvärderar mina skidor efter Vasaloppet -23 [emoji23] men dom funkade på både Järnforan och Flyktingloppet -22.

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Är ju välkänt att skin-skidor ger sämre glid i de flesta fören, men en grej som överraskade mig är att fästet i många fören är svajigt. Tex om det är blött så blir pälsen blöt och ger halvdant fäste. Tycker egentligen skins bara funkar riktigt bra i "blå extra"-före och då är det inte ens jobbigt att valla, i andra fören tycker jag de är betydligt sämre än vallade skidor - både i glid och fäste. Men som nämnts ovan, så är det otroligt smidigt, även om det oftast endast funkar ok
Link to comment
Share on other sites

Jag har Fischer Twin Skin Race och med dem är det nog inget problem med glidet bara vallningen är korrekt för föret. Däremot är det dåligt fäste i isiga spår. Blötföre ger också dåligt fäste, men det kan förbättras med impregneringsmedel för skins. Inga problem med lös snö, men det lär vara ett problem med skins som saknar mittskåra.

Link to comment
Share on other sites

Har fluorfritt impregneringsmedel men vetetusan om jag tycker det gör så stor skillnad egentligen på hur lång tid det tar för pälsen att bli blöt. Ja isigt innebär obefintligt fäste även med mina S/Lab. När det är löst funkar det också ganska dåligt, vet inte om det är pga avsaknaden av mittskåra eller på val av hår i pälsen
Link to comment
Share on other sites

Det beror också lite på var i landet du bor. Bor man där det är stabila vinterförhållanden med minusgrader är det ofta lättvallat, och behovet av skinnskidor är mindre. Bor man som jag i södra Sverige med hopplösa vintrar, konstsnö och växlande väder runt nollan så är det i princip skinn som gäller om man vill åka med fäste.

Bor i förort till Stockholm så det är ju väldigt varierande vintrar här också, finns gott om konstsnöspår dock.

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske du redan varit och handlat.......

Jag väljer nästan alltid mina vallningsbara framför mina skins när jag åker klassiskt. En helt annat glid och fäste förutsatt att du får till fästvallan. Jag har flera par och har alltid minst ett par förberedda med klister och minst ett par med burkvalla.

..och det är väl här fördelen med skins kommer. Förutsatt att de är rätt uttagna ger de i princip alltid ok glid och ok fäste och du slipper fundera på om det är burk eller klister som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Fischer Twin Skin Race och med dem är det nog inget problem med glidet bara vallningen är korrekt för föret. Däremot är det dåligt fäste i isiga spår. Blötföre ger också dåligt fäste, men det kan förbättras med impregneringsmedel för skins. Inga problem med lös snö, men det lär vara ett problem med skins som saknar mittskåra.

Har ett par Atomic C9 med race skins. Glider i de flesta fall lika bra som mina andra par, resp som alla andra i spåret. Beroende på hur jag flyttar bindningen ger de ok fäste. Isiga spår kräver bindningen lite längre fram. Riktgit kall nysnö är trögt. Originalskinnen stal lite glid, men de kunde man enkelt trimma med rakhyvel

Link to comment
Share on other sites

Har ett par Atomic C9 med race skins. Glider i de flesta fall lika bra som mina andra par, resp som alla andra i spåret. Beroende på hur jag flyttar bindningen ger de ok fäste. Isiga spår kräver bindningen lite längre fram. Riktgit kall nysnö är trögt. Originalskinnen stal lite glid, men de kunde man enkelt trimma med rakhyvel

Hur upplever du fästet på race skins jämfört med originalskins? Jag åker själv på C9 med originalskins på, men har funderat på race skins. Dock tycker jag att poängen med skinn-skidor är att få bra fäste, så jag vill inte offra det.

Link to comment
Share on other sites

Hur upplever du fästet på race skins jämfört med originalskins? Jag åker själv på C9 med originalskins på, men har funderat på race skins. Dock tycker jag att poängen med skinn-skidor är att få bra fäste, så jag vill inte offra det.

Har bara använt "race skins" (röda speed skin) på mina Atomic Redster C8 sedan jag köpte dom, är inne på 3e säsongen och inte upplevt problem med fästet.

Den här säsongen har jag dessutom monterat så kallade "base adapter kit" i både fram och bakkant på skinsen, bara för att maximera glidet och se vart gränsen går för att inte förlora för mycket av fästet.

Mina speed skin är nu ca 250mm långa , det har funkat bra hittills, men kan nog bli på gränsen vid isiga spår

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hur upplever du fästet på race skins jämfört med originalskins? Jag åker själv på C9 med originalskins på, men har funderat på race skins. Dock tycker jag att poängen med skinn-skidor är att få bra fäste, så jag vill inte offra det.

Upplever att fästet är bra, men det beror förstås också på spannet och var man sätter bindningen. De gånger jag varit lite missnöjd med fästet har jag tänkt att det berott mer på taskiga omständigheter än att jag har raceskin - att jag slarvat med skötsel av skinnet eller att det t ex varit väldigt lösa och sladdriga spår. 

Link to comment
Share on other sites

Idag åkte jag 5 km först på mina vallningsbara Rossignol, +1 och flera lager fäste med Skigo orange ytterst

Sen åkte jag samma 5 km med mina Ross Delta Skin. Mina vallningsbara gled bättre både utför och på slätan och skinskidorna tog 2 min längre tid på 5 km. Trots att fästet var bra på skinsen, var de svårare att åka uppför än de vallningsbara, som hade lite sämre fäste, kan dock bero på att jag hade nya Alpinapjäxor med tjockare sulor till skinsen. Ingen åkglädje med skins + tjocka sulor på pjäxorna . :(

Link to comment
Share on other sites

Idag åkte jag 5 km först på mina vallningsbara Rossignol, +1 och flera lager fäste med Skigo orange ytterst

Sen åkte jag samma 5 km med mina Ross Delta Skin. Mina vallningsbara gled bättre både utför och på slätan och skinskidorna tog 2 min längre tid på 5 km. Trots att fästet var bra på skinsen, var de svårare att åka uppför än de vallningsbara, som hade lite sämre fäste, kan dock bero på att jag hade nya Alpinapjäxor med tjockare sulor till skinsen. Ingen åkglädje med skins + tjocka sulor på pjäxorna . :(

Flyttbar bindning på dina skins?

Link to comment
Share on other sites

Flyttbar bindning på dina skins?

Just nu är de i -1, så det borde vara bättre glid på dem än om de varit i 0-an. Från början var de i 0-an, men jag flyttade till -1 för att få bättre glid, vet dock inte om det var någon skillnad. För att få reda på om det beror på skidorna eller pjäxorna skall jag plocka bort bindningarna och tejpa fast ett par nnn1-bindningar och testa med mina gamla pjäxor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...