Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

skinskidor bra eller dåligt?

• Vänligen logga in för att kunna svara
34 svar till detta ämne

Mr X

Mr X

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Hur upplever du fästet på race skins jämfört med originalskins? Jag åker själv på C9 med originalskins på, men har funderat på race skins. Dock tycker jag att poängen med skinn-skidor är att få bra fäste, så jag vill inte offra det.

Har bara använt "race skins" (röda speed skin) på mina Atomic Redster C8 sedan jag köpte dom, är inne på 3e säsongen och inte upplevt problem med fästet.
Den här säsongen har jag dessutom monterat så kallade "base adapter kit" i både fram och bakkant på skinsen, bara för att maximera glidet och se vart gränsen går för att inte förlora för mycket av fästet.
Mina speed skin är nu ca 250mm långa , det har funkat bra hittills, men kan nog bli på gränsen vid isiga spår

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 897 inlägg

Hur upplever du fästet på race skins jämfört med originalskins? Jag åker själv på C9 med originalskins på, men har funderat på race skins. Dock tycker jag att poängen med skinn-skidor är att få bra fäste, så jag vill inte offra det.

Upplever att fästet är bra, men det beror förstås också på spannet och var man sätter bindningen. De gånger jag varit lite missnöjd med fästet har jag tänkt att det berott mer på taskiga omständigheter än att jag har raceskin - att jag slarvat med skötsel av skinnet eller att det t ex varit väldigt lösa och sladdriga spår. 

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Idag åkte jag 5 km först på mina vallningsbara Rossignol, +1 och flera lager fäste med Skigo orange ytterst

Sen åkte jag samma 5 km med mina Ross Delta Skin. Mina vallningsbara gled bättre både utför och på slätan och skinskidorna tog 2 min längre tid på 5 km. Trots att fästet var bra på skinsen, var de svårare att åka uppför än de vallningsbara, som hade lite sämre fäste, kan dock bero på att jag hade nya Alpinapjäxor med tjockare sulor till skinsen. Ingen åkglädje med skins + tjocka sulor på pjäxorna . :(

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 897 inlägg

Idag åkte jag 5 km först på mina vallningsbara Rossignol, +1 och flera lager fäste med Skigo orange ytterst

Sen åkte jag samma 5 km med mina Ross Delta Skin. Mina vallningsbara gled bättre både utför och på slätan och skinskidorna tog 2 min längre tid på 5 km. Trots att fästet var bra på skinsen, var de svårare att åka uppför än de vallningsbara, som hade lite sämre fäste, kan dock bero på att jag hade nya Alpinapjäxor med tjockare sulor till skinsen. Ingen åkglädje med skins + tjocka sulor på pjäxorna . :(

Flyttbar bindning på dina skins?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Flyttbar bindning på dina skins?

Just nu är de i -1, så det borde vara bättre glid på dem än om de varit i 0-an. Från början var de i 0-an, men jag flyttade till -1 för att få bättre glid, vet dock inte om det var någon skillnad. För att få reda på om det beror på skidorna eller pjäxorna skall jag plocka bort bindningarna och tejpa fast ett par nnn1-bindningar och testa med mina gamla pjäxor.

ingensomtackardig

ingensomtackardig

Medlem

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg
Jag har kört skinn 2 säsonger nu. Mina 2 första skid säsonger i mitt liv

2022 körde jag Atomic C8 med rött race skinn. Alltid med bindningen längst bak.
Körde ca 100 mil med dom. Hamnade på plats ca 4000 på Vasaloppet förra året.
Upplevde att skidorna blev snabbare och snabbare ju mer skinnet slet ner sig.
Gick att diagonala bra med dom om man tryckte ner skidorna hårt.
Fungerade alltid bäst när det var hårda fina spår.
Tyvärr upplevde jag att skinnet tog i för mycket.

2023 skaffade jag mig ett par Salomon S LAB och monterade race skinn (rosa).
Jag kör alltid med bindingen längst bak och jag upplevde skidorna som hel hopplösa med det blåa standard skinnet. Det var alldeles för mycket fäste. Hopplöst att åka utanför spåret.
Med race skinnet blev det fart på skidorna.
Jag rakade dessutom skinnet en del i framkant och bakkant.
Jag har sedan intresserat mig för glidvalla och upptäckte en markant skillnad när jag glidvallade skidorna.
Jag har ju gått på myten om "vallningsfria" skidor.. klart man måste glidvalla!
Jag summerar: raceskinn, raka skinn, glidvalla = Bra fart!
MEN: Med nysnö går det inte så fort.
Bäst fart får jag på skidorna om det inte snöat på ett par dagar. Temperatur 0 till 10 -.
Skidorna är en ren plåga att åka på när det vräker ner blöt snö!
Har åkt ca 100 mil på skidorna denn säsong och hoppas på noll nysnö på Vasaloppet. Då tror jag att jag ska kunna ta mig i mål på strax under 6 timmar.
Kommer det nysnö så får jag räkna med 6.5-7 timmar.
Salomon skidorna känns att ha ett större spann än mina Atomic C8. Vilket gjort att skinnet ligger i mindre och farten har ökat något.
Är det kallt och ingen nysnö så klarar jag av att köra tuff 17 km runda på ca 1 timme.
Kommer det snö så får jag räkna med 75 minuter.

Mimi

Mimi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Nu kanske du redan varit och handlat.......
Jag väljer nästan alltid mina vallningsbara framför mina skins när jag åker klassiskt. En helt annat glid och fäste förutsatt att du får till fästvallan. Jag har flera par och har alltid minst ett par förberedda med klister och minst ett par med burkvalla.
..och det är väl här fördelen med skins kommer. Förutsatt att de är rätt uttagna ger de i princip alltid ok glid och ok fäste och du slipper fundera på om det är burk eller klister som gäller.

Har inte handlat än ( ska göra i nästa vecka) men förstått att det kan vara bra att ha flera par skidor. Kommer ju behålla mina nuvarande även efter inköp av nya. Gillar inte klister- har bara negativ erfarenhet av det tyvärr….

Mimi

Mimi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg
Tack för alla svar- nu är det ju Mora helgen så inhandling blir nästa vecka. Intressant att se vad butikssäljaren rekommenderar också.

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 784 inlägg

Johan Olsson har gjort ett test 2020 som ni hittar på https://www.facebook...148623646527035

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg
Wickström kom väl 7-8a i ett norsk långlopp på skins där det var varierande förhållanden.

Brasklapp att han är sponsrad av Madshaus, så det måste ha varit de bästa skidorna de hade tillverkat. Särskilt som de slog upp det stort efteråt. Men ett Vasalopp som går från några minus och lätt snöfall till plus och sol senare på dagen skulle skins mycket väl kunna vara optimalt. Men som vanligt beror mycket på just det skidparet.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg

Tack för alla svar- nu är det ju Mora helgen så inhandling blir nästa vecka. Intressant att se vad butikssäljaren rekommenderar också.

Älskar du att valla? Köp vanliga skidor.
Älskar du inte att valla? Överväg skins, och lägg tiden i konstsnöspåret stället.

DaJo

DaJo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Det behöver inte va krångligt att valla fäste man klarar sig med några få produkter och så fokuserar man på att lära sig dom tillsammans med sina skidor i olika fören. Vilka produkter som behövs avgörs av var i landet man åker mest.

Ställer du frågan här på forumet så går det åt minst 18st olika varianter som sedan blandas ihop i en salig röra och sedan ska man gärna tillverka någon själv och blanda i så kanske det funkar?

Jag förstår att många som är nyfikna på skidsporten skräms av hur komplicerat det verkar och fortsätter med padel i stället.

Själv är jag mycket road av att läsa om hur man kan krångla till saker. 

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 897 inlägg

Älskar du att valla? Köp vanliga skidor.
Älskar du inte att valla? Överväg skins, och lägg tiden i konstsnöspåret stället.

Butikssäljaren rekommenderar ALLTID nya vallor för året, och/eller vallor o produkter du inte har. De är ute efter att sälja.

I verkligheten går det lika bra med en lagom blandning av ett drygt halvdussin basprodukter, typ fyra burkar och tre klister för fäste och EN glidvalla. Det som ger dig glid är själva jobbet med struktur på belaget, att du sicklar bort vallan ordentligt, och sen borstar till perfektion. Inte vilken av alla moderna glidvallor du väljer - så länge den är hård nog att hålla ett långt lopp

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 396 inlägg
Jo, men sen behöver man ju utrustningen och en vallabod i närheten, eller väldigt oömt utrymme. Skins är ett superbra alternativ om man inte är så intresserad, eller inte har möjlighet, eller hellre lägger tiden på att åka.
PS. Jag vallar själv åt hela familjen, så ni behöver inte övertyga mig :)

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 272 inlägg

Fast när det kommer till glidvallning så är det ju ingen skillnad med skins. Tycker man att glidvalla inte behövs på skidorna för skins så behöver man ju inte heller glidvalla skidorna som man fästvallar.

Så om man skall jämföra alternativen med minimal insats så är det 3 burkar med fästvalla och ett universalklister man skall lära sig att hantera.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar