Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Bättre glid på skinskidor


Volevodin

Recommended Posts

Det säljs många olika produkter för behandling av skinnet på skinskidorna, själv äger jag bara silikon från Biltema. Frågan är då vilken som är den bästa produkten för att ge skinskidorna bästa glid och minska  bromseffekten ?

 

ps. på mina ruggskidor fungerar silikonet från Biltema utmärkt.

Link to comment
Share on other sites

Det säljs många olika produkter för behandling av skinnet på skinskidorna, själv äger jag bara silikon från Biltema. Frågan är då vilken som är den bästa produkten för att ge skinskidorna bästa glid och minska  bromseffekten ?

 

ps. på mina ruggskidor fungerar silikonet från Biltema utmärkt.

 

Svårt att säga vad som är bäst. Jag använder Vauhti Skin Care Red. Det är speciellt för blöta och smutsiga förhållanden. I kallföre tycker jag inte man behöver någon produkt.

Link to comment
Share on other sites

Silikon från Biltema är fel produkt enligt min åsikt. Vill man köra på ”Biltema” linjen ska det vara någon produkt som gör skinnet hydrofobiskt, så eventuellt skulle det funka med impregneringsmedel för skor och textiler.

https://www.biltema.se/hem/skovard/skovard/impregneringsspray-300-ml-2000028518

 

   https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/361904

Den här använder jag, sprayer tål jag inte pga astman

Link to comment
Share on other sites

   https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/361904

Den här använder jag, sprayer tål jag inte pga astman

 

Förhindrar astman också användning av mask?

https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrustning/skyddsmasker/halvmask-2000045343

 

Isåfall får du väl anlita någon bekant att spraya på det. Utomhus eller i bra ventilerat utrymme givetvis.

Link to comment
Share on other sites

   https://www.biltema.se/redirect/article/1/sv/361904

Den här använder jag, sprayer tål jag inte pga astman

Om astman sätter stopp för att använda en sprayburk i ca 10 sekunder per skida är mitt råd: Gå ut med skida och burk, andas in, håll andan, spraya (borde inte ta mer än 10 sek), lämna burk och skida ute, gå iväg en kort bit, börja andas. För jag hoppas att du klarar att hålla andan i de typ 20 sekunder detta tar/ skida  ;)

Link to comment
Share on other sites

Om astman sätter stopp för att använda en sprayburk i ca 10 sekunder per skida är mitt råd: Gå ut med skida och burk, andas in, håll andan, spraya (borde inte ta mer än 10 sek), lämna burk och skida ute, gå iväg en kort bit, börja andas. För jag hoppas att du klarar att hålla andan i de typ 20 sekunder detta tar/ skida  ;)

Inte aktuellt, det skall vara enkelt o snabbt att preparera skinskidor, inte hålla på och "krabba" med sprayer.

Link to comment
Share on other sites

Idag testade jag med Start röd gel och det blev bättre glid. Hade med mina vallningsbara, som dock hade lite för mycket fäste, då det var 0 hemma och -2 i spåret. Iaf gled båda skidorna utför likvärdigt, men vid diagonal och stakning med frånskjut "dog" glidet fortare med skinskidorna och jag fick inte ut steget i åkningen. Åkningen stämde inte alls på skinskidorna, men det berodde troligen på att jag hade nya pjäxor med tjock sula, som tog bort känslan i åkningen, då kontakten med skidorna var diffus. (skulle tro att de här tjocka sulorna är framtagna med tanke på att allt fler stakar)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag köpte dom högsta o hårdaste skinskidorna dom hade i Grönklitt,( Fischer) provade 5 olika par o köpte dom som gled bäst. Detta efter att ha varit mkt missnöjd med ett par billiga Madshus som skulle vara utplockade för mig hos en annan butik. (På nätet)
Har testat några olika skin glidburkar, bäst glid gav Swix skin boost. Lila o vit burk som man duttar på. Kört i natursnö +4 till -5.

Tog bort lite av annars mkt bra fäste, som oftast blir det en kompromiss. Det löser jag med att flytta fram bindningen om det blir för branta o långa backar.

Glidet är inte så långt efter mina carbonlite, så nu är jag mkt nöjd med dom.

Link to comment
Share on other sites

Tog bort lite av annars mkt bra fäste, som oftast blir det en kompromiss. Det löser jag med att flytta fram bindningen om det blir för branta o långa backar.p

Har hört detta tidigare, men har inte märkt att det stämmer. Vad grundar det sig på? När man flyttar bindningen framåt blir ju fästzonen framför tån kortare. Vikten kommer givetvis längre fram över fästzonen, men blir det inte samtidigt tyngre att trycka ner fästet och det blir således att försöka få fäste med hälen?

Link to comment
Share on other sites

Har hört detta tidigare, men har inte märkt att det stämmer. Vad grundar det sig på? När man flyttar bindningen framåt blir ju fästzonen framför tån kortare. Vikten kommer givetvis längre fram över fästzonen, men blir det inte samtidigt tyngre att trycka ner fästet och det blir således att försöka få fäste med hälen?

På mina skinskidor är större delen av skinnet framför tån.

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har hört detta tidigare, men har inte märkt att det stämmer. Vad grundar det sig på? När man flyttar bindningen framåt blir ju fästzonen framför tån kortare. Vikten kommer givetvis längre fram över fästzonen, men blir det inte samtidigt tyngre att trycka ner fästet och det blir således att försöka få fäste med hälen?

Det beror väl på hur spannet ser ut, och var skinnet sitter. På mina Fisher Speedmax är skinnet 33cm framför tån och 10 cm bakom.

på Madshus är motsvarande siffror 26cm o 15cm.

Att stå mer på hälarna för bättre glid blir således mer effektivt på Fisher. Ska också nämna att skinnet på Fisher ska vara bättre och även belaget, men så kostade skidan 3ggr så mkt. Men det var det värt…

Att det stämmer är helt enkelt att köra upp för en backe med bindningen i bakre läget, skruva 3 ggr dvs nästan 4cm längre fram och köra igen, stor skillnad i både fäste och glid.

Link to comment
Share on other sites

Har hört detta tidigare, men har inte märkt att det stämmer. Vad grundar det sig på? När man flyttar bindningen framåt blir ju fästzonen framför tån kortare. Vikten kommer givetvis längre fram över fästzonen, men blir det inte samtidigt tyngre att trycka ner fästet och det blir således att försöka få fäste med hälen?

det är fascinerande att se hur spannet trycks ned markant lägre om man flyttar samma vikt/tryck ngra få cm framåt. Säg en skida med 1,8mm på halvvikt och 0,5 mm på helvikt vid trycket när man står på hela foten, om trycket (samma tryck, helvikt) sätts vid trampdynan istället så går spannhöjden ned till 0,2 mm. - Detta kan man ju oxå märka om man springer på tå isf hela foten att man får fast skidorna.

 

Jag tror / trodde verkligen på flyttbara bindningar, men verkar väl (??!) inte blivit ngn succe? - eller hur många fipplar med att flytta bindningen, främst under färd?

 

jag är sugen på byta till move, men har 11 par skidor med SNS...

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jag tror / trodde verkligen på flyttbara bindningar, men verkar väl (??!) inte blivit ngn succe? - eller hur många fipplar med att flytta bindningen, främst under färd?

 

 

Jag flyttar min bindningar under färd, tex startade jag på Vasaloppet med inställning +2, för att efter första backen ställa dom på -3.

Såg flera andra efter spåret som ställde om bindningarna beroende på hur terrängen såg ut.

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

det är fascinerande att se hur spannet trycks ned markant lägre om man flyttar samma vikt/tryck ngra få cm framåt. Säg en skida med 1,8mm på halvvikt och 0,5 mm på helvikt vid trycket när man står på hela foten, om trycket (samma tryck, helvikt) sätts vid trampdynan istället så går spannhöjden ned till 0,2 mm. - Detta kan man ju oxå märka om man springer på tå isf hela foten att man får fast skidorna.

 

Jag tror / trodde verkligen på flyttbara bindningar, men verkar väl (??!) inte blivit ngn succe? - eller hur många fipplar med att flytta bindningen, främst under färd?

 

jag är sugen på byta till move, men har 11 par skidor med SNS...

Jo, spannen är väl konstruerade så att det ska tryckas ner mer när man står på trampdynan än när man står mitt på foten. Men är inte den skillnaden större än några centimeter? Borde det inte bli en skillnad på uppåt decimetern för normalstora mansfötter? Skulle inte bindningarna ha större flyttamplitiud för att få full effekt? De flesta bindningar går att flytta ca 30 mm, de som går att flytta längst har 48 mm mellan ytterlägena.

Link to comment
Share on other sites

 

skidsportens betamax..

 

tihi, saatani, när jag hade ett par (eller möjligen 2) var jag sååå nära byta... (långt före move kom)

 

jo, skillnaden mellan trampdyna och mitt på foten är ju mer än ngra få cm. - vore intressant kolla på skidor hur mkt skillnaden som en move-bindning erbjuder gör på spannhöjd.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag tagit bort Turnamicbindningarna på mina skinskidor och tejpat fast min gamla NNN1-bindningar, Avsikten är att testa om det berodde på de tjocka, stela sulorna på mina nya Alpinapjäxor att det inte stämde alls i diagonal och stakning med frånskjut. Jag har monterat dem på samma ställe som mina borrade Rosskidor 203 cm, vilket blev lite framför balanspunkten, glömde dock att märka ut fästpunkten i -1 som T-bindningarna satt i, men det kan kolla upp i efterhand. Är just nu lite snuvig, men är jag inte sämre i morgon skall jag göra ett test mot mina Ross kallföresskidor.

Link to comment
Share on other sites

Idag har jag tagit bort Turnamicbindningarna på mina skinskidor och tejpat fast min gamla NNN1-bindningar, Avsikten är att testa om det berodde på de tjocka, stela sulorna på mina nya Alpinapjäxor att det inte stämde alls i diagonal och stakning med frånskjut. Jag har monterat dem på samma ställe som mina borrade Rosskidor 203 cm, vilket blev lite framför balanspunkten, glömde dock att märka ut fästpunkten i -1 som T-bindningarna satt i, men det kan kolla upp i efterhand. Är just nu lite snuvig, men är jag inte sämre i morgon skall jag göra ett test mot mina Ross kallföresskidor.

Hur gör du för att tejpa fast bindningar?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat flytta bindningarna på mina Fischer Twin skin race.

 

Bindningen längst fram: sämst glid + mest tjuvsläpp

Bindningen i nollan: bästa glidet + några tjuvsläpp

Bindningen längst bak: betydligt sämre glid än i position 0 + minst tjuvsläpp

 

Min teori är att det är lika lätt att trycka ihop spannet längst bak som längst fram, men eftersom att fästzonen framför tån blir längre med bindningen längst bak, blir fästet bättre. Men glidet blir lidande i båda yttre positionerna, 0:an verkar vara mest optimalt för glidet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...