Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Bättre glid på skinskidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 089 inlägg

jag är sugen på byta till move, men har 11 par skidor med SNS...

skidsportens betamax..

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 219 inlägg

skidsportens betamax..

tihi, saatani, när jag hade ett par (eller möjligen 2) var jag sååå nära byta... (långt före move kom)

jo, skillnaden mellan trampdyna och mitt på foten är ju mer än ngra få cm. - vore intressant kolla på skidor hur mkt skillnaden som en move-bindning erbjuder gör på spannhöjd.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Idag har jag tagit bort Turnamicbindningarna på mina skinskidor och tejpat fast min gamla NNN1-bindningar, Avsikten är att testa om det berodde på de tjocka, stela sulorna på mina nya Alpinapjäxor att det inte stämde alls i diagonal och stakning med frånskjut. Jag har monterat dem på samma ställe som mina borrade Rosskidor 203 cm, vilket blev lite framför balanspunkten, glömde dock att märka ut fästpunkten i -1 som T-bindningarna satt i, men det kan kolla upp i efterhand. Är just nu lite snuvig, men är jag inte sämre i morgon skall jag göra ett test mot mina Ross kallföresskidor.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 610 inlägg

Idag har jag tagit bort Turnamicbindningarna på mina skinskidor och tejpat fast min gamla NNN1-bindningar, Avsikten är att testa om det berodde på de tjocka, stela sulorna på mina nya Alpinapjäxor att det inte stämde alls i diagonal och stakning med frånskjut. Jag har monterat dem på samma ställe som mina borrade Rosskidor 203 cm, vilket blev lite framför balanspunkten, glömde dock att märka ut fästpunkten i -1 som T-bindningarna satt i, men det kan kolla upp i efterhand. Är just nu lite snuvig, men är jag inte sämre i morgon skall jag göra ett test mot mina Ross kallföresskidor.

Hur gör du för att tejpa fast bindningar?

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg

Nu har jag testat flytta bindningarna på mina Fischer Twin skin race.

Bindningen längst fram: sämst glid + mest tjuvsläpp

Bindningen i nollan: bästa glidet + några tjuvsläpp

Bindningen längst bak: betydligt sämre glid än i position 0 + minst tjuvsläpp

Min teori är att det är lika lätt att trycka ihop spannet längst bak som längst fram, men eftersom att fästzonen framför tån blir längre med bindningen längst bak, blir fästet bättre. Men glidet blir lidande i båda yttre positionerna, 0:an verkar vara mest optimalt för glidet.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Hur gör du för att tejpa fast bindningar?

Från sida till sida med bred packtejp, men det brukar inte hålla länge speciellt som jag inte har någon mjuk kudde som passar.

Gixxer

Gixxer

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Min teori är att det är lika lätt att trycka ihop spannet längst bak som längst fram, men eftersom att fästzonen framför tån blir längre med bindningen längst bak, blir fästet bättre. Men glidet blir lidande i båda yttre positionerna, 0:an verkar vara mest optimalt för glidet.

Det verkar som dina skidor ”säckar ihop” på nåt underligt sätt.? 
På Fichers hemsida finns en bild på hur det är tänkt att skinskidan ska fungera när man flyttar bindningen. 
Såg också att det finns 6st olika skinskidor, dom satsar rejält på dom. 

Fredrik H

Fredrik H

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg

Det verkar som dina skidor ”säckar ihop” på nåt underligt sätt.? 
På Fichers hemsida finns en bild på hur det är tänkt att skinskidan ska fungera när man flyttar bindningen. 
Såg också att det finns 6st olika skinskidor, dom satsar rejält på dom.

Skidorna har varit fantastiska så inget fel på dem. Har en ny teori. Skidorna har gått 150 mil så skinnen har säkert sett sina bästa dagar fast de inte ser slitna ut utåt. Teorin är att när jag flyttar bindningen framåt så hämtar jag fästet med den mest slitna delen av skinnet som är längst fram och därav blir fästet sämst. När jag däremot flyttar bindningen bakåt så får jag fästet med den del av skinnet som är minst slitet, alltså det som är längst bak. Så hur Fischer tänkt att de ska fungera stämmer säkert, men bara när skinnet är relativt nytt.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Idag har jag testat skinskidorna med fasttejpad NNN1-bindning. Det var en helt andra skidor jag åkte på både diagonal och stakning med frånskjut fungerade och fästet var bra. Snön var nyspårad nysnö ca 0 i luften men minus i snön. Jag hade med mina Ross kallföresskidor med samma glidvalla och 7 lager fästvalla (grund, -3-7 invärmt, Rode Super och Multigrade omväxlande ytterst Vauhti blå -4-10) Gjorde glidtest och skinskidorna gled aningen bättre i en mindre backe i två tester, dvs likvärdigt pga aningen för mycket fäste.

En fundering: är sulorna på andra märken tunnare och mindre stela, så att de ger bättre känsla ?

Gixxer

Gixxer

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg

Skidorna har varit fantastiska så inget fel på dem. Har en ny teori. Skidorna har gått 150 mil så skinnen har säkert sett sina bästa dagar fast de inte ser slitna ut utåt. Teorin är att när jag flyttar bindningen framåt så hämtar jag fästet med den mest slitna delen av skinnet som är längst fram och därav blir fästet sämst. När jag däremot flyttar bindningen bakåt så får jag fästet med den del av skinnet som är minst slitet, alltså det som är längst bak. Så hur Fischer tänkt att de ska fungera stämmer säkert, men bara när skinnet är relativt nytt.

Det låter som en mkt rimlig förklaring.
100 mil på samma skin var rådet jag fick när jag köpte mina, kanske det blir ännu kortare om man kör mkt på fräst vass snö? 

Tricket är väl att hitta det optimala slitet på skinet för bästa glid och fäste. (Om man ska tävla med dom)

jag rakade bort 2cm både fram och bak och upplevde att jag fick lika bra fäste och lite bättre glid.

MSO

MSO

Medlem

• Members
  • Pip
  • 441 inlägg

tihi, saatani, när jag hade ett par (eller möjligen 2) var jag sååå nära byta... (långt före move kom)

jo, skillnaden mellan trampdyna och mitt på foten är ju mer än ngra få cm. - vore intressant kolla på skidor hur mkt skillnaden som en move-bindning erbjuder gör på spannhöjd.

I sammanhanget är det ju ändå ganska lätt att byta. Jag köpte en hel låda niskonverteringsplattor för väldigt lite pengar. Sen bara att skruva i dem och köpa några första bindningar. Inte jättestörigt att ha lite för få i början, för de är ju lätta att flytta. Sen dyker det upp nån blocket-annons nånstans med bindningar efter ett tag och man kan komplettera med ett gäng till och täpper till luckorna. 

------------------
- Hel och ren? -

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg

det är fascinerande att se hur spannet trycks ned markant lägre om man flyttar samma vikt/tryck ngra få cm framåt. Säg en skida med 1,8mm på halvvikt och 0,5 mm på helvikt vid trycket när man står på hela foten, om trycket (samma tryck, helvikt) sätts vid trampdynan istället så går spannhöjden ned till 0,2 mm. - Detta kan man ju oxå märka om man springer på tå isf hela foten att man får fast skidorna.

Jag tror / trodde verkligen på flyttbara bindningar, men verkar väl (??!) inte blivit ngn succe? - eller hur många fipplar med att flytta bindningen, främst under färd?

jag är sugen på byta till move, men har 11 par skidor med SNS...

Tror det är otur med tajming. Folk som gillar att lägga mycket pengar på och snacka om saker är, enligt min fördom, också folk som absolut inte vill lägga 1600 på bindningar och riskera kommentaren "Jaså, du traddar".

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar