Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja VL2023


snabben

Recommended Posts

Håller verkligen med om skidhållarna. DHL skulle vinna massor av reklam på att tillhandahålla riktiga skidhållare och sen ett gummiband för stavarna. Skidhållare kan man inte få för många av. 

Promenaderna efter mål är en riktig "pjäxdödare", oftast välgrusat så sulorna slits onödigt mycket. Efter ÖSM tog jag faktiskt av mig pjäxorna och gick i strumplästen till bussen. Lite kallt men man kunde värma sig på bussens element och sen kom overbootsen fram vid väskorna.

Morarulle. Smaken är som baken. Vore trevligt med mer sponsorer som håvar ut både nyttiga och onyttiga grejer efter mål til folk som tömt sina depåer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag valde kallparet med finare slip då det knappt var nån mätbar i skillnad i glid mot varmparet med mediumslip. Glidet bra hela loppet utom i partier där solen värmt på, där upplevde jag att de runt om mig hade bättre glid. På slutet gick de riktigt bra i kanten av spårbädden där snön var lite lösare.

 

Fäste blev, som planerat, klent. Körde på Blå Extra med invärmd grön burk i botten. Halvdåligt fäste kostade på mer än vad jag räknat med i startbacken där det blev mycket armar. Blev en åktid på strax över 7 tim och tror inte jag kunnat göra det bättre igår med andra skidval och den form jag hade. Är nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Håller verkligen med om skidhållarna. DHL skulle vinna massor av reklam på att tillhandahålla riktiga skidhållare och sen ett gummiband för stavarna. Skidhållare kan man inte få för många av. 

Promenaderna efter mål är en riktig "pjäxdödare", oftast välgrusat så sulorna slits onödigt mycket. Efter ÖSM tog jag faktiskt av mig pjäxorna och gick i strumplästen till bussen. Lite kallt men man kunde värma sig på bussens element och sen kom overbootsen fram vid väskorna.

Morarulle. Smaken är som baken. Vore trevligt med mer sponsorer som håvar ut både nyttiga och onyttiga grejer efter mål til folk som tömt sina depåer.

De borde stå och sälja bootcover efter målgång att dra på över pjäxorna, så att inte sulorna blev förstörda.

Link to comment
Share on other sites

Startade i VL4 och var ca 3000 vid högsta punkten, kom i mål runt 1350 och åkte således om en mängd åkare. Från Oxberg gick spåret längst till vänster i särklass snabbast för mig, och det var i princip fri gata ända till Mora i detta spår. Varför? Var det bara jag som hade i särklass bäst glid i detta spåret? Upplevde det som signifikant hårdare. Försökte tipsa folk längs vägen men fick dåligt gehör.  

Link to comment
Share on other sites

Startade i VL4 och var ca 3000 vid högsta punkten, kom i mål runt 1350 och åkte således om en mängd åkare. Från Oxberg gick spåret längst till vänster i särklass snabbast för mig, och det var i princip fri gata ända till Mora i detta spår. Varför? Var det bara jag som hade i särklass bäst glid i detta spåret? Upplevde det som signifikant hårdare. Försökte tipsa folk längs vägen men fick dåligt gehör.

 

Jag hade jättebra förbi smågan och sen markant sämre än de flesta till vasslan med samma upplevelse som dig därifrån. Jag testade flera ryggar i andra spår men det var tyngre än att ligga längst till vänster själv. Jag hade räknat med kallare, kanske varit jämnare mellan spåren få de som anpassat mer för varmt.

Link to comment
Share on other sites

Hård o Blomman nämnde att Mathias Fredriksson kommit fram till att vänster spår var snabbare på slutdelen vid tester på morgonen, så ni verkar vara överens med hans test. :)

Kan det vara så att de inte fräste om det spåret?

Link to comment
Share on other sites

Startade i VL4 och var ca 3000 vid högsta punkten, kom i mål runt 1350 och åkte således om en mängd åkare. Från Oxberg gick spåret längst till vänster i särklass snabbast för mig, och det var i princip fri gata ända till Mora i detta spår. Varför? Var det bara jag som hade i särklass bäst glid i detta spåret? Upplevde det som signifikant hårdare. Försökte tipsa folk längs vägen men fick dåligt gehör.

 

Kul att höra. Tyvärr passerade du mig då

Men vad hade du för skidor, slip och valla?

 

Jag hade stakskidor cold (första propulsion som kom), slip motsvarande lj01(blå tror jag)

Skigos N21 pulver, 2mm rill från mitt på pjäxan.

Jag upplever att jag hade ok skidor, men polaren hade samma skida, valla o rill men hade sämst glid av de han åkte med. Han blev omgliden jämt av alla han åkte med. Lite knepigt att utvärdera tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

varje skida är unik. - vad som betyder mer än struktur o valla är skidans glidzoner o tryckpunkter. - vore mkt intressant om du o polarn bara trycker ihop respektive skidpar mot varandra och noterar längden på glidzonerna - alltså hur lång yta som belagen ligger mot varandra vid ihoptryck motsvarande halvvikt.

Link to comment
Share on other sites

Körde för andra året o rad på blanka skidor helt utan glidvalla (skidproppaganda+ rill med gängstång)

 

Hade ok skidor första halvan men riktigt bra sista halvan. Fick en dålig backe och det gick trögt på myrana. Började plocka placeringar efter tännämg och åkte till slut in på nytt pb som 685:a

Link to comment
Share on other sites

Hård o Blomman nämnde att Mathias Fredriksson kommit fram till att vänster spår var snabbare på slutdelen vid tester på morgonen, så ni verkar vara överens med hans test. :)

Kan det vara så att de inte fräste om det spåret?

På Nattvasan var de klassiska spåren nyfrästa sent fredagskväll, medan skatesidan till vänster var isgata. Påverkade säkert glidet på söndagen

Link to comment
Share on other sites

Körde mitt andra Vasalopp från startled 4.

Startade till vänster och tog mig upp till högsta punkten på ca 27 minuter.

Körde med skinnskidor så det gick att springa förbi en hel del åkare upp för backen om man höll åt sidan med ena staven halvägs ute i skogen .

Tog mig i mål precis under 6 timmar.

Slutade på strax under 2500 i total placering.

1500 bättre än förra året.

Jag är nöjd då jag förbättrade mig med ca 40 minuter i år.

Mitt andra år som skidintresserad.

 

Många gled förbi mig i full fart ner för backarna. Fast jag stakade allt vad jag kunde.

Uppför gick det bättre.

Upplevde det tufft mellan Risberg och Evertsberg.

 

Ska jag förbättra mig betydligt mer behöver jag nog komma igång ännu mer med stakningen och köra på ett par vanliga skidor.

 

Jag låter staktekniken byggas upp naturligt.

Dvs jag kör över 100 mil per säsong och känner hur jag går över mer och mer till stakning. Tror det är bäst.

 

Är det vanligt med skinnskidor i startled 4???

Jag brukar titta på vad andra har för skidor men såg inte så många skinn skidor runt omkring mig.

Kanske har man rätt att vara extra nöjd med skinn skidor och placering under 2500 ? :)

Link to comment
Share on other sites

Körde med DP Sprint med nedsliten T1/medium slip från Jämtlands Skidservice. Grafit, LDQ 2.0 och n21 pulver. Tror detta var exakt det Lager157 rekommenderade också. Hade EXTREMT bra glid hela vägen, tror inte en enda gled om på hela loppet, vilket var en otrolig känsla. Tappade placeringar mellan alla kontrollerna förutom mellan Evertsberg-Oxberg där jag lyckades ta, enbart tack vare att jag gled om i nerförsbackarna. 

Link to comment
Share on other sites

varje skida är unik. - vad som betyder mer än struktur o valla är skidans glidzoner o tryckpunkter. - vore mkt intressant om du o polarn bara trycker ihop respektive skidpar mot varandra och noterar längden på glidzonerna - alltså hur lång yta som belagen ligger mot varandra vid ihoptryck motsvarande halvvikt.

Ja det är ju det också.

Vi har jämfört några gånger i vinter på olika fören och haft väldigt jämnt glid.

Vi kollade också på lördagen i vasaloppspåret och hade närmast identiskt glid.

 

Men tror också att det påverkar hur pigg man är på krönen, hur mycket man orkar trycka på in i backen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...