Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Väder- och vallanoja VL2023

• Vänligen logga in för att kunna svara
112 svar till detta ämne

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 271 inlägg

Tror du LJ01 är för grov?? Nästa steg är väl ingen struktur alls.

Nä, LJ01 är absolut inte för grov för Vasaloppet nu på söndag. Men det finns nysnöförhållanden där jag fått för mig att den skär lite för mycket. Det finns finare slipstrukturer.

Frågan är hur mycket snön har omvandlats i Vasaspåret?

Förra året trodde jag på mycket omvandling men det var ändå ganska fin snö över myrarna. Spårmaskinen gräver nog djupt sista natten....

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Oavsett om de gräver djupt så tror jag på omvandlad snö, finkornig såklart och där brukar det annars också bli grövre korn men inte i VL spåret. Om det blir minus på heldag sedan fredag kväll som det ser ut nu så tror jag dessutom på relativt torra förhållanden.

Så fin struktur lär fungera i denna prognosen, jag har svårt att gissa om 01 eller 02 fungerar bäst.
Mina 3.0 Cold har original fin struktur och förra året något sämre än LJ02 men det var i början, ingen aning om sista delen men gissar att konstsnön gav ännu mer fördel på slutet till LJ02.

Berätta gärna här hur testat i mångsbodarna gick, jag kan bara testa i Lindvallen på lördag tyvärr.

Hank the Tank

Hank the Tank

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Ser ut att bli klockrent före för blå slip till på söndag!
Jag ska även köra första sträckan på Vasastafetten på fredag. Stakar Vasan men vill gå lugnt med fäste på fre och komma billigt undan. Räcker det med violett burk för att ta sig upp för backen om det är några minusgrader i starten eller behöver man även någon klistergrund tror ni?

VL23: 4:36 VL22: 5:10 ÖSS12: 7:01

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 558 inlägg

Ser ut att bli klockrent före för blå slip till på söndag!
Jag ska även köra första sträckan på Vasastafetten på fredag. Stakar Vasan men vill gå lugnt med fäste på fre och komma billigt undan. Räcker det med violett burk för att ta sig upp för backen om det är några minusgrader i starten eller behöver man även någon klistergrund tror ni?

Jag siktar på precis samma upplägg. Har dock ingen säker plats på VL än, utan inväntar eventuella återbud från en researrangör. Det brukar bli avhopp på slutet, så det finns nog goda chanser att jag står på start på söndag med blanka skidor.

Jag funderar mest på skidval, både på stafetten och på VL. Långa eller korta glidzoner? 

Hank the Tank

Hank the Tank

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Jag siktar på precis samma upplägg. Har dock ingen säker plats på VL än, utan inväntar eventuella återbud från en researrangör. Det brukar bli avhopp på slutet, så det finns nog goda chanser att jag står på start på söndag med blanka skidor.

Jag funderar mest på skidval, både på stafetten och på VL. Långa eller korta glidzoner? 

Det är en del i min fundering också. Stakskidor på VL - Utöver det har jag en varmföresskida med gul slip och en kallföresskida med grön slip som jag kan lägga fäste på. Siktar nog på den senare. Den har längre glidzoner samt en race-movebindning. Så tänker att jag kan ställa om den vid högsta punkten och staka därifrån. Tror ändå att det är bättre med fin slip och längre glidzoner på myrarna...

Mr X

Mr X

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg
Jag funderar mest på om jag ska rilla universal racestruktur eller gå på
röd racestruktur? om det blir lite varmare på slutet

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 288 inlägg

Jag funderar mest på om jag ska rilla universal racestruktur eller gå på
röd racestruktur? om det blir lite varmare på slutet

Vet inte vilken röd struktur det är, men universal + rill låter som ett säkrare kort just nu. 

Sprinter som försöker åka långt

VL22: 4.35, <600

NSL22: 12.45

Mr X

Mr X

Medlem

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Vet inte vilken röd struktur det är, men universal + rill låter som ett säkrare kort just nu.

Jag skulle varit tydligare, jag menade Skimateria's rillade struktur, skillnaden mellan deras universal och röd (varm) är tryckande 1,9mm rill bakifrån till häl.

Morakniven

Morakniven

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

Har två par skidor:

Redline 3.0 Cold med XCC Blå slip (långa glidzoner)

Redline 3.0 Warm med LJ03 slip (korta glidzoner)

Är LJ03 helt utesluten på Söndag tro? Körde med Cold-skidan förra året och den gick superbra fram till strax efter Evertsberg, sen var det lite trögt i fuktiga snön.

Ska köra första sträckan i Stafetten på Fredag, funderar på att testa hur LJ03 funkar där - eller kommer det vara väldigt jobbigt?

Hank the Tank

Hank the Tank

Ny medlem

• Members
  • 6 inlägg

Har två par skidor:

Är LJ03 helt utesluten på Söndag tro? Körde med Cold-skidan förra året och den gick superbra fram till strax efter Evertsberg, sen var det lite trögt i fuktiga snön.

Ska köra första sträckan i Stafetten på Fredag, funderar på att testa hur LJ03 funkar där - eller kommer det vara väldigt jobbigt?

De säger ju att första 7 milen är natursnö i år + att det ser ut att bli lite kallare i Mora än i fjol så blå slip borde gå bra längre än till Evertsberg.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 610 inlägg

Har två par skidor:

Finns bara ett sätt: Testa och jämför skidorna innan du ska tävla.

Morakniven

Morakniven

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

De säger ju att första 7 milen är natursnö i år + att det ser ut att bli lite kallare i Mora än i fjol så blå slip borde gå bra längre än till Evertsberg.

Då blir det de blåa :)

elvisero

elvisero

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Tjena, några frågor ang vallning inför söndag:

har ett par skidor som jag vallat om glid på ett par gånger under året. Vet att jag borde rengöra glidytan inför vallning men har bara vallaväck hemma. Kan man använda det för glidyta också? (gissar nej)

Tänker lägga LF grafit + Skigo HF LDQ. 1 lager grafit + 2 lager LDQ? Eller räcker det med ett lager av varje

Vad tror vi om rill? Har 1.0 mm rak samt 0.5m "julgran" från Swix - är det rak från hälen och bak som gäller?

(står i led 6 om det spelar någon roll)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Jag är ingen vallaexpert men använder vallaväck på glidytorna. Hur tar man annars bort klisterrester, kåda eller liknande?
Mjukt paraffin kommer inte på mina skidor, det enda som man verkar överens om är att mjuka paraffiner gör är att samla smuts på långlopp. Dessutom vill man i stort sett alltid ha hård paraffin som underlag till pulver.

Så vallaväck och sedan ett hårt paraffin är mitt recept, helst Swix Marathon.
Grafit har jag ingen erfarenhet av.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 592 inlägg
Roliga nyheter med några, inte många, snöflingor natten till söndagen!
Hoppas prognosen håller med detta och kyla.

DaJo

DaJo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

har ett par skidor som jag vallat om glid på ett par gånger under året. Vet att jag borde rengöra glidytan inför vallning men har bara vallaväck hemma. Kan man använda det för glidyta också? (gissar nej)

Tänker lägga LF grafit + Skigo HF LDQ. 1 lager grafit + 2 lager LDQ? Eller räcker det med ett lager av varje

Vad tror vi om rill? Har 1.0 mm rak samt 0.5m "julgran" från Swix - är det rak från hälen och bak som gäller?

Kolla på Youtube på Lager 157 vallatipps. Där visar man hur du ska valla och du är helt rätt på det med Grafit + LDQ. (Varmsickla grafiten, den blir väldigt hård.)

Det finns Glide Wax Cleaner som är snällare mot skidorna. Går också bra att rengöra med mjukt paraffin, typ Skigo´s men det är ju mycket mer jobb. Du lägger ju flera lager hårt paraffin över det så det kommer inte att påverka åkningen.

DaJo

DaJo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Kolla på Youtube på Lager 157 vallatipps. Där visar man hur du ska valla och du är helt rätt på det med Grafit + LDQ. (Varmsickla grafiten, den blir väldigt hård.)

Det finns Glide Wax Cleaner som är snällare mot skidorna. Går också bra att rengöra med mjukt paraffin, typ Skigo´s men det är ju mycket mer jobb. Du lägger ju flera lager hårt paraffin över det så det kommer inte att påverka åkningen.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 401 inlägg

Enligt senaste prognosen så kommer snön på lördag eftermiddag, frågan är om den kommer att påverka?

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 271 inlägg

Jag brukar köra enligt Majbäck´s instruktioner. 2-3 lager mjukt paraffin sedan 1 lager LF grafit + 1 lager HF LDQ. Brukar funka bra.

Jag undviker rill och extra strukturer nu när det börjar dyka upp snö i prognoserna. Med nysnö ihop med några minusgrader så kan lätt en extra struktur bara göra det sämre. Även utan snöfall i prognos så kommer jag att låta bli toppstruktur på söndag då det troligen blir torr snö i spåren. Riskerna är då större med toppstruktur än möjliga vinster och svårt för en amatör(och även för ett proffs?) att veta när det gör nytta.

Lager 157 brukar ju ange "2mm rak bakom häl" ungefär alla dar i veckan. Har nästan blivit lika självklart som morgonpinken. Men vete fasen om jag tror riktigt på det. Något/några lopp denna säsong så har de "bommat" sina skidor också....har dock ingen aning om vad det beror på. På ett av loppen var det kallt och riktigt torr snö.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 271 inlägg

Spännande! Jag tar gärna lite lätt snöfall i utbyte mot att vindriktningen vrider sig mer mot västlig. Just nu ser det ut att gå åt det hållet.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar