Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja VL2023


snabben

Recommended Posts

  • Replies 112
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Min klistergrund var tänkt att vara Chola supertunt och sedan violett special tunt, väldigt tunt. Sedan burk efter prognosen, skulle kunna vara blått eller violett.

Tror inte på fäste efter Oxberg tyvärr, där verkar det behövas varmare eller klistrigare.

Men armar eller omvallning i Oxberg…

Link to comment
Share on other sites

Åkte andra sträckan på stafetten idag. Den sträckan är definitivt rent klister. Myrarna är jag osäker på, men eventuellt att man skulle kunna täcka med burk.

 

Åkte på ett par gamla speedmax med ganska korta glidzoner, hade bättre glid än alla jag mätte mot.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte första sträckan på stafetten idag. Det hade blåst ner finkorning snö, barr, kottar, you name it i spåren.
Stenhårt i bädden. Tror det blir en repris på pandemi-åket där de flesta kör i skoter-spåret. Utmaningen blir att få glidvallan att sitta kvar hela vägen med så isiga spår.

Link to comment
Share on other sites

De lär fräsa om imorgon kväll. Så iblåsta saker försvinner nog delvis, men det blåser rejält och känns som omvandlad finkornig snö.

Jag väntar med vallning till imorgon, grund blir klister dock…

Omvandlade finkornig snö? Trodde att omvandlas snö alltid blir grovkornig.
Link to comment
Share on other sites

Omvandlade finkornig snö? Trodde att omvandlas snö alltid blir grovkornig.

Eskimåerna har 50 olika ord för snö eller hur säger man…?

 

Bifaller knappens utlåtande. Det är inte särskilt ”sockrigt” utan stora partier är ganska finkornigt fortfarande, men som sagt så hade jag toppenglid och toppenfäste med rent klister idag.

 

Hoppas att snön som utlovades tidigare håller sig fortsatt frånvarande.

Link to comment
Share on other sites

Kör mitt första VL och relativt ny i sporten. Förutom åkningen så har jag verkligen ramlat ner i kaninhålet ”vallning”. Har nog precis som många andra läst Swift rekommendationer. Har precis lagt glidet (HS6). Äger tyvärr inget rilljärn än, men trodde att det var om det var blött som man vill ha rill.

 

Aja, är väl framförallt fästet jag nojar över. Har varit uppe i Idre i veckan och följt vädret noga. Här som i Sälen/Mora har det varit rejält på plussidan i början av veckan men nu kallt. Känns som klisterföre i mina ögon med tanke på att snön säkert är kornig. Har dock ingen erfarenhet om vad som händer om man fräser upp. Finns det nån info om hur dom preparerar spåren någonstans?

 

Hur som helst, likt föregående inlägg är även jag inne på lila Swix (Kx35) ovanpå en klistergrund. Har aldrig lagt burk ovanpå klister dock, men det är väl bara att testa.

Link to comment
Share on other sites

Själv lyckades jag bli förkyld för första gången på 15 år. Efterlyser racereports! Hur var det idag?

Selv gikk jeg med feste i led 2. KB20 spray, tynt KX35 og VP40, 45 og 50.

 

Var litt bekymret da det kom nysnø før start, men ble ikke noe problem med klisteret. .

Hadde greit feste helt til mål. Tapte glid på flatstrekkene, men holdt greit følge med stakerne nedover.

 

Godt stavfeste og faste løyper. Ofte en fordel å stå utenfor sporene å stake.

Link to comment
Share on other sites

Själv lyckades jag bli förkyld för första gången på 15 år. Efterlyser racereports! Hur var det idag?

Efter att ha fått en dålig start ( stod på vänster kant, och där tog det tvärstopp efter starten) så gick skidorna otroligt bra första 1/3, för att sedan fungera helt ok ända in i mål. Åkte på Atomic Redster C8 skinskidor med kortade skins, Skimateria's race röd sickling & rillning, samt med Vauhti speed LRD flytande glidvalla.

 

Skickat från min Armor 11T 5G via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Själv lyckades jag bli förkyld för första gången på 15 år. Efterlyser racereports! Hur var det idag?

Starta led 4. Körde blankt med N21 som topp och 2mm rill bak. Hade fint glid hela vägen. Hårda fina spår och bra stqvfäste. Tyckte som ovan att ofta var det bättre släpp mellan spåren. Vädret lyfte ju loppet ytterligare ett snäpp.

Link to comment
Share on other sites

Ingen rill för min del, kanske ett misstag eftersom jag upplevde mina skidor som tröga nedför och på platten. Tappade en del där men värre var nog en matt kropp från start.

Vädret och spåren lyfte förstås upplevelsen, vinden svagare och mer med än jag trott.

Fästet fungerade bra in i mål, så kort det bara går så jag tror inte det var anledningen till dåligt glid.

Nöjd med resultatet och loppet men inte med kroppen eller skidor.

 

Däremot tycker jag att Vasaloppet ska gå tillbaka till gummiband vid skidinlämning, nu trillade stavar och skidor hela tiden med de värdelösa DHL remsorna. Och korta vägen till bussarna, i år med varmt väder kan det kanske gå bra men det var lång tid och lång promenad till duschen. Morarullen motsvarade väl citatet från Crocodile Dundee, tastes like shit…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...