Seedning Vasaloppet 2023
Postad 07 februari 2023 - 12:52

Tidigare år har det varit 12-13 minuter.
Vad kan detta bero på?
Postad 07 februari 2023 - 15:48

Killgissar lite och det som kan påverka avståndet till vinnare skulle kunna bero på vem som vinner, en erkänt duktig åkare så blir det ju längre avstånd till gränsen för ettan. Ibland är det ju tex. ingen elitledsseedning i loppen och då är ju avståndet till led ett gränsen kortare. Vid trögt före blir ju avstånden också längre.
Det är ju alltid så att dom som är på gränsen till att gå fram ett led tycker seedningen är för hård men är man så snabb som man tror själv så kommer det att visa sig i resultatlistan. Det är roligare att köra om än att bli ifrånåkt och det går att plocka många placeringar från Evertsberg om man orkar gå fort där.
Postad 08 februari 2023 - 07:38

Om det är stor andel åkare som i nuläget står i led 10 (jag vet inte om det är så) så skulle jag kunna tänka mig att man vill flytta fram åkare.
Postad 08 februari 2023 - 07:46

Tid efter segraren är som nämnts av DaJo ett dåligt mått på hur snäll/hård seedningen varit pga olika starka segrare. Ett lite mer vetenskapligt mått är vilken ranking-poäng på skidresultat.se som krävs för visst led. Kolla den här tabellen som Wickström publicerade förra året:
https://erikwickstro...l.-14.42.44.png
Där ser man att runt 72 i medel krävdes för led 1 2022, vilket verkar vara ungefär som i år, i alla fall på de lopp jag kollat.
Postad 08 februari 2023 - 08:16

Moraloppet i år är det 90 plats och 15 min 18 sekunder efter segraren.
Orsa Grönklitt Ski Marathon är det 16 min 20 sekunder efter segraren. Svagare startfält så svårt att gå på placering antar jag.
Craft var det 14 min efter segraren som var den samma.
Handlar också mycket om var de drar gränsen för elitledet gissar jag, den gränsen har flyttats rejält den med så klart då allt hänger ihop.
Postad 08 februari 2023 - 08:59

Nej, då har du missförstått, ranking på skidresultat.se har inget med placering att göra. Placering är nog det sämsta måttet på hur seedningen varit.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar