Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Regn på isiga spår - Val av klister (Borås Skimararhon 2023)


Turbo123

Recommended Posts

Jag har ett scenario för val av klister, som jag letat efter i forumet.

 

Tänk er kanonfint klisterföre. +2 på dagen och -2 på natten under en period. Rossa + Universal biter bra.

 

Sen kommer väderomslaget med +5 och ösregn en natt.

 

Dagen efter klarnar det upp. Solen skiner och det är fortfarande +5. Spåren är nu fortfarande isiga och dessutom blöta.

 

Vilket klister hade ni tagit?

 

Misstänker att det är för glatt för Rossa...

Link to comment
Share on other sites

Det var till Borås Ski Marathon även om det var en allmän fråga. Ändrade titeln i efterhand :)

 

Någon mer som åkte?

 

Körde Universal klister + Swix KX65 samt lite kx75 i trampet (tack för tipset). Som grundklister violett.

 

För glidet, blev det kuzmin+ och 2mm samt 1mm rak tryckande rill.

 

Resultatet blev bland de bästa skidorna jag fått till någonsin jämfört med andra. Med toppglid och bergfäste. Kul när det händer på ett lopp!

 

Spåren blev sockriga och ibland obefintliga efter några varv, men skidorna funkade rakt igenom.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade skinnskidor för första gången på tävling. Jag har ett par Speedmax Twinskin med korta glidzoner och hårt spann. Lite väl hårt faktiskt, jag använder dem sällan för jag har svårt att få fäste på dem. Jag tänkte att de skulle funka på ett lopp där man är beredd att ta i ordentligt uppför.

 

Jag tyckte att de funkade riktigt bra. De första varven var det ganska hårt och jag stakade alla backar, men efter hand som det blev lösare och jag blev tröttare trippade jag med fäste i de branta backarna. Eller trippade och trippade, det kändes mer som att man stapplade fram på stumma ben. Fästet var inte optimalt, jag fick jobba för att få fast skidorna. Glidet var å andra sidan bra, jag gled jämnt nerför med de övriga som jag åkte med. Dock känns det som att skinnen bromsar lite när man stakar, speciellt i motluten.

 

Jag hade satt Rottefella Move Race på sidorna just för detta tillfälle, och jag experimenterade lite med att flytta bindningen. Det är ganska lätt i farten, men inte optimalt på den typ av bana som finns i Borås. Det är upp och ner mest hela tiden, och man får flytta ofta om det ska vara någon vits med det. Det passar bättre i lopp med långa uppförsbackar och låga ihållande stak/utförspartier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...