Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Staka Vasaloppet


Volevodin

Recommended Posts

Eftersom jag inte själv stakat Vasaloppet tänkte jag att det skulle vara intressant att få veta hur ni stakare klarar olika utmaningar i loppet.

Om vi börjar med backen, så efter vägövergången brukar det tighta till sig och man får börja gå på skidorna och försöka hitta små luckor att sätta ner stavarna i för att säkra skidorna. Man har stor nytta av fästet för att kunna ta sig upp i backen. Hur gör ni utan fäste för att klara av att ta er upp ?

Hur gör ni om armarna är som kokt spagetti utan kraft att föra er framåt, stannar ni och lägger på fäste ?

Vilka mer utmaningar kan komma under loppet om man åker på blanka skidor ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om man har stakat lite lopp så är första backen inte så farlig. Man blit inte som spaghetti i armarna redan första backen jag är led 4 nivå och stakade vasaloppet förrå året för första gången. Flöt på hygglit efter vägövergången. De få gånger de vart stopp och omtag stog jag försiktig med skidorn ut som i sax och stavarna när kroppen, gjorde några omtag där jag gick ned med ett knä böjt lite tror det heter svärd knä eller liknande. För övrigt kunde jag staka på fint som vanligt i hela resterande backen upp till högsta punkten. Ser egentligen ingen backe som något problem att staka om man är van att staka. Det är tiden som är problemet man är ute soms ställer till det för mig var det strax före Oxberg det gick segt men staka går det går bara väldigt sakta. Blev piggare igen efter Hökberg och kunde få tillbaka bra fart och gick i mål under 6h där jag hör hemma som led 4 åkare. Tips är att prova på stopp och omtag i brant elljuspår hitta teknik som passar just dig eventuellt om du behöver träna på saxning utan glidfas. Skulle det bli kallt nysnö före skulle jag dock överväga då det blir riktigt jobbigt på nio mil men för övrigt funkar det fint tycker jag om man är tränad för det även som motionär.

Link to comment
Share on other sites

Har bara stakat från led 2 och därifrån flyter det på ganska bra i backen, några små stop och då får en hänga på stavarna.

 

Gällande armarna så tycker jag inte att armarna är problemet när en blir trött mage, och ben tar slut innan armarna. Tricket för mig är att få i mig tillräckligt med energi. Kör slangbälte med väldigt stark vitargo och sen ca 8 vitargo gel längs vägen.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är då från vilket led det blir besvärligt att ta sig upp utan fäste och givetvis ju längre bak i startfältet man kommer borde det bli färre stakare. Det skulle vara intressant att veta hur många % från elit till 10:an som stakar i varje led. Jag talar inte i egen sak (lär inte hända att jag satsar på att träna upp mig i "blankstakning" i den här åldern) utan att det skulle kunna vara en vägledning för den som funderar på att åka loppet på blanka skidor. Som i allt annat måste man vara tränad för det både teknikmässigt och styrkemässigt - inget som man bestämmer sig dagen före loppet.

 

En annan fundering är om det är smart att starta utan fäste och sen när man inte orkar mer, så stannar man och lägger på fäste. Jag har åkt ett lopp där jag fick slita ont i backen med dåligt fäste, minns inte hur långt jag åkte, innan jag vallade om.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är då från vilket led det blir besvärligt att ta sig upp utan fäste och givetvis ju längre bak i startfältet man kommer borde det bli färre stakare. Det skulle vara intressant att veta hur många % från elit till 10:an som stakar i varje led. Jag talar inte i egen sak (lär inte hända att jag satsar på att träna upp mig i "blankstakning" i den här åldern) utan att det skulle kunna vara en vägledning för den som funderar på att åka loppet på blanka skidor. Som i allt annat måste man vara tränad för det både teknikmässigt och styrkemässigt - inget som man bestämmer sig dagen före loppet.

 

En annan fundering är om det är smart att starta utan fäste och sen när man inte orkar mer, så stannar man och lägger på fäste. Jag har åkt ett lopp där jag fick slita ont i backen med dåligt fäste, minns inte hur långt jag åkte, innan jag vallade om.

 

Åker man på en DP-skida så är det är det omöjligt att valla fäste på den så man får nog ha bestämt sig innan.

Link to comment
Share on other sites

Det flöt okej från trean förra året, men kan ju varit hjälpt av att kraschen drog ner avtalet åkare före mig i backen. Annars tycker jag inte backen är ett problem, man är så pigg och överladdad är det bara händer.

 

Varför vill man staka? Jag tycker det är rätt fråga, inte om.

 

Som en utmaning, bara att testa i så fall oavsett led. Kommer bli slitigt, men det är ju utmaningen.

 

För att man tror att man får bättre tid? Jag skulle gissa led tre i normalföre, ner mot led fem som det var förra året. Plus såklart vad just den åkaren är bra på. Går det så dåligt att man vill lägga fäste är dagen i alla fall förstörd, gilla läget och träna mer till nästa gång.

 

Armarna är inte problemet, jag tycker t o m att det kan slita mer med halvdålig fäste och diagonal än att staka. Men man måste lära sig uppförsstakning med låsta armar, fuskar man på träning när det kommer en jobbig backe kommer notan på loppet.

 

Efter att ha slaktat mig igenom Jizerska med uselt stavfäste på blanka skidor, och med Vasaloppets strategi att fräsa om spåren natten innan, hade jag tänkt efter några extra gånger om det inte ska vara kallt på natten. Eller är riktigt kall snö i botten.

Link to comment
Share on other sites

Det flöt okej från trean förra året, men kan ju varit hjälpt av att kraschen drog ner avtalet åkare före mig i backen. Annars tycker jag inte backen är ett problem, man är så pigg och överladdad är det bara händer.

 

Varför vill man staka? Jag tycker det är rätt fråga, inte om.

 

Som en utmaning, bara att testa i så fall oavsett led. Kommer bli slitigt, men det är ju utmaningen.

 

För att man tror att man får bättre tid? Jag skulle gissa led tre i normalföre, ner mot led fem som det var förra året. Plus såklart vad just den åkaren är bra på. Går det så dåligt att man vill lägga fäste är dagen i alla fall förstörd, gilla läget och träna mer till nästa gång.

 

Armarna är inte problemet, jag tycker t o m att det kan slita mer med halvdålig fäste och diagonal än att staka. Men man måste lära sig uppförsstakning med låsta armar, fuskar man på träning när det kommer en jobbig backe kommer notan på loppet.

 

Efter att ha slaktat mig igenom Jizerska med uselt stavfäste på blanka skidor, och med Vasaloppets strategi att fräsa om spåren natten innan, hade jag tänkt efter några extra gånger om det inte ska vara kallt på natten. Eller är riktigt kall snö i botten.

Det är bra att du för fram vad som kan påverka möjligheterna att ta sig fram i loppet med stakning. Det kanske är bra att ta sig ut till spåret dagen före för att se om det är risk för dåligt stavfäste samt kolla noga på väderrapporterna, innan man bestämmer sig. Det kanske inte är fel att någon gång ibland träna med fästvalla, ifall väder och underlag motiverar fäste, så att man inte är helt otränad i benen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har bara stakat från led 2 och därifrån flyter det på ganska bra i backen, några små stop och då får en hänga på stavarna.

 

Gällande armarna så tycker jag inte att armarna är problemet när en blir trött mage, och ben tar slut innan armarna. Tricket för mig är att få i mig tillräckligt med energi. Kör slangbälte med väldigt stark vitargo och sen ca 8 vitargo gel längs vägen.

Per Gu, hur starkt blandar du din Vitargo? Finns det någon gräns där den blir för trög, eller inte löser sig?

Link to comment
Share on other sites

Per Gu, hur starkt blandar du din Vitargo? Finns det någon gräns där den blir för trög, eller inte löser sig?

Jag brukar köra dubbel styrka, alltså 4 skopor per 0.7 liter. Tror det går att lägga i någon till om en vill. Jag kör den alltid varm från början. Har med två 0.7 l termosar som jag fyller i bältet typ 20 min innan start.

Link to comment
Share on other sites

Just Vitargo har jag haft problemet att det blir som klister och korkar igen slangen när man blandar hårt. Kör numer Umara utan problem

Jag har också funderat på att byta till umara men har har missat att testa på träning så vågar inte byta nu innan vasan. Har aldrig haft problem med att det korkar igen slangen

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Är det bara startbacken som oroar? Har aldrig åkt VL men åker ca 15-20 mil, endast stakning, på konstsnöspår i Sthlms-området per vinter. Har hyfsad stakteknik och blir sällan omåkt trots gott om led 3-4 åkare i spåret (säger iofs i princip noll och ingenting). Men konstsnöspår är oftast rätt platta. Funderar på att åka halvvasan nästa år, dvs från Oxberg (mina armbågar klarar nog inte 9 mil). Hur är lundbäcksbackarna att staka för någon som inte är van att staka uppför?

Link to comment
Share on other sites

On 2/11/2023 at 12:27 AM, Volevodin said:

Frågan är då från vilket led det blir besvärligt att ta sig upp utan fäste och givetvis ju längre bak i startfältet man kommer borde det bli färre stakare. Det skulle vara intressant att veta hur många % från elit till 10:an som stakar i varje led. Jag talar inte i egen sak (lär inte hända att jag satsar på att träna upp mig i "blankstakning" i den här åldern) utan att det skulle kunna vara en vägledning för den som funderar på att åka loppet på blanka skidor. Som i allt annat måste man vara tränad för det både teknikmässigt och styrkemässigt - inget som man bestämmer sig dagen före loppet.

 

En annan fundering är om det är smart att starta utan fäste och sen när man inte orkar mer, så stannar man och lägger på fäste. Jag har åkt ett lopp där jag fick slita ont i backen med dåligt fäste, minns inte hur långt jag åkte, innan jag vallade om.

eller tvärt om.... ha fäste till högsta punkten, eventuellt till Evertsberg, ta bort det snabb o stakning till Mora.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte mitt första Vasalopp i Söndags (ÖSS) och gick på blanka skidor. Till skillnad från många andra ovan så upplevde jag första backen som extremt jobbig. Och då fanns det gott om plats så många (inklusive mig själv) saxade upp för de brantaste knixarna. Den tar liksom aldrig slut och det blir ingen vila. Jag var lite orolig där att jag inte skulle orka hela loppet, men sen kommer ju enklare partier så man (åtminstone jag) hann återhämta mig ganska bra uppe på myrarna. Sen hade jag det jobbigt upp mot Risberg, även där för att det är en lång ihållande stigning utan särskilt mycket vila. I övrigt tycker jag det gick fint (inklusive Lundbäcksbackarna där jag stakade hela vägen, alltså ingen saxning) och jag hade krafter kvar ända in i slutet. Klarade med nån minuts marginal seedningen för led 3 nästa år så lär bli blanka skidor då också...

EDIT: Håller med Per Gu och jag körde på ett liknande upplägg med energi. Jag fick i mig ca: 40gr kolhydrater från sportdryck och 60gram från gels per timme igenom hela loppet (varav 30g med koffein). Utöver detta drack jag sportdryck och/eller vatten vid nästan varje kontroll. Och självklart hade jag testat/tränat på detta innan så jag visste att magen skulle klara av det. 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Volevodin said:

En intressant fråga i  här är vädret inför helgen. Det skall regna både lördag och söndag 10-15 MM totalt och snön lär bli sugande av allt vattnet. Är det värre för stakare då benen inte används som vid åkning med fäste ?

 

Problemet är stavfästet när det blir så mjukt. Det kommer bara va 2-3 spår som används och där blir det riktiga diken vi sidan om. Skidor med grov struktur kommer att funka bra.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, DaJo said:

Problemet är stavfästet när det blir så mjukt. Det kommer bara va 2-3 spår som används och där blir det riktiga diken vi sidan om. Skidor med grov struktur kommer att funka bra.

Tror du att man kan rilla ett par korta redline DP med universalslip till grov struktur? Har även ett par långa klassiska redline cold.  

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ustiugov said:

Tror du att man kan rilla ett par korta redline DP med universalslip till grov struktur? Har även ett par långa klassiska redline cold.  

Den viktigaste är väl 2mm rak från hälen och bakåt och den är lätt att fixa

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ustiugov said:

Tror du att man kan rilla ett par korta redline DP med universalslip till grov struktur? Har även ett par långa klassiska redline cold.  

Jag har både redline dp 192 och 207. Körde på 207 i söndags öppetspår och de flöt på bra. Mina 192or kräver stenhårda spår för att gå bra så har du möjlighet skulle jag testa de klassiska och dina dp i spåret dagen innan eller nått. 

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Felix Neldemo said:

Jag har både redline dp 192 och 207. Körde på 207 i söndags öppetspår och de flöt på bra. Mina 192or kräver stenhårda spår för att gå bra så har du möjlighet skulle jag testa de klassiska och dina dp i spåret dagen innan eller nått. 

Yes. Får ta med mig båda paren. Sannolikt blir de 207orna, lite mjukare 

Link to comment
Share on other sites

Känns lite som det helt enkelt är ganska lätt att staka loppet om förhållandena är ok. Lätt relativt att gå med fäste då. Långt som fan är det ändå. Det så pass mycket lättåkta partier att man hinner återhämta sig muskulärt. Och sista milen är backarna helt enkelt korta, så såna småboostar har man liksom alltid kvar i sig nästan. Och har man det inte kan man ju helt enkelt saxa de små slänterna. 

Mer ett problem när det är tungfört då, som i söndags. Rent fysiskt blir ju loppet helt enkelt mycket längre då. Man behöver få ut effekten 60-90min ytterligare + att det inte går lätt där det borde gå lätt, och då börjar det bli en lång stakdag. 

Link to comment
Share on other sites

Stakade VL för första gången och tyckte det gick bättre än väntat. Startade nästan sist i led 3, men hör nog åkmässigt på snö egentligen mer hemma i led 5. Första backen inte så jobbig som befarat och att hänga på stavarna vid stoppen gjorde inget. Gav lite andhämtning. Efter första svängen så flöt det på, om än ganska sakta. Hade bra skidor och slutade på placering drygt 3700. En rejäl putsning av personbästa. Kan inte klaga.

Link to comment
Share on other sites

Har nu stakat fyra Vasalopp (eller tre Vasalopp och 1 Vasaåk 90) samt ett Vasaåk 45.

Brukar dela upp det i tre större "utmaningar"

  • Startbacken (bara överleva, undvika allt löst folk som trampar på ens stavar och åker upp på ens bakskidor så att det blir dubbel så tungt att staka).
  • Backarna upp mot Risberg (känns som de aldrig tar slut även om de inte är särskilt branta och tunga på det sättet. Speciellt inte om det är bra före.
  • Lundbäcskbackarna (vet inte varför men brukar se det som den tredje större utmaningen, även om jag varje gång när jag stakat upp för dem känner "var det inte värre än så här?". Lundbäcksbackarna är inte så farliga trots allt.

När man tagit sig förbi dessa passager så är man rätt så safe. Små knixar lite här och där men ingenting som skrämmer en. Ladda på inför alla små backar så man får bra ingång och bra flyt uppför dem. Gärna gå ut i eget spår om man ligger nära någon då man annars ofta tenderar att komma FÖR nära och behöver bromsa vilket man inte vill göra inför någon backe. 

Allt där emellan är ju mestadels platt och väldigt lättåkt.

Ska du staka får du nog allt ställa in dig på att det är stakning som gäller och inte hålla på med nå fäste för startbacken osv. Då kan du lika gärna ha fäste för hela loppet. Dessutom får du inte fäste på ett par stakskidor. De är så pass hårda i slutspannet att de inte ska gå att trampa ner som en klassisk skida.

Korta svaret är ändå att startbacken är värst men så länge men kan staka uppför och jobba med kroppen på rätt sätt, med armarna tight mot kroppen och få på kroppstyngden över stavarna så går det fint. Börja inte ha armarna för långt fram och dra med dem, det är ingen bra stakteknik och du kommer garanterat ha sura armar snabbt. Öva mycket uppförsstakning är mitt tips. Staka på platten är lätt. Staka uppför den branta startbacken är något helt annat om man inte övat för det.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Stakis said:

Har nu stakat fyra Vasalopp (eller tre Vasalopp och 1 Vasaåk 90) samt ett Vasaåk 45.

Brukar dela upp det i tre större "utmaningar"

  • Startbacken (bara överleva, undvika allt löst folk som trampar på ens stavar och åker upp på ens bakskidor så att det blir dubbel så tungt att staka).
  • Backarna upp mot Risberg (känns som de aldrig tar slut även om de inte är särskilt branta och tunga på det sättet. Speciellt inte om det är bra före.
  • Lundbäcskbackarna (vet inte varför men brukar se det som den tredje större utmaningen, även om jag varje gång när jag stakat upp för dem känner "var det inte värre än så här?". Lundbäcksbackarna är inte så farliga trots allt.

När man tagit sig förbi dessa passager så är man rätt så safe. Små knixar lite här och där men ingenting som skrämmer en. Ladda på inför alla små backar så man får bra ingång och bra flyt uppför dem. Gärna gå ut i eget spår om man ligger nära någon då man annars ofta tenderar att komma FÖR nära och behöver bromsa vilket man inte vill göra inför någon backe. 

Allt där emellan är ju mestadels platt och väldigt lättåkt.

Ska du staka får du nog allt ställa in dig på att det är stakning som gäller och inte hålla på med nå fäste för startbacken osv. Då kan du lika gärna ha fäste för hela loppet. Dessutom får du inte fäste på ett par stakskidor. De är så pass hårda i slutspannet att de inte ska gå att trampa ner som en klassisk skida.

Korta svaret är ändå att startbacken är värst men så länge men kan staka uppför och jobba med kroppen på rätt sätt, med armarna tight mot kroppen och få på kroppstyngden över stavarna så går det fint. Börja inte ha armarna för långt fram och dra med dem, det är ingen bra stakteknik och du kommer garanterat ha sura armar snabbt. Öva mycket uppförsstakning är mitt tips. Staka på platten är lätt. Staka uppför den branta startbacken är något helt annat om man inte övat för det.

De backar du beskriver beskrivs ju alltid som de jobbiga partierna. Jag blev dock förvånad över alla backar som kommer mellan Risberg och Evertsberg. Varför skriver ingen om dem? Upplevde dem som jobbiga 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...