Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Staka Vasaloppet

• Vänligen logga in för att kunna svara
10 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Eftersom jag inte själv stakat Vasaloppet tänkte jag att det skulle vara intressant att få veta hur ni stakare klarar olika utmaningar i loppet.

Om vi börjar med backen, så efter vägövergången brukar det tighta till sig och man får börja gå på skidorna och försöka hitta små luckor att sätta ner stavarna i för att säkra skidorna. Man har stor nytta av fästet för att kunna ta sig upp i backen. Hur gör ni utan fäste för att klara av att ta er upp ?

Hur gör ni om armarna är som kokt spagetti utan kraft att föra er framåt, stannar ni och lägger på fäste ?

Vilka mer utmaningar kan komma under loppet om man åker på blanka skidor ?

DP_motionären

DP_motionären

Medlem

• Members
  • Pip
  • 46 inlägg

Om man har stakat lite lopp så är första backen inte så farlig. Man blit inte som spaghetti i armarna redan första backen jag är led 4 nivå och stakade vasaloppet förrå året för första gången. Flöt på hygglit efter vägövergången. De få gånger de vart stopp och omtag stog jag försiktig med skidorn ut som i sax och stavarna när kroppen, gjorde några omtag där jag gick ned med ett knä böjt lite tror det heter svärd knä eller liknande. För övrigt kunde jag staka på fint som vanligt i hela resterande backen upp till högsta punkten. Ser egentligen ingen backe som något problem att staka om man är van att staka. Det är tiden som är problemet man är ute soms ställer till det för mig var det strax före Oxberg det gick segt men staka går det går bara väldigt sakta. Blev piggare igen efter Hökberg och kunde få tillbaka bra fart och gick i mål under 6h där jag hör hemma som led 4 åkare. Tips är att prova på stopp och omtag i brant elljuspår hitta teknik som passar just dig eventuellt om du behöver träna på saxning utan glidfas. Skulle det bli kallt nysnö före skulle jag dock överväga då det blir riktigt jobbigt på nio mil men för övrigt funkar det fint tycker jag om man är tränad för det även som motionär.

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 402 inlägg
Har bara stakat från led 2 och därifrån flyter det på ganska bra i backen, några små stop och då får en hänga på stavarna.

Gällande armarna så tycker jag inte att armarna är problemet när en blir trött mage, och ben tar slut innan armarna. Tricket för mig är att få i mig tillräckligt med energi. Kör slangbälte med väldigt stark vitargo och sen ca 8 vitargo gel längs vägen.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Frågan är då från vilket led det blir besvärligt att ta sig upp utan fäste och givetvis ju längre bak i startfältet man kommer borde det bli färre stakare. Det skulle vara intressant att veta hur många % från elit till 10:an som stakar i varje led. Jag talar inte i egen sak (lär inte hända att jag satsar på att träna upp mig i "blankstakning" i den här åldern) utan att det skulle kunna vara en vägledning för den som funderar på att åka loppet på blanka skidor. Som i allt annat måste man vara tränad för det både teknikmässigt och styrkemässigt - inget som man bestämmer sig dagen före loppet.

En annan fundering är om det är smart att starta utan fäste och sen när man inte orkar mer, så stannar man och lägger på fäste. Jag har åkt ett lopp där jag fick slita ont i backen med dåligt fäste, minns inte hur långt jag åkte, innan jag vallade om.

DaJo

DaJo

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Frågan är då från vilket led det blir besvärligt att ta sig upp utan fäste och givetvis ju längre bak i startfältet man kommer borde det bli färre stakare. Det skulle vara intressant att veta hur många % från elit till 10:an som stakar i varje led. Jag talar inte i egen sak (lär inte hända att jag satsar på att träna upp mig i "blankstakning" i den här åldern) utan att det skulle kunna vara en vägledning för den som funderar på att åka loppet på blanka skidor. Som i allt annat måste man vara tränad för det både teknikmässigt och styrkemässigt - inget som man bestämmer sig dagen före loppet.

En annan fundering är om det är smart att starta utan fäste och sen när man inte orkar mer, så stannar man och lägger på fäste. Jag har åkt ett lopp där jag fick slita ont i backen med dåligt fäste, minns inte hur långt jag åkte, innan jag vallade om.

Åker man på en DP-skida så är det är det omöjligt att valla fäste på den så man får nog ha bestämt sig innan.

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 494 inlägg
Det flöt okej från trean förra året, men kan ju varit hjälpt av att kraschen drog ner avtalet åkare före mig i backen. Annars tycker jag inte backen är ett problem, man är så pigg och överladdad är det bara händer.

Varför vill man staka? Jag tycker det är rätt fråga, inte om.

Som en utmaning, bara att testa i så fall oavsett led. Kommer bli slitigt, men det är ju utmaningen.

För att man tror att man får bättre tid? Jag skulle gissa led tre i normalföre, ner mot led fem som det var förra året. Plus såklart vad just den åkaren är bra på. Går det så dåligt att man vill lägga fäste är dagen i alla fall förstörd, gilla läget och träna mer till nästa gång.

Armarna är inte problemet, jag tycker t o m att det kan slita mer med halvdålig fäste och diagonal än att staka. Men man måste lära sig uppförsstakning med låsta armar, fuskar man på träning när det kommer en jobbig backe kommer notan på loppet.

Efter att ha slaktat mig igenom Jizerska med uselt stavfäste på blanka skidor, och med Vasaloppets strategi att fräsa om spåren natten innan, hade jag tänkt efter några extra gånger om det inte ska vara kallt på natten. Eller är riktigt kall snö i botten.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Det flöt okej från trean förra året, men kan ju varit hjälpt av att kraschen drog ner avtalet åkare före mig i backen. Annars tycker jag inte backen är ett problem, man är så pigg och överladdad är det bara händer.

Varför vill man staka? Jag tycker det är rätt fråga, inte om.

Som en utmaning, bara att testa i så fall oavsett led. Kommer bli slitigt, men det är ju utmaningen.

För att man tror att man får bättre tid? Jag skulle gissa led tre i normalföre, ner mot led fem som det var förra året. Plus såklart vad just den åkaren är bra på. Går det så dåligt att man vill lägga fäste är dagen i alla fall förstörd, gilla läget och träna mer till nästa gång.

Armarna är inte problemet, jag tycker t o m att det kan slita mer med halvdålig fäste och diagonal än att staka. Men man måste lära sig uppförsstakning med låsta armar, fuskar man på träning när det kommer en jobbig backe kommer notan på loppet.

Efter att ha slaktat mig igenom Jizerska med uselt stavfäste på blanka skidor, och med Vasaloppets strategi att fräsa om spåren natten innan, hade jag tänkt efter några extra gånger om det inte ska vara kallt på natten. Eller är riktigt kall snö i botten.

Det är bra att du för fram vad som kan påverka möjligheterna att ta sig fram i loppet med stakning. Det kanske är bra att ta sig ut till spåret dagen före för att se om det är risk för dåligt stavfäste samt kolla noga på väderrapporterna, innan man bestämmer sig. Det kanske inte är fel att någon gång ibland träna med fästvalla, ifall väder och underlag motiverar fäste, så att man inte är helt otränad i benen.

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 558 inlägg

Har bara stakat från led 2 och därifrån flyter det på ganska bra i backen, några små stop och då får en hänga på stavarna.

Gällande armarna så tycker jag inte att armarna är problemet när en blir trött mage, och ben tar slut innan armarna. Tricket för mig är att få i mig tillräckligt med energi. Kör slangbälte med väldigt stark vitargo och sen ca 8 vitargo gel längs vägen.

Per Gu, hur starkt blandar du din Vitargo? Finns det någon gräns där den blir för trög, eller inte löser sig?

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 402 inlägg

Per Gu, hur starkt blandar du din Vitargo? Finns det någon gräns där den blir för trög, eller inte löser sig?

Jag brukar köra dubbel styrka, alltså 4 skopor per 0.7 liter. Tror det går att lägga i någon till om en vill. Jag kör den alltid varm från början. Har med två 0.7 l termosar som jag fyller i bältet typ 20 min innan start.

megas

megas

Medlem

• Members
  • Pip
  • 53 inlägg
Just Vitargo har jag haft problemet att det blir som klister och korkar igen slangen när man blandar hårt. Kör numer Umara utan problem

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 402 inlägg

Just Vitargo har jag haft problemet att det blir som klister och korkar igen slangen när man blandar hårt. Kör numer Umara utan problem

Jag har också funderat på att byta till umara men har har missat att testa på träning så vågar inte byta nu innan vasan. Har aldrig haft problem med att det korkar igen slangen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar