Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Erfarenheter & tips Nattvasan & skejt önskas


peodor

Recommended Posts

Började med skejt förra säsongen och nyfiken på att åka Nattvasan 90 eller möjligen Öppet spår måndag på skejtskidor.

 

Är en 8-9 timmarsåkare på klassiska.

 

Önskar tips & erfarenheter både från Nattvasan och från de som skejtat 9 mil (dag eller natt)!

Något speciellt som kan vara bra att tänka på/ta med?

 

Nattvasan t ex:

Hur mycket vätska bör man ta med?

Hur mycket kolhydrater bör man ta med?

Är det roligt eller hemskt att åka individuellt? Tänkte om man inte ser en enda annan åkare o får ta hand om alla spöken & vargar som dyker upp i mörkret...   ;) Vet inte hur tätt med åkare det är som åker kring 8-9 timmar!?

Kan man se antal anmälda någonstans? 

Skulle ni helst åka individuellt eller par (ni som provat båda)?

 

Skejt t ex:

Hur ansträngande blir det efter 7-8 mil?

Några oväntade plågor som dykt upp?

Som relativt oerfaren skejtare ska man spara sig lite o dubbelstaka emellanåt kanske?

Såklart individuellt efter erfarenhet men om man jämför tid & ansträngning med klassiskt, har det varit typ samma, snabbare/långsammare, lättare/jobbigare?

 

Hlsn.

Peter

 

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte öppet spår söndag (6:49) och nattvasan individuellt (5:37) förra vintern, eftersom jag är starkare i skate än klassiskt så gick det ca 1 timme snabbare på nattvasan.

Upplevde det som att efter Evertsberg så började det glesa ur lite och de hände att man åkte själv korta stunder.

Efter Hökberg började man komma ikapp de långsammaste i nattvasan 45.

 

Föret uppe på myrarna var väldigt snabbt på nattvasan upplevde jag det som och fram till Evertsberg gick det mestadels på växel 4 och 5.

 

Skulle jag åka igen skulle jag skippa camelback och istället ha en lättåtkomlig mugg till de kontroller som fanns med självservering.

Jag åker med relativt svag pannlampa märkte jag vilket kunde innebära jobbiga skuggor när jag åkte framför någon med starkare pannlampa.

 

Om du är osäker på 90km finns ju även 45 och 30km nattvasa.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte öppet spår söndag (6:49) och nattvasan individuellt (5:37) förra vintern, eftersom jag är starkare i skate än klassiskt så gick det ca 1 timme snabbare på nattvasan.

Upplevde det som att efter Evertsberg så började det glesa ur lite och de hände att man åkte själv korta stunder.

Efter Hökberg började man komma ikapp de långsammaste i nattvasan 45.

 

Föret uppe på myrarna var väldigt snabbt på nattvasan upplevde jag det som och fram till Evertsberg gick det mestadels på växel 4 och 5.

 

Skulle jag åka igen skulle jag skippa camelback och istället ha en lättåtkomlig mugg till de kontroller som fanns med självservering.

Jag åker med relativt svag pannlampa märkte jag vilket kunde innebära jobbiga skuggor när jag åkte framför någon med starkare pannlampa.

 

Om du är osäker på 90km finns ju även 45 och 30km nattvasa.

Mmm härligt! Har åkt Nattvasan 45 med klassiska skidor/pjäxor (skejtade en hel del med dem) så ska det bli Nattvasan blir det 90!  :)

Link to comment
Share on other sites

Har åkt Vasaloppet 7 gånger på ca 6 timmar.  Mitt första nattvasa 2022 tog vi det rätt lugnt jmf med hur jag brukar åka vasaloppet - men det gick ändå ca 45 minuter snabbare.

 

Som Felix nämnt finns det självservering med dryck i kontrollerna. En lättillgänglig mugg och ett vanligt drickabälte fungerar bra tycker jag. Jag hade en camelback - men den använde jag bara i början. Hade också två mjuka flaskor lättillgänglig - men det blev för meckigt att få till - och lätt att blaska ned sig.

 

Har du fått till tekniken bra så är det inga problem att åka skate 9 mil. Men man kan absolut märka av ny belastning om man är ovan. En bekant fick en ganska långvarig överbelastningsproblematik i symfysen. Tog flera månader innan det gick över. Så - är tekniken fortfarande i vardande kan det vara värt att ta ett av de kortare loppen på vägen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...