Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Hur stor skillnad gör pulver?

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 271 inlägg

Det brukar ju sägas att vallan betyder minst. Så är det kanske men det baseras isåfall på jämförelser där man i varje steg kan sitt hantverk och kan preparera skidor.

Om jag får gissa utifrån min egen resa, från helt grön amatörvallare till betydligt mindre grön amatörvallare, så skulle jag tro att det flesta motionärer inte kan preparera sina skidor särskilt bra. Momentet vallning blir väldigt betydelsfullt och i den gruppen åkare så kan "vallan" betyda oerhört mycket för glidet. Eller kanske snarare beroende på hur väl man lyckats borsta ur belaget efter gldvallan lagts på. Tagel, stål och nylon i lagoma doser.

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 373 inlägg

Det brukar ju sägas att vallan betyder minst. Så är det kanske men det baseras isåfall på jämförelser där man i varje steg kan sitt hantverk och kan preparera skidor.

Om jag får gissa utifrån min egen resa, från helt grön amatörvallare till betydligt mindre grön amatörvallare, så skulle jag tro att det flesta motionärer inte kan preparera sina skidor särskilt bra. Momentet vallning blir väldigt betydelsfullt och i den gruppen åkare så kan "vallan" betyda oerhört mycket för glidet. Eller kanske snarare beroende på hur väl man lyckats borsta ur belaget efter gldvallan lagts på. Tagel, stål och nylon i lagoma doser.

Man får ju se på det här med att optimera tävlingsprestationen över olika tidsperspektiv:

1: över en barmarkssäsong till en fem år, så spelar den regelbundna systematiskt ökande träningsmängden störst roll.

2: Inför en säsong så betyder det mycket hur pass bra skidpark man kan skaffa sig.

3: ett par veckor innan handlardet om formtoppning och vilka skidor som ska ha vilken struktur.

4: kvällen innan kan man preparera skidorna med vallning och modifiera strukturen (men det försökte man undvika, och gjorde bara om man valt tokigt innan)

Så beroende på vilka punkter man hinner starta med så blir olika faktorer de man fortfarande kan påverka. Få köper nya skidor att tävla på dagarna innan och fem års träning är olämpligt att stressa in sista veckan. Vallning hinner man fortfarande med kvällen innan - och jag kommer fortfarande ihåg tävlingen 1998-199 i Bollnäs när det blev mycket blötare än vi trott och jag inte hann panikrilla innan start och blev tvungen att åka på skidor med fantastiskt sug...

...vallningen var nog rätt men den dagen så borde jag haft ordentligt mer struktur.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 047 inlägg

Såklart.

Men det känns ändå som att många snöar in och lägger mycket tid o pengar på just den del som man samtidigt är överens om betyder minst - vallavalet. Och sen drar slutsatserna att det var vallavalet som betydde att man gled sämre eller bättre än de bredvid. Istället för att fundera på om man kanske har valt en struktur som är bättre i låg fart/hög fart, en skida som gled bra i hårda spår men var lite för hård för att glida lika bra när spåren blev lösare, osv. . Vilka lopp gick det tungt för att man var tyngste åkaren i startgruppen? Fick man relativt sett bättre glid på slutet för att man hade skidor med ganska korta glidzoner som inte sög fast så mycket i blötan som dem vars skidor gled bättre i indrivande nysnö på myrarna?

Minnet skall man inte lita på utan i så fall får man göra som jag gjorde under många år. Jag hade en vallabok, där jag skrev in speciellt bra vallningar och väldigt dåliga vallningar. Sen måste man skilja på två typer av åkare - de som åker med fäste och de som åker på blanka skidor. För sistnämnda kategorin är en perfekt glidvallning mycket viktig medan en åkare med fäste kan "förstöra" en aldrig så bra glidvallning med för mycket eller felaktig fästvalla. Givetvis beror det på föret,  klistervallade skidor i grovkornig snö glider marginellt sämre än skidor utan fästvalla förutsatt att de har ett klisterspann.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar