Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur stor skillnad gör pulver?


Morakniven

Recommended Posts

Om det är blött och skitigt. Ganska stor skillnad (om det är ett pulver med flour i) vid tort och fint väder inte så stor skillnad. Vid förra årets Vasalopp 30 och Vasaloppet gled jag om de flesta runt omkring mig helt utan valla. Skida och struktur är alltid viktigast. Dessutom är hur en lägger på och borstar valla väldigt viktigt. Många borstar allt för lite.
Link to comment
Share on other sites

Okej, tack för svar! Jag har aldrig använt pulver tidigare och tänkte testa det på Vasaloppet.

Har ni någon uppfattning hur ett flourfritt pulver står sig emot ett vanligt flourbaserat?

Det går inte att jämföra flourfritt och flour pulver rakt av. Allt beror på vädret och snö kvalitet. Ett flourfritt kan va lika bra eller bättre om föret är rätt men kan lika väl va raka motsatsen.
Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Om jag lägger ett hårt paraffin enligt konstens alla regler, sicklar och borstar. Hur stor skillnad gör pulver efter det?

Ju skitigare snö och fuktigare luft, desto större skillnad....Jämförelsen med flour på tänderna haltar inte. Om det däremot är vit och fin fjällsnö i knarrföre är en pulvervallning som att kasta pärlor till svin :-)

Link to comment
Share on other sites

Effekten av fluor øker ettersom snøen blir våtere. Som jo igjen ofte henger sammen med temperatur. Fluor vil f.eks ha større effekt på fuktig nysnø ved -2C enn på fast føre ved +5C. 

Min erfaring er at hvis man har en veldig god og stor skipark, så betyr fluor ikke så mye som man kanskje skulle tro. Skiene betyr definitivt mest. For de som har 1-2 par konkurranseski derimot så betyr fluor fort mye mer. En halvveis bra ski vil løftes mye mer på varmføre enn en god ski. Rett og slett fordi den har trykksoner og struktur som ikke er optimal, og fluoren vil da være nødvendig for å håndtere fuktigheten bedre. Mange trodde at skisporten ville bli billigere ved et fluorforbud, men antall ski som behøves i en skipark øker. Pluss at utvikling av nye glidprodukter koster mye, så de nye fluorfrie alternativene blir enda dyrere enn fluorpulveret. Det er nye varianter på vei som vil sprenge skalaen mht pris.

 

Hvilket pulver man bruker har forøvrig mye mindre betydning. Det holder også på høyt nivå med ett pulver som er egnet for noen minusgrader, og ett for varmt føre. 

Link to comment
Share on other sites

Har gått över från Swix till Skigo och är mycket nöjd.

Men det är ju svårt att förstå vilket pulver mm man ska använda om man bara läser på förpackningen.

 

Har gjort samma sak och är också mycket nöjd men man längtar tillbaka till HF Swix Marathon och Swix Cera pulver, vilket fantastiskt glid det blev. :)

Link to comment
Share on other sites

Har gjort samma sak och är också mycket nöjd men man längtar tillbaka till HF Swix Marathon och Swix Cera pulver, vilket fantastiskt glid det blev. :)

Finns det någon som säljer flourvallor och flourpulver nuförtiden ? (har lite Cera F 7 och F 8 kvar så jag klarar mig ett tag till, men en flourkloss till vore inte fel)

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att jag i stort sett alltid fått riktigt bra släpp och hög fart i ordentliga nerförsbackar med flourpulver. Och i stort sett aldrig varit i närheten av det utan flourpulver. Denna fart gör ju att man sedan även glider iväg längre när det sedan planar ut. Och detta oavsett väder. Jag har kört med Cera 7 eller 8. Och detta är när jag jämför med andra runt mej i vasaloppet startled 2-3 eller olika seedningslopp.

Link to comment
Share on other sites

Det där med att jämföra med andra lär väl vara vanskligt om vi nu är överens om att skidvalet betyder mest, sedan struktur och minst själva vallan. Om man nu råkat få med ett par skidor som passar riktigt bra i just det spåret, borde ju då valet av valla A eller valla B inte spelar nån roll om man jämför med alla åkare som lyckats något lite sämre i skidvalet ... ?

Link to comment
Share on other sites

Det där med att jämföra med andra lär väl vara vanskligt om vi nu är överens om att skidvalet betyder mest, sedan struktur och minst själva vallan. Om man nu råkat få med ett par skidor som passar riktigt bra i just det spåret, borde ju då valet av valla A eller valla B inte spelar nån roll om man jämför med alla åkare som lyckats något lite sämre i skidvalet ... ?

Mycket kring pulver, stålsickling mm beror väl på vilken syn man har. Vill man ha det bästa av det bästa eller något som är "good enough". Hör man till den första kategorin så vill man naturligtvis ha en optimal vallning på de skidor man har eftersom det är lättare än att skaffa fram nya skidor.

Link to comment
Share on other sites

Mycket kring pulver, stålsickling mm beror väl på vilken syn man har. Vill man ha det bästa av det bästa eller något som är "good enough". Hör man till den första kategorin så vill man naturligtvis ha en optimal vallning på de skidor man har eftersom det är lättare än att skaffa fram nya skidor.

Såklart.

Men det känns ändå som att många snöar in och lägger mycket tid o pengar på just den del som man samtidigt är överens om betyder minst - vallavalet. Och sen drar slutsatserna att det var vallavalet som betydde att man gled sämre eller bättre än de bredvid. Istället för att fundera på om man kanske har valt en struktur som är bättre i låg fart/hög fart, en skida som gled bra i hårda spår men var lite för hård för att glida lika bra när spåren blev lösare, osv. . Vilka lopp gick det tungt för att man var tyngste åkaren i startgruppen? Fick man relativt sett bättre glid på slutet för att man hade skidor med ganska korta glidzoner som inte sög fast så mycket i blötan som dem vars skidor gled bättre i indrivande nysnö på myrarna?

Link to comment
Share on other sites

Det brukar ju sägas att vallan betyder minst. Så är det kanske men det baseras isåfall på jämförelser där man i varje steg kan sitt hantverk och kan preparera skidor.

 

Om jag får gissa utifrån min egen resa, från helt grön amatörvallare till betydligt mindre grön amatörvallare, så skulle jag tro att det flesta motionärer inte kan preparera sina skidor särskilt bra. Momentet vallning blir väldigt betydelsfullt och i den gruppen åkare så kan "vallan" betyda oerhört mycket för glidet. Eller kanske snarare beroende på hur väl man lyckats borsta ur belaget efter gldvallan lagts på. Tagel, stål och nylon i lagoma doser.

Link to comment
Share on other sites

Det brukar ju sägas att vallan betyder minst. Så är det kanske men det baseras isåfall på jämförelser där man i varje steg kan sitt hantverk och kan preparera skidor.

 

Om jag får gissa utifrån min egen resa, från helt grön amatörvallare till betydligt mindre grön amatörvallare, så skulle jag tro att det flesta motionärer inte kan preparera sina skidor särskilt bra. Momentet vallning blir väldigt betydelsfullt och i den gruppen åkare så kan "vallan" betyda oerhört mycket för glidet. Eller kanske snarare beroende på hur väl man lyckats borsta ur belaget efter gldvallan lagts på. Tagel, stål och nylon i lagoma doser.

Man får ju se på det här med att optimera tävlingsprestationen över olika tidsperspektiv:

1: över en barmarkssäsong till en fem år, så spelar den regelbundna systematiskt ökande träningsmängden störst roll.

2: Inför en säsong så betyder det mycket hur pass bra skidpark man kan skaffa sig.

3: ett par veckor innan handlardet om formtoppning och vilka skidor som ska ha vilken struktur.

4: kvällen innan kan man preparera skidorna med vallning och modifiera strukturen (men det försökte man undvika, och gjorde bara om man valt tokigt innan)

Så beroende på vilka punkter man hinner starta med så blir olika faktorer de man fortfarande kan påverka. Få köper nya skidor att tävla på dagarna innan och fem års träning är olämpligt att stressa in sista veckan. Vallning hinner man fortfarande med kvällen innan - och jag kommer fortfarande ihåg tävlingen 1998-199 i Bollnäs när det blev mycket blötare än vi trott och jag inte hann panikrilla innan start och blev tvungen att åka på skidor med fantastiskt sug...

 

...vallningen var nog rätt men den dagen så borde jag haft ordentligt mer struktur.

Link to comment
Share on other sites

Såklart.

Men det känns ändå som att många snöar in och lägger mycket tid o pengar på just den del som man samtidigt är överens om betyder minst - vallavalet. Och sen drar slutsatserna att det var vallavalet som betydde att man gled sämre eller bättre än de bredvid. Istället för att fundera på om man kanske har valt en struktur som är bättre i låg fart/hög fart, en skida som gled bra i hårda spår men var lite för hård för att glida lika bra när spåren blev lösare, osv. . Vilka lopp gick det tungt för att man var tyngste åkaren i startgruppen? Fick man relativt sett bättre glid på slutet för att man hade skidor med ganska korta glidzoner som inte sög fast så mycket i blötan som dem vars skidor gled bättre i indrivande nysnö på myrarna?

Minnet skall man inte lita på utan i så fall får man göra som jag gjorde under många år. Jag hade en vallabok, där jag skrev in speciellt bra vallningar och väldigt dåliga vallningar. Sen måste man skilja på två typer av åkare - de som åker med fäste och de som åker på blanka skidor. För sistnämnda kategorin är en perfekt glidvallning mycket viktig medan en åkare med fäste kan "förstöra" en aldrig så bra glidvallning med för mycket eller felaktig fästvalla. Givetvis beror det på föret,  klistervallade skidor i grovkornig snö glider marginellt sämre än skidor utan fästvalla förutsatt att de har ett klisterspann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...