Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träning inför Vasaloppet i Lördags. Mora-Eversberg-Mora. Blötsnö + skinnskidor


Recommended Posts

Fredagar brukar vara dagen för ett långpass varje vecka. Brukar åka ca 5-8 mil på dessa pass.

 

I Fredags 17/2 bestämde jag mig för att åka Mora-Eversberg-Mora.

Normalt brukar jag harva runt i Grönklitt men jag är lite trött på Grönklitt då jag kör ca 18km varannan dag där.

Runt 09:30 begav jag mig från Mora.

Föret var kanon!

Mina skinn skidor gick bättre än någonsin då jag nyligen begripit att man måste valla "vallningsfria" skidor med glidvalla för att få bra fart i dom!

Efter ca 2 timmar passerade jag vasslan.

Enligt SMHI skulle det börja snöa precis där och då. Dom hade alldeles rätt!

 

Det kom duktig med tung blötsnö.

Det började gå riktigt tungt med mina skinn skidor upp mot Evertsberg.

Efter total åktid 2 timmar och 52min var jag äntligen framme i Evertsberg.

Med tanke på att jag åkte Vasaloppet för första gången förra året på 6:40 så var jag ganska nöjd med tiden. Det har ju trots allt varit mycket uppförsbacke från Mora.

Jag slängde i mig en medhavd PanPizza i samband med 7min paus.

 

Optimist som jag är så tänkte jag att detta kommer bli lätt. Jag har ju nedför ända till Mora.

Jag hade fel.

Jag fick kämpa som en galning. Det snöade mer och mer blötsnö och jag skrek något i stil med " F***N!!" när jag kämpade upp för Lundbäcks backarna.

 

Pratade med min far i telefon som erbjöd att hämta mig i Oxberg men man är en envis jävel så jag tackade grinigt nej. Snön skulle inte stoppa en inbiten dalkarl från ovansiljan.

Det vore inte bra för psyket att ge upp..jag har gått sträckan, jag har cyklat sträckan 3 gånger med en gammal militärcykel. Jag har skidat sträckan minst 4 gånger.

 

Jag ramlade nästan frammåt i nedförsbackarna när skidorna bromsade av nysnön.

Det var inte en skidåkare ute.

Med ca 5-6 mil i kroppen kan man bli lite förändrad.

Den blöta snön skrek när den gned sig mot skinnet under skidorna.

Jag hatade skinn skidor vid detta tillfälle!

Jag tog en kontroll/by i taget och jag hade siktet inställt på en enorm portion thaimat jag skulle köpa väl framme i Mora.

 

Jag kämpade vidare och när jag passerade Hökberg så såg jag äntligen en skidåkare.

Jag fick nu möjlighet att köra i ett skidspår som någon annan kört upp!

Det gick lite lättare någon km tills spåret var täckt av blötsnö igen.

Före Eldris hade jag ca 4cm snö i spåret.

Efter Eldris såg jag fler skidåkare. Nu gick det lite lättare men det gick fortfarande tungt. Alla som åkt skinn skidor vet att skinn+nysnö är en otäck kombination.

Det hade säkert gått lättare att skejta sig fram men det hade varit fusk ;)

 

Glädjen var enorm när jag äntligen nådde Mora.

Det tog alltså 2:52tim till Evertsberg och 4:20tim från Evertsberg till Mora.

Total sträcka 84.5km.

 

I efterhand ser jag detta som en kul grej :)

Nu hoppas jag på fint före till Vasaloppet 2023.

Skinn vänligt före tack :)

I år har jag lyckats seeda upp mig till startled 4. Siktar på att ta mig i mål under 6 timmar.

Har bestämt mig för att köpa ett par vanliga skidor utan skinn till nästa år som man kan använda när inte skinn skidor fungerar.

 

En kul historia :)

Link to comment
Share on other sites

Man skulle ju kunna fundera på i vilken mån du hade glidytor som funkade bra i gamla spår men inte blötsnö? Dvs berodde tröghet bara på skinnen, eller kanske också delvis på långa glidzoner/för fin struktur för blötsnö?

Intressant.. jag har bara varit skid intresserad i 2 år så detta med strukturer är nytt för mig. Men har fått en känsla av att rätt struktur är superviktigt!

 

Anledningen att skinnet fått skulden är att jag hör ett vinande ljud från under skidan. Ljudet blev mer påtagligt när det var massa snö i spåren.

Det kan mycket väl vara belaget som är för fint. Har ju standard struktur på skidorna . Aldrig stenslipade.

 

På Vasaloppet tänkte jag låta rilla skidorna.

Alla som kämpat mellan Sälen och Mora vet ju att det allt som oftast blir mer och mer mjuka spår ju närmare Mora man kommer. För det mesta ialflall.

Vilken struktur är lämplig att lägga på belaget vid ett vasalopp?

En struktur som fungerar bra i mjuka spår som för det mesta är lite blöta.

Link to comment
Share on other sites

I det före du beskriver borde ruggade skidor vara det bästa valet. Jag är inte så kunnig i skinskidor, men en preparering av skinnet så att det inte tar upp vatten hade inte varit fel.

Iaf har du ett tjockt pannben, som klarade av en så lång distans på träning trots vidriga förhållanden, själv har jag åkt 40-45 km som längst 14 dagar före vasaloppet. Skulle dock inte tänka mig åka loppet på skins, då hyfsat vallade skidor alltid går bättre.

Link to comment
Share on other sites

Intressant.. jag har bara varit skid intresserad i 2 år så detta med strukturer är nytt för mig. Men har fått en känsla av att rätt struktur är superviktigt!

 

Anledningen att skinnet fått skulden är att jag hör ett vinande ljud från under skidan. Ljudet blev mer påtagligt när det var massa snö i spåren.

Det kan mycket väl vara belaget som är för fint. Har ju standard struktur på skidorna . Aldrig stenslipade.

 

På Vasaloppet tänkte jag låta rilla skidorna.

Alla som kämpat mellan Sälen och Mora vet ju att det allt som oftast blir mer och mer mjuka spår ju närmare Mora man kommer. För det mesta ialflall.

Vilken struktur är lämplig att lägga på belaget vid ett vasalopp?

En struktur som fungerar bra i mjuka spår som för det mesta är lite blöta.

Hör du ett vinande ljud låter det som att skinnet tar i för mycket?

Link to comment
Share on other sites

I det före du beskriver borde ruggade skidor vara det bästa valet. Jag är inte så kunnig i skinskidor, men en preparering av skinnet så att det inte tar upp vatten hade inte varit fel.

Iaf har du ett tjockt pannben, som klarade av en så lång distans på träning trots vidriga förhållanden, själv har jag åkt 40-45 km som längst 14 dagar före vasaloppet. Skulle dock inte tänka mig åka loppet på skins, då hyfsat vallade skidor alltid går bättre.

Jag brukar alltid stryka på lite SkinnBoost så blir skinnet lite glattare.

Jag håller med dig att säkert går vallade skidor bäst. Men nu är jag så inkörd på skinn. Gäller att ha lite tur med vädret bara.

 

Jadu, jag brukar kunna stänga av hjärnan och bara köra.

Förra året blev det en hård vasadebut. Nattvasan 90och Vasaloppet 90 på samma helg bara för att jag gett mig fan på det.

Link to comment
Share on other sites

Hör du ett vinande ljud låter det som att skinnet tar i för mycket?

Ja, ändå är det rakat Race skinn och bindingen längst bak.

Jag är en ganska tung åkare. Har med omsorg valt ut dom hårdaste skidorna jag hittade.

 

 

Det kanske är helt enkelt så att jag är redo för ett par "vanliga" skidor utan skinn :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, ändå är det rakat Race skinn och bindingen längst bak.

Jag är en ganska tung åkare. Har med omsorg valt ut dom hårdaste skidorna jag hittade.

 

 

Det kanske är helt enkelt så att jag är redo för ett par "vanliga" skidor utan skinn :)

Tja, jag väger 95 kg och mina rakade raceskins (Atomic C9) glider som vallade i halvhårda spår. För hårda glidzoner för riktigt mjuka spår, och glider inte jättebra I kalla nysnö

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...