Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Matchande utrustning


Hobbymotionären

Recommended Posts

Följande trådstart är måhända inte superseriöst menad, men tja. Har ändå blivit tillräckligt nyfiken på ämnet för att våga fråga...

 

Efter några säsonger i skidspåren har jag nämligen börjat förstå att en av få(?) oskrivna regler kring längdskidåkning är att skidor och pjäxor helst ska matcha varandra och därmed vara av samma märke. Finns det korn av sanning i detta eller är det rent ploj?

 

Mina egna åsikter kring detta lämnar jag för tillfället utanför det hela.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fischer hade för ett par år sedan pjäxor, där  höger och vänsterpjäxan hade olika design - väldigt störande - tror det var Carbonlite classic

Det gällde f ö Carbonlite Skate också.

 

Som svar på trådstarten så har jag alltid prioriterat funktion före form så jag har tex Rossignolskidor med Atomic-binding och skatepjäxor från Fischer (Carbonlite Skate).

 

På elitnivå så tror jag att de flesta fabrikanter mer eller mindre tvingar sina åkare att använda samma skid- och pjäxmärken numera. För några år sedan åkte ju många med Alpinas pjäxor som jag uppfattar haft väldigt gott renommé men nu i år är det bara enstaka åkare i WC i längd och skidskytte som använder deras pjäxor. Har för mig att Jonna Sundling bytte från Fischer till Rossignol (både skidor och pjäxor) när Fischer ville få henne att använda deras pjäxor istället för Alpina.

Link to comment
Share on other sites

Ha ha, mina stavar tar priset: Remmar från Madshus, handtag från Swix, stavrör från Oneway, trugor från Rex.

Har också ett par missmatchade stavar fast bara Madshus-remmar, Swix-rör och handtag och Rex dasslock när det åks skidorientering.

Klart man är lite fåfäng och har ett komplett Atomic skatekit fast med missmatchande årgångar; Supercross SX:11 från mitten av 00-talet, RS2 pilotbindningar som är fem år gamla och ett par Carbon Pursuit som har ca 10 år på nacken.

 

Om det är nåt jag skulle vilja addera till skidparken just nu så är det Fischer RCS skate plus. Dels för att de är helsvarta och skitsnygga, dels för att de fått riktigt bra betyg i tester. Antingen tidigare modellen med en liten gul klick på spetsen eller årets hel-helsvarta. Salomon RS10 är nästan lika snygga. Även förra Ogasaka-modellen SK1 skulle vara najs. Mest för att de är så ovanliga.

Link to comment
Share on other sites

Lite nörderi och oskrivna regler måste vi väl ha i skidsporten också men när väl står på startlinjen så är det bara funktion som gäller.

 

Jämfört med cyklisterna så är vi i ett annat universum  - Alla kläder och utrustning måste matchas förutom dom vita 28,5 cm långa sockarna utanpå dom renrakade benen. Uppfyller du inte dom kraven får du inte va med  ;)  :D  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...