Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Brände belaget på mina Atomic C8 !!!


jonathanoee

Recommended Posts

Hej!
Jag har ett Toko T8 Vallajärn (tillverkare Swix Sport AG) 230v/800w

 

Jag har glidvallat med detta vallajärn massor med gånger och det har funkat bra, tills jag skulle lägga på Marathon Svart valla inför öppetspår. Det står att det ska vara 155 grader på Marathon svart (mot 140 grader på den blå jag brukar använda för kalla dagar) Så jag ställde järnet på 155 grader. Och skulle dra ut vallan som jag brukar, dvs hålla hörnet på järnet mot belaget och dra snabbt så att det blir en fin lång rand av valla. (jag vet att många droppar, men jag har sett många göra även på detta sätt) Och detta har funkat utmärkt. Tills denna gång.... 

 

Det som händer är att när jag ganska snabbt dragit en linje med valla är att det börjar fräsa nått ordentligt. Jag fattar inte var det kommer ifrån först men så ser jag att hela belaget på ena sidan, där jag lagt randen av valla, på mina Atomic C8 skintech skidor reser sig. Och de blir helt buckliga. Alltså inte så lite buckliga, utan helt förstörda... Det går inte sickla ens. Jag tror att det bara är att slänga skidorna.... 

 

Detta är dagen innan jag ska åka Öppet Spår. Ska det här kunna hända? Är det någon här som haft samma erfarenhet? Det måste väl hänt något med järnet som gjort att det typ blivit över 200 grader eller nått??? Eller kan det bli så här av 155 grader? Är det på gränsen vad belagen tål? 

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Tack för svar. Här kommer lite bilder. Inte jättelätt att fånga på bild, men det blev som bucklor på flera ställen längs med ena sidan.

 

Kanske går det att slipa ner bucklorna eller är det för höga? Och om det är som du gissar att limmet under belaget släppt, då är det ju ett hålrum under och går knappast att laga gissar jag? 

post-22001-0-79026900-1677524646_thumb.jpg

post-22001-0-98184500-1677524654_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag testade trycka lite och kanske att det sviktar lite, men väldigt svårt att avgöra... 

 

Varför händer detta? 

 

1. Är det vanligt att detta händer, dvs normalt att belag bränns lite då och då? Får man som konsument helt enkelt acceptera att det blir lite svinn med skidornas belag som bränns då och då? 

 

2. Handhavandet? Gjorde jag något fel? (jag har beskrivit ovan hur jag gjorde)

 

3. Är det fel på valla järnet. Var det inte 155 grader som det var inställt på utan kanske 200 grader? 

 

4. Är det fel på skidorna som inte tål de temperaturer som vallan behöver? (155 grader i detta fall) 

 

Nån som har nån idé? 

Link to comment
Share on other sites

Jag testade trycka lite och kanske att det sviktar lite, men väldigt svårt att avgöra... 

 

Varför händer detta? 

 

1. Är det vanligt att detta händer, dvs normalt att belag bränns lite då och då? Får man som konsument helt enkelt acceptera att det blir lite svinn med skidornas belag som bränns då och då? 

 

2. Handhavandet? Gjorde jag något fel? (jag har beskrivit ovan hur jag gjorde)

 

3. Är det fel på valla järnet. Var det inte 155 grader som det var inställt på utan kanske 200 grader? 

 

4. Är det fel på skidorna som inte tål de temperaturer som vallan behöver? (155 grader i detta fall) 

 

Nån som har nån idé? 

1. Jag har haft betydligt högre temperaturer än så men aldrig bränt något belag. Har vallat skidor i ca 35 år.

2. Såvida du inte varit väldigt långsam när du fört järnet över skidan så låter det som du gjort rätt.

3. Är järnet för varmt så brukar det ryka väldigt mycket. Märkte du något sådant?

4. Svårt att säga, hur gamla är skidorna? Är de inte alltför gamla så kan du alltid prova en reklamation om du menar att du gjort som man ska med vallningen.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

 

Ja, nått skumt är det. Nä, har inte dragit så långsamt, man drar ju ganska lagom takt för att få en lagom smal sträng med valla... Kanske att det kom lite rök när det fräste till i belaget, men kommer inte ihåg exakt, i så fall var det väldigt lite rök...

 

Och skidorna är bara tre år gamla, och jag kanske kunde testa reklamera dem faktiskt. 

 

Vore också såklart intressant att få tag i en IR mätare o kolla järnet först. Men har redan börjat kolla på andra lite dyrare järn. Tror inte jag vågar köra med detta igen oavsett.. 

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar!

 

Ja, nått skumt är det. Nä, har inte dragit så långsamt, man drar ju ganska lagom takt för att få en lagom smal sträng med valla... Kanske att det kom lite rök när det fräste till i belaget, men kommer inte ihåg exakt, i så fall var det väldigt lite rök...

 

Och skidorna är bara tre år gamla, och jag kanske kunde testa reklamera dem faktiskt. 

 

Vore också såklart intressant att få tag i en IR mätare o kolla järnet först. Men har redan börjat kolla på andra lite dyrare järn. Tror inte jag vågar köra med detta igen oavsett.. 

 
På tal om skumt, går värmen ner i skumkärnan som Atomic har så kan det bli så där. Jag har gjort det på ett par.
 
Men det var ju inte bara några sekunder. Det var snarare några sekunder upprepat flera gånger för tätt så att värmen byggdes på eller om jag hade gått för sakta, kommer inte riktigt ihåg. Kommer i alla fall att det var i en ände. Mindre mängd material där för värmen att avgå till så då förstör det fortare.
Link to comment
Share on other sites

Jag testade trycka lite och kanske att det sviktar lite, men väldigt svårt att avgöra... 

 

Varför händer detta? 

 

1. Är det vanligt att detta händer, dvs normalt att belag bränns lite då och då? Får man som konsument helt enkelt acceptera att det blir lite svinn med skidornas belag som bränns då och då? 

 

2. Handhavandet? Gjorde jag något fel? (jag har beskrivit ovan hur jag gjorde)

 

3. Är det fel på valla järnet. Var det inte 155 grader som det var inställt på utan kanske 200 grader? 

 

4. Är det fel på skidorna som inte tål de temperaturer som vallan behöver? (155 grader i detta fall) 

 

Nån som har nån idé? 

Trist förstås. Om du väljer att inte reklamera(troligen utsiktslöst) så kan du ju lika gärna prova lite "modiga saker" och kanske går de att rädda som träningsskidor?

Funderade på om det är luftbubblor som pressat upp belaget? Om det är en skumkärna under så kanske den blivit varm och blivit bubblig och sedan stelnat? Punktera belaget med en glödgad supertunn nål i bubblorna. Värm upp igen ordentligt med glidvalla och vallajärn(145-155°C?) och lägg snabbt på den andra skidan ovanpå och pressa ihop skidorna med skruvtvingar.

Låt svalna några minuter och upprepa med andra skidan.

 

Ja, det är inspirerat av Åsa-Nisse...

Link to comment
Share on other sites

Er neppe noe feil med skiene, så det hjelper lite å reklamere. Forstod ikke helt hvordan du la på glideren. Var smørejernet i direkte kontakt med sålen? I så fall vil sålen ødelegges på 155C. Det må være glider mellom jernet og skisålen på den temperaturen. Ellers går varmen fra jernet rett ned i skisålen. 

Link to comment
Share on other sites

Er neppe noe feil med skiene, så det hjelper lite å reklamere. Forstod ikke helt hvordan du la på glideren. Var smørejernet i direkte kontakt med sålen? I så fall vil sålen ødelegges på 155C. Det må være glider mellom jernet og skisålen på den temperaturen. Ellers går varmen fra jernet rett ned i skisålen. 

Jag lade först på ett lager Ski Go cleaning wax (rekomenderat 110 grader) som jag sicklade av och sedan borstade rent skidan. Sedan så lade jag på ett lager Marathon Svart, enligt metoden där man lägger vallan mot järnet och låter det rinna längs med en tunn sträng ner till hörnet på järnet som man drar ganska så snabbt för att få en tunn linje av valla, och JA, järnet har då kontakt med belaget och det var då det fräste och belaget reste sig (finns många vallaexperter som visar detta sätt att lägga på valla på nätet, men en del droppar också). Jag kan också tillägga att det började fräsa när vallan rann ut på belaget, alltså lite efter och inte direkt under själva vallajärnets hörn/kant, ungefär som att den flytande vallan i sig var för het. 

 

Men menar du att detta sätt inte fungerar på vallor som behöver 155 grader? Utan då bränns alltid belaget? 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle då inte våga ha hörnet på järnet mot skidan när jag smälter ut valla även fast jag sett folk göra det. Lager 157 kör ju alltid 157 grader på järnet och själv kör jag alltid 160 grader även om det står 120 grader på vallan. Jag håller järnet ca 5cm från skidan och tack vare den högre tempen droppar inte vallan utan det blir en fin "stråle" av valla som man drar över skidan. Med högre temp på järnet när man sedan smälter ut vallan så behöver man heller inte ha järnet lika länge mot belaget för att det ska smälta ut vilket gynnar belaget.

Link to comment
Share on other sites

Men nu förstår jag nog inte…

Nog måste man väl ha vallajärnet mot skida?

 

Är det så stor skillnad att hålla kanten av järnet mot skidan (jag drar snabbare när jag lägger randen än när jag smälter ut paraffinet) än platt?

 

Såklart ska det gå att dra järnet längs med skidan och smälta paraffin.

Jag tror mycket mer på antingen fel på järnet eller för länge kontakt mot skidan (Jonathan utesluter detta som jag förstår det).

En skida som klarar vallning i 3 år lär inte förändras just nu.

 

Min gissning är järnet, det fräser inte så mycket om mitt järn när jag lägger Marathon…

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...