Hej!
Jag har ett Toko T8 Vallajärn (tillverkare Swix Sport AG) 230v/800w
Jag har glidvallat med detta vallajärn massor med gånger och det har funkat bra, tills jag skulle lägga på Marathon Svart valla inför öppetspår. Det står att det ska vara 155 grader på Marathon svart (mot 140 grader på den blå jag brukar använda för kalla dagar) Så jag ställde järnet på 155 grader. Och skulle dra ut vallan som jag brukar, dvs hålla hörnet på järnet mot belaget och dra snabbt så att det blir en fin lång rand av valla. (jag vet att många droppar, men jag har sett många göra även på detta sätt) Och detta har funkat utmärkt. Tills denna gång....
Det som händer är att när jag ganska snabbt dragit en linje med valla är att det börjar fräsa nått ordentligt. Jag fattar inte var det kommer ifrån först men så ser jag att hela belaget på ena sidan, där jag lagt randen av valla, på mina Atomic C8 skintech skidor reser sig. Och de blir helt buckliga. Alltså inte så lite buckliga, utan helt förstörda... Det går inte sickla ens. Jag tror att det bara är att slänga skidorna....
Detta är dagen innan jag ska åka Öppet Spår. Ska det här kunna hända? Är det någon här som haft samma erfarenhet? Det måste väl hänt något med järnet som gjort att det typ blivit över 200 grader eller nått??? Eller kan det bli så här av 155 grader? Är det på gränsen vad belagen tål?