Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppet 45


Volevodin

Recommended Posts

Eftersom 6 veckors träning försvann efter jul pga långdragen infektion bytte jag ÖSM till Hemmavasan 45. Jag åkte loppet idag på Landsbro konstsnöspår på en 2,3 km-bana 19,5 varv och då jag bytt från ett lopp med skejt tillåten använde jag denna teknik idag. Det blev en fin skiddag med sol och åtskilliga plusgrader, men blev försenad på morgonen, så jag startade inte förrän framåt halv 1. Det innebar några solbackar, där det gick tungt, men i skuggpartierna höll sig föret ganska konstant. Andra halvan av banan är kuperad med en seg backe före vändpunkten och den blev tyngre på andra halvan.

Jag åkte på mina nya Rossignol Delta och hade grundat med Maraton bak/Toko Multigrade fram och värmt på Cerapulver 7 ytterst och vallningen höll bra i konstsnö med natursnö iblandad. Skidorna funkade bra speciellt i de mjukare partierna pga att de spretar ganska mycket och märkte inte så mycket av att de är 100 g tyngre än mina Fischer.

Jag hade tänkt dricka var tredje varv omväxlande blåbärssoppa/ Kiviks lättdryck spetsad med honung och började som planerat vid 13 km, men efter andra intaget vid 2 mil blev jag trött och funderade på om jag skulle klara loppet pga den bristande träningen. Jag gick då över till varannat varv och blev sen piggare speciellt min Kiviksblandning gjorde susen. Passerade 3 mil på 2.23 och kände då att jag skulle klara det även om min vänsterfot började bli alltmer ansträngd och landade till slut på 3.42.48 efter 45 km. Hela tiden använde jag köldmask till och från mest i skuggpartier och utför för att spara lungorna, som inte är helt återställda till 100 %. Snittade på ca 48/mil första 30 och 52/mil sista 15 km.

Min slutsats efter dagens lopp är att det var klokt att gradera ner mig till 45 km, då jag tror jag fått det svårt att klara 90 km i den status jag är nu, men att dagen på det hela taget blev en positiv upplevelse mycket tack vare fin spårpreparering av Landsbros spårmakare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...