(Wall of text)
Sitter nu hemma efter att ha åkt mitt första hela Vasalopp.
Tiderna är inte så relevanta på ett sånt här forum, men jag säger så mycket som att jag startade i startled 9 och kom i mål strax efter Robin Bryntesson.
Var en "speciell" upplevelse att stå i kö från botten upp till 87-km skylten.
Man satt nästan som i ett skruvstäd där, när man saxade upp i takt och hade stavarna i mitten.
1 timme tog det dit. Hade 2 lager blått och 2 lager lilla burk som "backspärr". Det sjukaste var nån motionär som hade Skateskidor (eller DP) och var fast i denna kö. Måste ju vara som att göra plankan uppför backen.
Uppe på myrarna var vädret underbart. Överlag så var detta det perfekta vädret, med sol och medvind.
Gick bra fram till Risberg då jag "väggade".
Här kom jag till den brutala insikten, att det spelar ingen roll hur många hundra watt man drar på en 30/30 eller 4 minutare. Grundkonditionen är nyckeln. Trots ett antal långpass, Engelbrektsloppet 45 och aerob träning 2 timmar om dagen V.7, så spelar det inte så stor roll när du är 178 lång och väger 88 kg. Långdistans och övervikt funkar helt enkelt inte.
Var helt slut i Evertsberg, men tänkte: Jag rör mig ju framåt, så jag fortsätter.
Funkade bra med Sportdryck, Blåbärssoppa, vatten, samt egen gel.
Gelerna var ju helt fantastiska (närmast doping). Man fick liv i kroppen i 20-30 min.
Otroligt isigt och sladdrigt i backarna. Det intressanta är att Risbergsbacken inte är särskilt speciell. Däremot backarna efter Gopshus/Hökberg kan ju vara "farliga".
Fästet tog slut efter Hökberg, så det blev stakning sista biten. En annan intressant sak var att jag kunde få otroliga känningar i ryggen när jag diagonalade (de få gånger jag gjorde det), medans när jag stakade så kände jag ingenting.
En tjej föll framför mig i en nedförsbacke vid Hemus skidstadion och jag kunde inte parera, så det blev en krasch. Fick ha lite ont i armbågen och knät sista 5 km.
Otroligt skönt att komma in i Moraparken och sedan gå under målportalen.
Släktingarna kom och bjöd på en öl. Vilken dag.
Åkte med en begagnad skejt-pjäxa vilket var väldigt skönt när spåren var lite sämre. Fler av motionärerna borde ha pjäxor med vadstöd. Bindningen var skruvad till minus två.
När det gäller skidorna så var de fantastiska gentemot de övriga:
Fischer RCS warm
universal slip
Skigo grafit i botten
Swix Marathon Black
2 mm skärande rill bak.
Det blev en lång, frustrerande, monoton, intressant och helt fantastisk dag.
/Marsun