Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fördelar korta vs långa stakskidor?


Gixxer

Recommended Posts

Finns det ngn som jämfört?

Beror nog lite på från märke till märke. Madshus verkar själva mena på att deras kortare (192 cm) lämpar sig bättre för hårdare spår, medan deras full längd (207) lämpar sig bättre där det är lösare och blötare för att få ett bättre flyt/bärighet. En fördel med korta skidor är att du kan ligga ännu lite närmre personen framför dig.

 

Lager 157 åker väl dock uteslutande på DP Sprint (korta) plockade för olika fören med olika spannhöjder och tryckzoner. Vet inte ens om Fischer gör en lång stakskida längre?

 

Bland mina stakskidor ser det väl ut såhär:

  • Madshus Redline 3.0 192 cm - Går i princip enbart bra när det är väldigt hårda spår. I lösa förhållanden är de helt usla. (ganska höga spannhöjder på dessa vilket troligen leder till plogande känsla i lösare förhållanden).
  • Madshus Propulsion (205 cm) - Suveräna i kallare och lösare förhållanden, när det är nysnö etc... Inte testat mycket i varmt/blött. Går hyffsat bra allaround ändå. (Betydligt lägre spannhöjder än de korta Madshusskidorna).
  • Fischer DP Sprint plockad av Laggar som "Blå/gul" skida - Inte åkt mycket på dessa annat än både Vasaloppet i år och i fjol. I fjol gick de kanonbra. I år gick de (järmfört med åkare omkring) ordentligt trögt på myrarna där det var kallare/lösare, men bättre på slutet där det var varmare/blötare.

Givetvis spelar det roll vad man sedan har för slip/handstruktur och till viss del valla, men skidans egenskaper i form av tryckzoner och spannhöjder är nog av störst betydelse.

 

Jag är själv Led 2/3 åkare och ingen expert, men jag hoppas kunna bidra på något sätt.

Madshus stakskidor:

https://www.youtube.com/watch?v=Gp_5LjyghEc

Link to comment
Share on other sites

jag kan ibland ifrågasätta poängen med långa skidor, då det väl är väldigt få ens av utpräglade kall/gnetföresskidor som använder i närheten av fulla längden som glidzoner, dvs även de skidorna har visst spret. - Då kan man väl lika gärna ha kortare skida, vad är poängen med åka med skida "i luften ovanför spåret"?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...