Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

1a paret rullskidor (troligtvis enda paret), vad ska jag köpa?


Andersdaag

Recommended Posts

Hejsan.
Första inlägget och total nybörjare!!

Jag har anmält mig till Vasaloppet öppet spår 2024, men eftersom jag bor helt fel så finns här oftast ingen snö.

Jag behöver Rullskidor!
Jag har en "killig"dröm att åka på ~6h om förutsättningarna i spåret är de rätta.

1. Om jag bara ska stakträna på mina rullisar, går det bra med vad som helst?
2. Är vissa bättre än andra i det hänseendet?
3. Har tillgång till stakmaskin både på gymmet och jobbet, men känner att jag behöver träna

    ute också, även när snön saknas om jag ska kunna nå målet.
4. Min ekonomi är hyffsat begränsad.

Där jag kommer förlägga min träning är asfalten ganska nylagd och ca 10km lång.

Någon som har rekommendationer på prisvärda rullskidor?

Link to comment
Share on other sites

Nej, det finns riktiga skitfabrikat av rullskidor som du bör hålla dig ifrån. Tyvärr kan de förekomma på rullskidtävlingar som skidor som tillhandahålls för eliten. Man kan ju då få för sig att det är bra grejer, men tyvärr.....

 

Jag gillar Swenor och föreslår Swenor Fibreglass. Stabila och sköna att åka på. Går dessutom rakt. Om du köper begagnat så bör de vara från de senaste åren så att de har den "nya" och kraftigare gaffeln.

 

Stakmaskin och rullskidor är en bra kombo!

Link to comment
Share on other sites

Tack för riktigt snabba svar.

Eftersom jag inte är ekonomiskt oberoende och mina övriga idrotter kostar familjepengar..

 

Jag hittade av en slump 2 andra skidmärken.

Skigo

"SKIGO" ALUMINIUM CLASSIC 157 EDITION - 157XCC

och

Inovik 

Klassisk rullskida XC S SR CLASSIC 500 vuxen - Decathlon

 

Någon som testat dessa skidor?   

Tillverkaren av den första skidan har jag lågt förtroende till när det gäller rullskidor. Skulle aldrig köpa en rullskida igen av det märket, oavsett stomme av aluminium eller komposit. Fördelen med komposit-versionen med träkärna är att den brinner något bättre i påskbrasan.

Link to comment
Share on other sites

Elpex är väl ett okej märke, men har de inte strul med gummihjulen på de senare åren?

 

Har två bekanta där hjulen slitits på ett onormalt sätt. Alldeles för mycket och alldeles för fort(få mil). I det ena fallet en 90-kilos kille och i det andra fallet en 60-kilos tjej. Samma onormala slitage och gummit ser nästan poröst ut vid en närmare titt. Med tanke på hur mycket hjul kostar är det naturligtvis inte okej. Jag hade reklamerat om jag råkat ut för det.

Link to comment
Share on other sites

Tillverkaren av den första skidan har jag lågt förtroende till när det gäller rullskidor. Skulle aldrig köpa en rullskida igen av det märket, oavsett stomme av aluminium eller komposit. Fördelen med komposit-versionen med träkärna är att den brinner något bättre i påskbrasan.

Bara av intresse, har stommen fallerat eller annat allvarligt?

 

Haft mina skigo carbon i 10 år och bortsett från att skärmarna inte håller för nånting så har det gått bra hittills.

Link to comment
Share on other sites

Kolla med återförsäljaren och hör om vad hen säger. Jag har kört på elpex-hjul som är stämplade med sin logga på hjulen och det har rullat på upp mot 200 mil

Elpex är väl ett okej märke, men har de inte strul med gummihjulen på de senare åren?

 

Har två bekanta där hjulen slitits på ett onormalt sätt. Alldeles för mycket och alldeles för fort(få mil). I det ena fallet en 90-kilos kille och i det andra fallet en 60-kilos tjej. Samma onormala slitage och gummit ser nästan poröst ut vid en närmare titt. Med tanke på hur mycket hjul kostar är det naturligtvis inte okej. Jag hade reklamerat om jag råkat ut för det.

Link to comment
Share on other sites

Bara av intresse, har stommen fallerat eller annat allvarligt?

 

Haft mina skigo carbon i 10 år och bortsett från att skärmarna inte håller för nånting så har det gått bra hittills.

Finns mycket att säga. Det som funkade bra på mina XC Carbon Classic var faktiskt skärmarna.

Det man märker direkt är att de drar nåt förbenat snett. Beror främst på en skev stomme(stommen vriden i längdriktning). Gafflarnas infästning på stommen är dessutom för dålig och gafflarna vrider sig ur sitt läge med tiden => medför att de drar ännu mer snett! Man bör nog inte väga mer än 75kg på dessa skidor. Fick göra en större reparationsinsats för att fixa problemen och få dem att gå rakt.

 

Gummit på hjulen är väl okej, men axlar, passningar och spel är rena katastrofen. Reklamerade en gång och fick nya hjul. Sedan köpte jag på mig ett par extra uppsättningar med olika rullmotstånd och varje gång var det något nytt fel eller något som passade sällsynt dåligt. På en uppsättning 3:or så var fräsning i stommen till lagret för grunt så när muttern drogs åt så spände lagren inte mot centrum på tappen utan mot ytterkanter och lagret nöp ohjälpligt. Gick att rädda med schimsbrickor, men va f-n....

 

Har under de senaste två åren kört ett antal rullskidslopp i motionsklass där dessa skidor tillhandahållits för tävligsklass. Trots att de "kollats" innan tävling av SkiGo´s personal så att de "går rakt", så har jag noterat att flera flera tävlingsåkare varit inne vid skiddepån innan tävlingsstart och muttrat om "drar snett". T.om. teamåkare som kör på detta märke(och varför skall man behöva kolla skidor innan tävling?? Bra grejer går rakt. Punkt!).

På en tävling så var det en åkare som efter uthämtning av skidor körde en runda och sedan stod han vid en vägkant och bankade på en av muttrarna med en svetshacka. Synd om honom att ha fått dåliga skidor och synd om honom för att han trodde att det skulle hjälpa att misshandla skidorna.

 

Vid Alliansloppet 2021 skeede en stor fadäs med dessa skidor. En flong ny batch med hjul användes vid första tävlingsdagen och många åkare fick stora problem. Då var det inte sneddragning i första hand utan ett annat stort tillverkningsfel på hjulen.

Arrangören hade tur och fick in ett annat märke till nästa dags tävlingar. 2022 så fanns inte SkiGo längre med vid Alliansloppet.

 

Vad är problemet förutom att det säljs dåliga grejer som man måste fixa med eller reklamera? Jo, priset är oblygt saftigt högt. Runt 4000kr för ett par XC Carbon. Ser ofta annonser på dessa skidor då de säljs som begagnade av privatpersoner. "Nästan nya". Förstår att folk säljer dem. Alla orkar/kan inte fixa problemen på egen hand. Tyvärr är det nog mer än en nybörjare som tröttnat snabbt och trott att problemen berott på dem själva. "Rullskidor var inget för mig....."

 

Jag har själv under de senaste 3 åren åkt drygt 400mil på rullskidor. Jag åker enbart på Swenor numera.

Link to comment
Share on other sites

Elpex är väl ett okej märke, men har de inte strul med gummihjulen på de senare åren?

 

Har två bekanta där hjulen slitits på ett onormalt sätt. Alldeles för mycket och alldeles för fort(få mil). I det ena fallet en 90-kilos kille och i det andra fallet en 60-kilos tjej. Samma onormala slitage och gummit ser nästan poröst ut vid en närmare titt. Med tanke på hur mycket hjul kostar är det naturligtvis inte okej. Jag hade reklamerat om jag råkat ut för det.

Tråkigt om Elpex har haft kvalitetsproblem på sistone. Jag har inte köpt nya hjul de senaste åren, eftersom Elpexhjulen brukar hålla länge. I fjor fick jag byta bakhjul på mina Wasa Evoluton efter ca 700 mils åkning. Framhjulen har nu gått över 800 mil utan service, men har börjat låta illa. Dags att byta lager. Gummit är ok och håller nog lika länge till. 

Link to comment
Share on other sites

...................................................................

 

Förstår att folk säljer dem. Alla orkar/kan inte fixa problemen på egen hand. Tyvärr är det nog mer än en nybörjare som tröttnat snabbt och trott att problemen berott på dem själva. "Rullskidor var inget för mig....."

 

..............................................................

Ja, vad säger man...... en annons som dök upp idag på en köp/säljgrupp.

 

post-20859-0-12399300-1678882263_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Med endast ett par rullskidor skulle jag satsa på Swenor Alutech med 3or fram och bak, alternativt 4or bak och 2or fram. Alutech för att de ofta går att få klart billigare än Fibreglass och för att den känns mer robust, samt att skillnaden i komfort vid trögare hjul inte är jättestor. Jag skulle helt klart undvika Skigo på grund av deras bristande kvalitetskontroll som beskrivet ovan. Elpex är nog ok även om jag gillar swenors hjul mer
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte köpa Skigo Carbon Classic, mina drog något enormt snett, så jag sålde dem. Har Swenor Carbon Fibre och är hyfsat nöjd med dem, går att knacka dem tillrätta om de drar snett.

Jag skulle välja 2:or både bak och fram på de första skidorna, annars är det risk att du lär in fel stakteknik, om du inte har den rätta i ryggmärgen från snöskidåkningen. Sen när du väl fått in rätt stakteknik, kan du komplettera med 3:or bak.

Link to comment
Share on other sites

Med endast ett par rullskidor skulle jag satsa på Swenor Alutech med 3or fram och bak, alternativt 4or bak och 2or fram. Alutech för att de ofta går att få klart billigare än Fibreglass och för att den känns mer robust, samt att skillnaden i komfort vid trögare hjul inte är jättestor. Jag skulle helt klart undvika Skigo på grund av deras bristande kvalitetskontroll som beskrivet ovan. Elpex är nog ok även om jag gillar swenors hjul mer

Det är inget dåligt råd med Alutech men kan bara säga att Fibreglass är robusta nog. Jag väger runt 100kg och känner mig väldigt trygg på dem. Men kommer man från alu-stomme så finns det vissa som upplever att Fibreglass "sviktar". Inget jag själv tänker på och det är väl just svikten som ökar komforten. Tror det är en vanesak. Definitivt trögare hjul om åkaren satsar på < 6tim VL. Antingen 3 + 3 eller 2 + 4. Är man lite smart och vill få många möjligheter så kan man köpa med standard 2:or. Byt sedan plats mellan fram och bak så att spärrhjulen hamnar fram. Sedan behöver man bara köpa 2st framhjul motstånd 4 och montera dessa bak(framhjul billigare än bakhjul).

 

Så även om mängdträning bör ske med trögare hjul för den ambitiöse så är det inte fel med fartpass på 2:or ibland. Vid de tillfällena så bara man behöver byta ut hjulen bak. Framtill sitter alltid spärrhjulen med 2:or.

 

Alutech och Fibreglass har samma hjul och det finns faktiskt en förbättringsmöjlighet som Swenor borde överväga. Muttrarna har en sågtandad yta på baksidan. Tanken med det är att muttrarna inte skall lossna. Tyvärr sågar man djupa spår i aluminiumgaffeln med sågmuttern om man skiftar eller servar hjul ofta. Jag skaffade stora planbrickor och muttrar utan gänglås av rostfritt och kastade bort sågmuttrarna. Kör med dessa istället och det är nu en dröm att byta hjul. Har två par Fibreglass och ett par Alutech och har ALDRIG råkat ut för att en mutter lossnat trots att gänglås saknas. Drar åt ganska måttligt. Har heller aldrig råkat ut för att något av skidparen dragit snett.

 

Det finns en detalj till men det kanske inte är aktuellt i början för en ny åkare. Swenor´s gummiblandning är bra i de flesta avseenden, men har en egenhet i högre farter som särskilt tyngre åkare kan uppleva. Kommer man upp i farter över 30 km/h i utförsbackar så kan skidorna ibland få en "vandrande känsla" som inte är helt behaglig. Det är 100% beroende på hjulen då jag kör med AE-hjul eller PU-hjul ibland utan att få den känslan. Men det är inget större bekymmer. Swenor´s tröghjul är till för att bygga form och det brukar sällan gå fort utför då.

Link to comment
Share on other sites

Jag har tre olika par klassiska rullskidor. Elpex team(2 or fram 3or bak), skigo alu (2:or) och AE (4:or).

 

Jag jobbar lite så vill inte köpa dyra saker :). Alla skidor ovan fungerar mycket bra, skigo skidorna är lite tyngre men ändå helt ok. Senaste åren har jag åkte främst på AE skidorna och tycker de är väldigt trevliga, förhållandevis billiga och rullskidcenter har bra service.

Link to comment
Share on other sites

Som nybörjare skulle jag även ta med parametern hjul-bredd. Betydligt lättare att balansera på 45 mm resp 50 mm än 40 mm.
Jag har ett par Elpex Wasa som är 50 mm och ett par Swenor Alutech Elite som är 45 mm. Är nöjd med båda.

Komposit vs. lauminium-stomme är en smaksak. Åker man långt kan komoosit vara skönare för att det dämpar bättre och man blir mindre trött i fötterna. Men jag föredrar aluminium då de är billigare och styvare (fartstabilare).

Som flera andra tidigare nämnt så bör du köra 3/3 eller 2/4 på hjulen istället för 2/2 - speciellt på sommaren.
Mer skidåkningslik träning med trögare hjul och lite mindre läskigt i utförsåkningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par Jenex V2 Aero XL125RC Classic, tunga men funkar bra att stå och staka på.

Skönt med större hjul när man åker på dålig asfalt, även smidigt att själv kunna ställa motståndet under ett pass, samt även hur mycket bromsverkan som man vill ha i utförsbackarna med deras "speed redusers".

Link to comment
Share on other sites

Vill du komma undan hyfsat billigt, håll ögonen på Blocket o liknande. Brukar dyka upp nya par kontinuerligt under säsong. Köp ett par med tvåor runt om så kompletterar du med ett par fyror för lite mer motstånd när du börjar bli van
Link to comment
Share on other sites

Jag är otroligt nöjd med mina  Swenor Fibreglass (nya modellen), dessa går alltid rakt och håller hög kvalite. Håll ögonen öpna då XXL brukar köra rea på dessa iband. Jag köpte mina med för 1995:- och då ingick bindning, men runt 2595:- har dom haft som del lite oftare. Dock så är dessa priser enbart med 2:or runt om men jag kompletterade sedan med 5:or bak då dessa hjul inte kostar lika mycket som swenors dyra hjul. Eftersom bakhjulen slits snabbare än fram så är det perfekt att variera mellan 2:or och 5:or bak beroende på vilket motstånd man vill ha för dagen sammtidigt som slitaget blir jämnare.

Jag har även ett par elpex team 610 med 4:or och dessa ger lite sämre komfort men uppskattar dom mycket om man åker på rullskidbana då dom är lättare att trampa runt i kurvor med pga mindre vikt.

Link to comment
Share on other sites

Vill du komma undan hyfsat billigt, håll ögonen på Blocket o liknande. Brukar dyka upp nya par kontinuerligt under säsong. Köp ett par med tvåor runt om så kompletterar du med ett par fyror för lite mer motstånd när du börjar bli van

Fast köper man begagnade rullskidor så kolla hjulen ordentligt så att dom inte är nedslitna. En uppsättning nya hjul kostar nästan som ett par nya rullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Fast köper man begagnade rullskidor så kolla hjulen ordentligt så att dom inte är nedslitna. En uppsättning nya hjul kostar nästan som ett par nya rullskidor.

Jo, men verkar som att de flesta som säljer är folk som testat ett kort tag och sedan tröttnat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...