Är det bara jag som tröttnat eller har traditionell skidåkning (VC) gått från ljummen till stendöd?
Är det bara jag som tröttnat eller har traditionell skidåkning (VC) gått från ljummen till stendöd?
"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988
ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56
+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.
Ännu tråkigare att titta på är långloppen, följa John tills det är 5 km kvar, då tävlingen börjar.
Roligare att se på traditionell skidåkning, bortsett från reklamen i TV6, som är ofina nog att sända reklam i halva rutan oavsett om tävlingen är inne i ett avgörande skede.
Skidsprint, teamsprint och lopp där man byter skidor (skiathlon o långlopp) samt gemensam start där banan är sådan att det går att rycka ifrån på vissa delar och även stafetter är intressanta.
Sen måste jag ge en eloge att man lyckats bevara den klassiska skidåkning så alla tekniker måste användas, hade det inte lyckats hade det varit ett stort avbräck i rekryteringen av nya åkare.
Sen vore det inte fel att uppfinna nya former av tävlingar tex där delar av banan hade svåra teknikavsnitt inlagda, lite åt skicrotthållet.
Om Putin kunde sluta kriga mot Ukraina och det blev fred så att ryssar och ryskor kom tillbaka på banan, så kunde norrmännen utmanas på ett helt annat sätt. Även om det nu känns konstigt med ryssar i skidtävlingar, då man inte vet vilka som stött Putin i kriget, är det kanske det skidsporten behöver för att få tillbaka lite av intresset.
Längdskidåkning lever i allra högsta grad och intresset bland barn och ungdomar är riktigt stort.
Världscupen är det dock sämre ställt med. Norska herrarnas framfart, flytten till Viaplay och svenska damernas sjukfrånvaro samt mästerskapsfokus gör att det känns riktigt avslaget. Men nästa säsong som är mästerskapsfri borde bli bättre så jag har visst hopp. Förhoppningsvis kanske något annat land än de nordiska kan ta något kliv framåt?
Kul med barn och ungdomar. Var i Kimstad och tränade i mitten av Januari och prickade in en helgmorgon när det kryllade av barn och ungdomar i Kimstadkläder.
Om Putin kunde sluta kriga mot Ukraina och det blev fred så att ryssar och ryskor kom tillbaka på banan, så kunde norrmännen utmanas på ett helt annat sätt. Även om det nu känns konstigt med ryssar i skidtävlingar, då man inte vet vilka som stött Putin i kriget, är det kanske det skidsporten behöver för att få tillbaka lite av intresset.
Ryssarna är verkligen saknade rent sportmässigt. Hela frågan kring Rysslands framtida deltagande är ju svår.
Undrar hur länge FIS klarar/vill hålla dem utanför.
Min absoluta ståndpunkt är att så länge de krigar kan de helt enkelt inte vara med på arenan.
Blir ju "gemensam" vallning imorgon på sprinten. Får väl se om det jämnar ut det. Sen kan jag tycka att varför valla öht. imorgon? Kunde ju åkt på rena (ovallade) skidor bara, så blir det också "lika" för alla.
Att damer och herrar skulle åka samma distanser var ju självklart, men då skulle de åka herrarnas distanser inte mitt emellan som oftast blir för kort.
Blir ju "gemensam" vallning imorgon på sprinten. Får väl se om det jämnar ut det. Sen kan jag tycka att varför valla öht. imorgon? Kunde ju åkt på rena (ovallade) skidor bara, så blir det också "lika" för alla.
Att damer och herrar skulle åka samma distanser var ju självklart, men då skulle de åka herrarnas distanser inte mitt emellan som oftast blir för kort.
Håller inte med ang distanser. Att damer och herrar åker 5 mil båda är OK, då en sån lång distans passar vissa åkare bättre. Men att ta bort 15 km för herrar och 10 km för damer är helt förkastligt, just de två distanserna är en bra anpassning efter fysiska förutsättningar för damer och herrar. 20 km tycker jag inte skall vara med alls, en slags mellanmjölkdistans som varken är kort eller långt, 30 km för båda kan jag accepter. Stafett 5x4 för damer bra, do mixstafett och 10x4 för herrar bra. Sprint inte mycket att säga om förutom att det skulle krävas att deltagarna använda stavar med en angiven gräns för brottstyrka som inte fick underskridas, detta för att slippa de ideliga stavbrotten.
När det gäller jämlikhet tycker jag att det viktigaste är att damer och herrar har samma ekonomisk ersättning och samma prispengar
Vasaloppet fullt, totalt 30 000 anmälda redan. Skidåkningen lever!
Vasaloppet lever i alla fall...
Vasaloppet lever i alla fall...
Om det blir gemensam vallning blir behovet av fler skidor större för att testa vilket skidpar som går bäst i ett givet före.
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar